5 تاکتیک بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور به یک نگرش جدید و بکر به بخش‌های اصلی استراتژی تجارت و تبلیغات تبدیل شده است. در بازاریابی داده محور با آنالیز کردن اطلاعات و بررسی رفتار مصرف‌کننده می‌پردازنند و در نهایت تحلیل‌ها و استراتژی‌هایی حاصل می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توان رفتار آینده مشتریان را به خوبی پیش‌بینی کرد.

5 تاکتیک بازاریابی داده محور

در اینجا قصد داریم که در خصوص 5 تاکتیک بازاریابی داده محور بپردازیم پس در ادامه ما را همراهی کنید.

  1. استفاده از داده‌های دموگرافیکی در برنامه‌ریزی کمپین‌ها
  2. استفاده از ترندها در یک کانال بازاریابی برای اطلاع‌رسانی به سایر کانال‌ها
  3. اندازه‌گیری موفقیت خود در چند گام کوچک
  4. استفاده از پرداخت به ازای کلیک به جای استفاده از لیست ایمیل
  5. برآورد کردن میزان اثرگذاری تحولات صنعت بر روی کمپین خود

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. استفاده از داده‌های دموگرافیکی در برنامه‌ریزی کمپین‌ها

تصور کنید که شما یک محصول جدید از محصولات اصلی خود را تولید کرده‌اید، قصد دارید به مشتریان وفادار و اصلی خود بفروشید. شما با توجه به شناختی که از رفتار مشتریان خود دارید اما ممکن است که این میزان اطلاعات و شناخت کافی نباشد؛ چرا که احتمالا شما در مورد عادت‌های خرج کردن همچنین میزان درآمد آن‌ها اطلاعی ندارید.

خوشبختانه شما می‌توانید با کمک گرفتن از بانک‌های اطلاعاتی عمومی استفاده کنید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

2. استفاده از ترندها در یک کانال بازاریابی برای اطلاع‌رسانی به سایر کانال‌ها

یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین بخش‌های بازاریابی تست کردن است، با تست یک پلتفرم جدید می‌تواند حس ریسکی بودن را در شما تقویت کند. به ویژه زمانی که در یک شبکه دیگر دستاوردهای ثابت‌ شده، تعامل بالا و نرخ بازگشت بسیار موثری را ایجاد کرده‌اید. در واقع بیشتر مواقع ممکن است شما نتوانید با هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی کنار بیایید. در این صورت شما می‌بایستی مطمئن باشید که شانس موفقیت بالایی دارید پیش از اینکه بخواهید اولین دلار را پرداخت کنید. نکته‌ی حائز اهمیتی که وجود دارد این است که به هیچ وجه فراموش نکنید که آن طرف سیستم عامل شما یک انسان نشسته است. آن‌ها دارای ارزش‌های متفاوتی هستند که برای شما مفید می‌باشند. داده‌های به شما کمک خواهد کرد که انسانیت خود را در بازاریابی فراموش نکنید.

بازاریابی داده محور

3. اندازه‌گیری موفقیت خود در چند گام کوچک

سال‌های گذشته در اینترنت چرخه‌های خرید بسیار ابتدایی و ساده بودند اما با پیشرفت‌هایی که در این عرصه شد معادلات نیز پیچیده‌تر شدند؛ بنابراین در نسل جدید کمپین‌های بازاریابی اینترنتی شما نمی‌توانند فاکتور تعیین‌کننده باشند، بلکه تنها یکی از فاکتورهای اندازه‌گیری هستند.

4. استفاده از پرداخت به ازای کلیک به جای استفاده از لیست ایمیل

سال‌های متمادی پشت سر هم نشان می‌دهد که ایمیل از نگاه کانال‌های بازاریابی نرخ بازگشت سرمایه را دارد؛ بر همین اساس چرا به کانال‌های قوی بازاریابی خود با جزییات بیشتر یک فشار دیگر وارد نمی‌کنید؟

در این خصوص خانم جنی هولمز که یکی از معروف‌ترین استراتژیست‌های دیجیتال مارکتینگ در این حوزه است می‌گوید: «چندین کار جالب است که می‌توانید در مورد ایمیل‌ها انجام دهید، می‌توانید تمامی آن‌هایی که ایمیل شما را باز نمی‌کنند هدف بگیرید، اما بهترین کار این است که کمپین‌های اختصاصی برای فیسبوک یا هر پلتفرم دیگری را بسازید که داخل آن‌ها لینک‌هایی وجود دارد و افراد مورد نظر روی آن‌ها می‌توانند کلیک کنند.»

