نقش پرسونای مخاطب در بازاریابی دیجیتال چیست؟

پرسونای مخاطب

امروزه ۸۹ درصد از مشتریان روند خرید خود را به کمک بازاریابی اینترنتی انجام می‌دهند. به همین دلیل پرسونای مخاطب می‌تواند یکی از منابع آنلاین قدرتمند برای افزایش ترافیک وبسایت شما باشد. پرسونای مخاطب به شما کمک می‌کند تا گزاره‌های فروش خود را به شکلی ارائه دهید که باعث درگیر کردن آن‌ها و پیشبرد استراتژی‌های کمپین بازاریابی دیجیتال شما باشد و در نهایت می‌تواند بر اهداف سازمان شما تاثیر بگذارد. به‌ طور کلی پرسونا می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های تجارت شما به شکل موثری عمل کند.

منظور از پرسونا در بازاریابی دیجیتال چیست؟

پرسونا مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشتریان فعلی شما است که به وضوح مشخص می‌کند آن‌ها چه کسانی هستند و چه چیزی آن‌ها را به خرید از برند شما سوق می‌دهد؟ وجود آن در موفقیت شغلی شما بسیار تاثیرگذار است و فراتر از سوالات استاندارد جمعیتی اطلاعات ارائه می‌دهد. پرسونای مخاطب برای بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است، زیرا به کمک آن‌ها می‌توانید اهداف تجاری خود را محقق‌سازید.

ایجاد و استفاده از پرسونا در بازاریابی دیجیتال این مزایا را به همراه خواهد داشت:

– به تجارت شما کمک می‌کند که استراتژیک‌تر شوید و برای روش‌های بازاریابی برنامه‌ریزی کنید.

– با استفاده از مزایایی که ارائه می‌دهد، می‌توانید ترافیک وبسایت را افزایش دهید.

علاوه بر این پرسونا به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چه نوع محتوای بازاریابی تولید کنید؟ کدام رسانه‌ها را مورد هدف قرار دهید و کدام عناصر از فرایند فروش را حذف یا تقویت کنید و چه محصولات یا خدماتی را توسعه دهید؟

نحوه ایجاد پرسونا برای بازاریابی دیجیتال

برای ایجاد پرسونای تاثیرگذار لازم است از افراد مناسب سوالات درست بپرسید. برای ایجاد و پالایش آن نیاز به زمان دارید. می‌توانید با یک تیم سه نفره شروع به کار کنید و سپس آن را توسعه دهید. در این بخش باید مراحل زیر را دنبال کنید:

پرسونای مخاطب

انجام مصاحبه‌های داخلی

بهتر است تیم شما زمان مشخصی را برای شناخت شخصیت مخاطبان و اهمیت حضور آن‌ها صرف کند. یه همین منظور سوالاتی از این قبیل را از تیم‌های مختلف خود بپرسید:

۱. تیم فروش

اینکه چرا انواع مختلفی از مشتری‌ها اقدام به خرید از شما می‌کنند؟ همچنین دلایلی که مشتریان شما را نسبت به رقبا انتخاب می‌کنند و بیشترین انتقاداتی که از سمت آن‌ها دریافت می‌کنید را شناسایی کنید.

۲. بازاریابی شناسایی رفتار مشتری

– جمع‌آوریاطلاعات فنی و جمعیتی درباره مشتریان

– مشخص کردن پست در وبلاگ و صفحاتی که بیشترین ترافیک را کسب می‌کنند.

۳. خدمات مشتری

به کمک تیم پشتیبانی و خدمات مشتریان که تعامل بیشتری با آن‌ها دارند، می‌توانید پرسش‌هایی که اغلب از تیم پشتیبانی می‌شود را جمع‌آوریکنید. اینکه مشتریان فعلی چه درخواست‌هایی دارند و برای استفاده از محصول به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟

مکالمه و برقراری ارتباط با مشتریان

این یک مسئله مهم است، زیرا اگر ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار نکنید، نمی‌توانید درک کنید که واقعا به چه چیزی نیاز دارند.

در مورد موضوعاتی مثل جنسیت، سن، موقعیت‌ مکانی، درآمد، رشته تحصیلی، شغل، تجربه، سرگرمی‌ها و عادات خرید آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورید. همچنین اینکه چه چیزی باعث اضطراب و ناامیدی مشتریان شما می‌شود و احساسات آن‌ها در رابطه با محصولات و خدمات شما چیست، می‌تواند به ایجاد پرسونای مخاطب کمک کند.

