بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور (Data Driven Marketing) یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی است که با آنالیز کردن داده‌های بزرگ که توسط مطالعه بر روی رفتارهای مشتریان و تعامل با آن‌ها صورت می‌گیرد حاصل می‌شود، برای آنکه رفتار آینده آن‌ها را بتوان پیش‌بینی کرد. برای انجام این شیوه بازاریابی لازم است که در ابتدای امر درک کاملی از داده‌ها داشته باشید که در حال حاضر در اختیار دارید، داده‌هایی که به دست می‌آورید و اینکه چطور بتوانید این داده‌ها را مدیریت، آنالیز و اجرا نمایید تا فعالیت‌های بازاریابی موثری داشته باشید.

عوامل متعددی برای استفاده از بازاریابی داده محور وجود دارد؛ اما مهم‌ترین آن‌ها که بیشتر از تمامی شرکت‌ها برای استفاده از این مدل بازاریابی متقاعد می‌کند بازاریابی داده محور است که برای بهبود و ارتقا همچنین شخصی‌سازی تجربه مشتریان است.

مزایای بازاریابی داده محور

با استفاده از بازاریابی داده محور شما می‌توانید هم برای بیزینس‌گر و هم مصرف‌کننده مفید باشید. زمانی که این قابلیت را داشته باشید این کار را به اجرا درآورید لازم است که مزیت‌هایی همچون:

  1. تولید محصولات بهتر
  2. بازاریابی شخصی‌سازی‌شده
  3. تجربه بهبود یافته مشتریان
  4. شناخت روشن و صحیح
  5. تجربه استفاده از چند شبکه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تولید محصولات بهتر

با استفاده از بازاریابی داده محور شما می‌تواند تا حد چشم‌گیری نرخ شکست محصولات را کاهش دهید. شرکت‌های با دریافت اطلاعات جامع از مشتریان هدف خود محصولات بهتری را با توجه به نیاز مصرف‌کننده تولید و به بازار عرضه کنند.

2. بازاریابی شخصی‌سازی‌شده

این امکان باید برای شرکت‌ها ایجاد شود تا بتوانند پیغام درست را به مخاطبان هدف در زمان مناسب ارسال کنند. بازاریابی داده محور این اجازه را به شرکت‌ها می‌دهد تا بتوانند کمپین بازاریابی خودساخته‌ای را ایجاد کنند که با استفاده از درک و فهم بیشتر از علایق و سلایق همچنین رفتارهای مشتریان نرخ تبدیل بالاتری را به آن‌ها ارائه کنند.

مزیت های بازاریابی داده محور

3. تجربه بهبود یافته مشتریان

اغلب برندهای محبوب و پرطرفدار دنیا از این نوع بازاریابی پیروی می‌کند تا از این طریق بخش‌هایی که مشتریان از آن‌ها رضایت بیشتری دارند را پیدا کنند و سایر بخش‌های دیگر را نیز بتوانند بهبود ببخشند.

4. شناخت روشن و صحیح

زمانی که بازاریابان با جهانی از اطلاعات در مورد بازار خود مواجه می‌شوند، می‌توانند از طریق این اطلاعات دقیق‌تر و بهتری را در مورد مشتریان و مشتریان احتمالی به دست آوردند. با پیروی و انجام دادن روش بازاریابی داده محور شما برای تقسیم‌بندی و مجزا کردن مشتریان هدف برای بالا رفتن میزان دسترسی به آن‌ها بسیار ساده‌تر است.

5. تجربه استفاده از چند شبکه

کارشناسان بازاریابی با هماهنگ کردن داده‌ها با شبکه‌های مختلف میزان دسترسی خود به مشتریان هدف را به حداکثر رسانند همچنین ارتباط خود را نسبت به ارتباط با ایمیل گسترده‌تر و وسیع‌تر نموده‌اند. با انتشار تبلیغات داده محور در شبکه‌های مختلف و استفاده از کمپین‌های خودکار برای شما این اطمینان و اعتماد را حاصل می‌کند که پیامتان باقدرت و نظم در به موقع در مکان مناسب به مشتریان هدف خواهد رسید.

مشکلات بازاریابی داده محور

این نوع بازاریابی نیز مانند سایر روش‌های از این دست با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است. در زیر به برخی از این مشکلات اشاره‌شده است:

  1. تیم درست
  2. یکپارچه‌سازی
  3. تعهد
  4. همکاری تیم‌ها

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تیم درست

به علت مخاطب محور بودن توانایی و مهارت‌های موردنیاز، جستجوی کار مناسب برای آنالیزها و بررسی‌های پیش‌بینی‌کننده همچنین پیدا کردن مشتریان هدف احتمالا تا حدودی سخت و دشوار است.