راهکار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که از اطلاعات دسته سوم برای گروه‌بندی مشتریان خود استفاده کنید. به این صورت که آن‌ها می‌توانند از طریق ایمیل به شما وصل شوند و شما نیز می‌توانید پیغام‌های هدفمند خود را برای مشتریان ارسال نمایید. بدون اینکه آن‌ها را با اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی متصل کنید. زمانی که شما مشتریان هدف خود را تعیین کردید، با هدف‌گذاری‌های متفاوت می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید دسته‌بندی‌هایی همچون عناوین شغلی و محل زندگی. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان در ابتدا به فکر گسترده‌تر شدن فعالیت خود نباشید و به جای آن عمیق‌تر کار کنید.

بازاریابی داده محور

5. برآورد کردن میزان اثرگذاری تحولات صنعت بر روی کمپین خود

گروه گوگل ادوردز، در فوریه سال 2016 تغییر بسیار گسترده‌ای را با حذف کردن تبلیغات دست راست در تبلیغات کلیکی گوگل ایجاد کردند. مدیر دیجیتال مارکتینگ به نام خانم دیانا لوپز در این خصوص می‌گوید: «همه ترسیده بودند که من آنلاین شدم، دیدم که آمارها می‌گویند همه چیز خوب است، هزینه کلیک‌ها مشکلی ندارد، رتبه‌های پایین بهتر از همیشه عمل می‌کنند و فضای تبلیغ‌کننده تغییر زیادی نکرده است این تغییر طبق گفته‌های گوگل تنها بر روی 6 درصد از کوئری‌های جستجو تاثیر گذاشته است.»

چالش‌های دیانا لوپز با تغییرات گوگل ادوردز

  • نخست نرخ هزینه کلیک و نرخ کلیک را در مدت زمانی 3 تا 60 روز قبل از تغییر را تحلیل کنید. تلاش کنید که متوجه شوید که ترند ویژه و خاصی در این میان وجود دارد یا خیر؟
  • با مراجعه به صفحه داشبورد تبلیغات می‌توانید مشاهده کنید که در این مدت زمان تغییرات خاصی اعمال شده است یا خیر؟ آیا در این مدت تبلیغ‌کنندگان بیشتری وجود دارند یا کمتر؟ آیا این رقابت بر روی نرخ هزینه کلیک شما اثر می‌گذارد؟
  • تبلیغات خوب و موثر خود را مشاهده کنید آیا چیزی در حال تغییر است یا خیر. در صورت وجود تغییر آماده باشید تا به سرعت جلوی آن گرفته شود.
  • یک بخشی را در کنار صفحه یا بالای صفحه برای گزارش در نظر بگیرید و مشاهده کنید که کدام قسمت نرخ تبدیل بهتری به شما می‌دهد. چنانچه که این بخش در قسمت پایین قرار بگیرد اصولاً سودی برای شما خواهد داشت یا خیر؟
  • با مراجعه به گوگل ریپورتس بروید و رتبه بالا و رتبه پایین را به عنوان ستون اصلی اضافه کنید. همچنین نرخ تبدیل، ایمپرشن‌ها، هزینه کلیک‌ها و رتبه کلیک‌ها را اضافه کنید. با این ترفند شما می‌توانید به اطلاعات مفیدی دست یابید که چه اقدامی می‌تواند نتیجه موثر و سودمندی برای شما خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

از مزیت‌های استفاده از تاکتیک داده‌ها، این داده‌ها می‌توانند به شما در فعالیت‌های بازاریابی کمک موثری کنند تا بتوانید هوشمندانه به قصد مورد نظر خود دست یابید و بتوانید به جمع کمپین‌های بازاریابی داده محور موفق بپیوندید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.