بازاریابی طرفدار چگونه است؟

بازاریابی طرفدار چگونه است؟

اصلاً جای تعجب نیست که با گذشت زمان بازاریابی و نحوه تولیدات سازمان دستخوش تغییراتی شده است. مسلماً اگر هدف شما این است که کسب‌وکارتان در رقابت بازار سهیم باشد باید خود را با تکنیک‌های و روش‌های بروز بازاریابی دیجیتال سازگار کند.

چنانچه که متوجه تغییراتی در صنعت، استراتژی‌های سازمان شما تغییری ایجاد نمی‌کند، تردید نداشته باشید که به سرعت از بازار مورد نظر عقب بماند. بعد از یک ترفند مناسب برای کار شما الزامی است. بازاریابی طرفداری در این صنعت می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

بازاریابی طرفدار چیست؟

بازاریابی طرفدار فرایندی است که کارمندان و مشتریان را ترغیب و تشویق می‌کند تا با شوق و علاقه بیشتری به برند، محصولات و خدمات یا تجربیات شرکتتان را به اشتراک بگذارند. این دست از مکالمات توسط شبکه‌های اجتماعی بررسی‌های آنلاین و بازاریابی دهان‌به‌دهان انجام می‌شود.

این تکنیک یک روش قدرتمند و قوی برای افزایش آگاهی بیشتر از برند، افزایش فروش، بهبود اعتبار شرکت و همچنین بهبود احساسات در افرادی است که قصد دارند در سازمان شما کار کنند. زمانی که کارکنان و مشتریان از شرکت شما حمایت می‌کنند شما یک گروه گسترده بازاریاب دارید که مورد اعتماد همکاران، دوستان، خانواده و شبکه‌های مجازی هستید.

انواع بازاریابی طرفدار

زمانی که نوبت به بازاریابی طرفدار می‌رسد دو نوع اصلی در این موضوع وجود دارد که می‌تواند به صورت کلی تلاش خود را مورد توجه کارمندان و مشتریان کنید.

انواع بازاریابی طرفدار

مسئله‌ای که سازمان شما در مورد آن تصمیم می‌گیرد و بر روی آن تمرکز دارد کاملاً به اهداف و روش‌های کاری شما بستگی دارد. بهترین و مؤثرترین راهکار این است که تلاش خود را بر روی هر دو تمرکز کنید و برند خود را تقویت نماید.

حمایت از طرف کارمندان

حمایت کارمندان نوعی بازاریابی طرفداری است که کارکنان را به اشتراک و ایجاد محتوا در اطراف سازمانی که در آن کار می‌کنند به روش ارگانیک تشویق می‌نماید تا کسب‌وکار جدید و استعدادهای نویی را جذب کند.

حمایت از طرف مشتری

حمایت از سوی مشتری یک نوع بازاریابی است که باعث تشویق مشتریان می‌گردد تا بتوانند محتوا را به اشتراک بگذارند. منظور از بالا بردن آگاهی و فروش بیشتر بررسی‌های شرکت را به شکل ارگانیک گسترش می‌دهند.

تفاوت بازاریابی طرفدار با بازاریابی تأثیرگذار

استفاده از یک یا هر دو نوع بازاریابی طرفدار می‌تواند بسیار مفیدتر از بازاریابی تأثیرگذار باشد. تصور کنید که کارمندان و مشتریان هر روز با سازمان شما، محصولات و خدمات شما همکاری نزدیکی و تنگاتنگی دارند. اعتماد کارمندان و مشتریان خیلی بیشتر از آن خواهد بود که شما تصور می‌کنید حتی اگر فالوورهای آن‌ها بیشتر از 100 هزار نفر نباشد.

تفاوت بازاریابی طرفدار با بازاریابی تأثیرگذار

این به این معنا نخواهد بود که بازاریابی تأثیرگذار جایگاهی ندارد بلکه این نوع بازاریابی می‌تواند راهکاری مؤثر برای نشان دادن سریع برند شما در برابر مخاطبان فراوان باشد. در حالی که بازاریابی طرفداری می‌تواند راهکاری برای ایجاد تأثیر معتبر، قابل‌اعتماد و طولانی‌مدت باشد که برای تقویت برند شما بسیار مؤثر است تا زمانی که لازم است هزینه بیشتری صرف شود تا تأثیرگذاری آن بیشتر گردد.