2. یکپارچه‌سازی

ابزار و فناوری‌های جدید در بیشتر مواقع مفید و اثربخش خواهند بود. با انجام یک پروسه خودکار که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا شخصی‌سازی کنید شما می‌توایند به اهداف موردنظر خود دست‌ یابید و از رخ دادن نتایج پیچیده جلوگیری می‌کنید.

مشکلات بازاریابی داده محور

3. تعهد

با اجرای الگوریتم‌های بازاریابی داده محور بدون داشتن تعهد لازم برای انجام آن، کاری باطل و دور از عقلانیت است. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها این اشتباه را مرتکب می‌شوند. حتی با داشتن استراتژی خوب، اما این مسئله زمانی که تعهد و ابزار لازم برای اجرا کردن این استراتژی را نداشته باشند مهم نخواهد بود.

4. همکاری تیم‌ها

با توجه به اینکه داده‌های باسیتس در کلیه بخش‌های یک شرکت مدیریت و کنترل شوند، این اطمینان برای بازاریابان باید فراهم شود تا بتوانند اطلاعات میان دپارتمان‌ها تیم‌های مختلف را به اشتراک بگذارند.

چگونه می‌توان از بازاریابی داده محور در فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده کنیم؟

اهمیتی ندارد که الان تصمیم گرفتید که از این شیوه بازاریابی برای استراتژی بازاریابی اینترنتی خود بهره بگیرید؛ معیارهای مختلفی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

خودکارسازی و یکپارچه‌سازی

با خودکار‌سازی و یکپارچه کردن تمامی وسایل و ابزارهای فناوری جدید در بیشتر مواقع برای شما مفید و موثر است. با خودکار کردن پروسه این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که شخصی‌سازی کنید، شما با تعهد داشتن نسبت به اهدافی که برای خود مشخص کرده‌اید می‌توانید از بروز نتایج سر درد گم خلاصی یابید.

بازاریابی داده محور

جستجوی تغییرات صنعت

بایستی توجه ویژه‌ای به رقابت موجود در بازار داشته باشید تا از این طریق بتوانید با تغییرات همراه شوید و یا از اشتباهات سایرین عبرت بگیرید؛ مانند هر بخشی از صنعت، بازاریابی داده محور مدام در حال تغییر است و یا بتوانید از اشتباهات تجربه کسب کنید.

اندازه‌گیری مستمر و همیشگی

در واقع می‌توان گفت که بازاریابی داده محور داروی هر دردی نیست؛ بر همین در صورتی که نیاز به استفاده مستمر و مداوم دارید باید با توجه به نتایج مطرح‌شده اتفاق بیفتد سپس بررسی و بهینه‌سازی شود. این روش برای شما این امکان را فراهم می‌کند که با استفاده از این روش‌ها به پاسخ موردنظر دست‌یابید همچنین رهبران سازمان را نیز متوجه خواهد کرد که بر روی کدام روش سرمایه‌گذاری کنند. اکنون کاملا متوجه شدید که داده‌ها پتانسیل این را دارند که به یک منبع با ارزش بازاریابی معرفی شوند. شما می‌توانید از این طریق پروژه‌های بازاریابی قابل‌اندازه‌گیری و غیرقابل تکرار را ایجاد کنید.

حقیقتی که وجود دارد آرزوی هر بازاریابی است که یک کمپین خودکار داشته باشد و کارهای بازاریابی موردنظر را انجام دهد. در این صورت بازاریاب زمان کافی برای بخش نوآورانه را خواهد داشت که می‌تواند بهینه‌سازی و تست کند؛ اما تمامی این تفاسیر مشکلات دیگری وجود دارد هر چه تعداد بازاریابان محدود باشد می‌توانید به صورت حرفه‌ای با داده‌ها کار کنید.

این امکان وجود دارد که شما هیچ دوره‌ی تحلیل آماری را پاس نکرده باشید و یا تجربه کافی برای فهمیدن زمانی که یک آمار در حال فریب دادن شما است را نداشته باشید؛ لذا خبر خوبی که وجود دارد این است که بیشتر بازاریابان دنیا با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، به همین علت تمامی ما سوار بر یک کشتی هستیم و همه می‌توانیم بهتر شویم.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.