گردآوری اطلاعات و ایجاد پرسونا

این یک فرایند دو مرحله‌ای است:

۱. داده‌های خود را در دو مجموعه گردآوری کنید

داده‌های کیفی که از مصاحبه‌هایی که با مشتریان انجام داده‌اید جمع‌آوریشده است و داده‌های کمی که از ابزارهای آنلاین به دست آورده‌اید که نشان دهنده سطح اشتراک مخاطبان است.

۲. نمایه‌های شخصی سازمان خود را ایجاد کنید

در رابطه با داده‌های جمعیتی، جزئیات زندگی روزمره‌ی مخاطبان، چالش‌های مشترک و رفتار خرید آن‌ها تحقیق کنید تا بتوانید پرسونای بهتری ایجاد کنید؛ شاخص‌هایی که به تیم شما کمک می‌کند تا چشم‌انداز خود را ترسیم کنید را مورد توجه قرار دهید.

به یاد داشته باشید که پرسونای مخاطب ابزار قدرتمندی است که اگر به شکل صحیح و اصولی از آن استفاده کنید منجر به بازگشت سود قابل توجهی می‌شود و می‌توانید بدانید که کاربران چگونه فکر می‌کتند و روش‌های بازاریابی اینترنتی شما چگونه می‌تواند در تصمیم‌گیری خرید آن‌ها تاثیر داشته باشد.

پرسونای مخاطب

مزایای پرسونای مخاطب در بازاریابی دیجیتال

هنگامی که مجموعه کاملی از این داده‌ها در رابطه با مشتریان خود داشته باشید، می‌توانید به صورت اختصاصی و متناسب با نیاز و خواسته آن‌ها شروع به انجام بازاریابی و ارائه محصولات و خدمات خود کنید. بسیار مهم است که طرح کلی تجارت شما شامل اطلاعات کلی درباره این افراد، عادات خرید و اطلاعات جمعیتی باشد که طی تحقیقات به دست آورده‌اید.

این تکنیک‌ها به شما امکان می‌دهد تا یک شخصیت محکم و قابل اطمینان از برند خود نمایش دهید و به تسریع تیم بازاریابی کمک می‌کند تا به خوبی بداند با چه افرادی صحبت کند، چگونه با آن‌ها صحبت کند و در نهایت به چه روشی می‌تواند محصولات و خدماتی مناسب با آن‌ها ارائه دهد؟

از دیگر فوایدی که تهیه پرسونای مخاطب دارد این است که می‌توانید مشتریان را بر اساس اطلاعاتی که از آن‌ها به دست آورده‌اید، تقسیم بندی کنید؛ آنگاه در اجرای استراتژی‌هایی مانند بازاریابی ایمیل به جای ارسال ایمیل‌های یکسان برای همه افراد گروه، می‌توانید با توجه به شناخت مشتریان و بر اساس علایق آن‌ها ایمیل‌ها را شخصی‌سازی کرده و از این طریق سوددهی را در بازاریابی دیجیتال افزایش دهید. همچنین با نشان دادن تبلیغات و محتوای مطابق با پرسونای مخاطب می‌توانید محصولات و خدماتی را که مشتری واقعاً به آن نیاز داشته و قصد خرید آن را دارند در معرض نمایش قرار دهید تا ایشان را ترغیب به اقدام برای خرید کنید.

به یاد داشته باشید که پرسونای مخاطب با طراحی یک پرسونای مشتری متفاوت از یکدیگر می‌باشد و بسته به هدفی که در نظر دارید، می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده نمایید. به طور کلی می‌توان گفت که طراحی پرسونای مشتری بسیار دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری نسبت به پرسونای مخاطب است و همانطور که از نام آن مشخص است طراحی آن بر اساس نیاز مشتریان و محصولاتی که به دنبال خرید آن هستند انجام می‌گیرد. از این رو ابتدا با مشخص کردن اینکه در کدام مرحله شناسایی مخاطب و یا مشتری قرار دارید، قادر خواهید بود که طرح مناسبی برای هر یک تنظیم نمایید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.