بهترین نکات در مورد بازاریابی طرفداری

به غیر از داشتن نیروهای و مشتریان در ایجاد، اشتراک‌گذاری و صحبت در خصوص شرکت شما، بعضی از داده‌های و اطلاعات قدرتمند  برای پشتیبانی از اثربخشی این تکنیک از بازاریابی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیشتر از 90 درصد از مشتریان به توصیه‌هایی که در مورد بازاریابی دهان‌به‌دهان نسبت به سایر بازاریابی‌های دیگر اعتماد بیشتری دارند.
  • بازاریابی همتا به همتا در این نوع بازاریابی مؤثرترین عامل 20 الی 50 درصد از تصمیمات خرید است.
  • مشتریانی که با استفاده از سایر مشتریان ارجاع می‌شوند، 37 درصد ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

بهترین نکات در مورد بازاریابی طرفداری

  • به صورت متوسط برندها در ازای دلار سرمایه‌گذاری در بازاریابی طرفداری بالغ‌بر 650 برگشت سرمایه دارند.
  • محتوایی که توسط کارمندان به اشتراک گذاشته‌شده است 8 برابر بیشتر از محتوای به اشتراک گذاشته‌شده‌ای است که از طریق کانال‌های تجاری جذب می‌شوند.
  • نزدیک به 76 درصد از افراد اعتراف می‌کنند که بیشتر از محتوای به اشتراک گذاشته‌شده از طریق برندها به محتوای به اشتراک گذاشته‌شده توسط افراد معمولی اعتماد دارند.
  • به اثبات رسیده است که حمایت نمودن از مشتری تا 54 درصد اثربخشی بازاریابی را بالا می‌برد.

تکنیک‌های بازاریابی طرفداری

برای بهره‌مندی از قدرت بازاریابی طرفداری سازمان شما باید بر روی این موارد مهم تمرکز داشته باشید.

دلیل اینکه بازاریابی طرفداری را در خود بگنجانید، چیست؟

پیش از اینکه اقدام به راه‌اندازی یک استراتژی بازاریابی طرفداری کنید، باید در خصوص دلایل خود را بفهمید. قطعاً استدلال و نظر شما می‌تواند ماهیتی خودخواهانه داشته باشد، لذا بازاریابی طرفداری شما باید به صورت یک خیابان دوطرفه باشد که در آن طرفداران شما از آن استفاده می‌کنند. شرکت شما باید اقدام به ارائه تجربیات مفید و مؤثر به کارمندان و مشتریان اهمیت دهد. تلاش برای انجام یک روش نیمه‌کاره بدون اینکه اصیل باشد برای شما نتایج واقعی بازاریابی طرفداری را نمی‌دهد.

ارائه بهترین محصول یا خدمات

چنانچه که این مسئله کاملاً روشن و بدیهی است اما ما نمی‌توانیم آن را در لیست نادیده بگیریم بلکه بدون ارائه بهترین محصول، خدمات یا بهترین کار، مشتریان و کارمندان به طرفداران شما توصیه‌ای نخواهند کرد.

یک برنامه بازاریابی عادی، از تجربیات کارمندان یا موفقیت مشتریان شما می‌تواند کارهای بسیار مؤثری انجام دهد؛ در حالی که یک محصول، خدمات یا کارکرد ضعیفی دارد می‌تواند برای یک استراتژی طرفداری آسیب زنده و مخرب باشد.

بر اساس نحوه ارائه خدمات یا محصول در مناطق مناسب اهمیت به رضایت مشتریان و رعایت اصول بازاریابی طرفداری بسیار راحت‌تر و مفیدتر راه صحیح را به طرفداران خود نشان خواهد داد.

متمرکز کردن بر روی تجربیات مشتریان

معمولا کسب‌وکار، بدون مشتری هیچ است. این به این معنی است که تجربه مشتری یک از مؤثرترین و کلیدی‌ترین نیازها در مورد چگونگی تحویل محصول یا ارائه خدمات است. هر چه قدر این تعاملات و ارتباطات و تجربیات بیشتر و مؤثرتر باشد استفاده از تکنیک‌های حمایت از طرف مشتریان نیز راحت‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

این فرایند در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود، زیرا شما مشتریانی دارید که می‌توانید با استفاده از نظریات و ایجاد پست‌های اجتماعی در مورد نام تجاری شما، گفتگو با دیگران در مورد سازمان شما نیازی به تشویق ندارید.

بر روی تجربه کارمند متمرکز شوید

چنانچه که امکان دارد بازاریابی طرفداری بیشتر به سمت‌وسوی مشتریان گرایش داشته باشد؛ اما تأثیری که کارمندان شما می‌توانند بر روی نام تجاری شما بگذارند را از یاد نبرید. آن‌ها اطلاعات مفیدی در مورد سازمان شما برای به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های مجازی در جهت معرفی کسب‌وکار شما در اختیار دارند.

تکنیک‌های بازاریابی طرفداری

در حالی که فرهنگ کار عالی باشد، اما به فضای پیشرفت حرفه‌ای‌تر و مراقبت واقعی از همکاران خود توجه‌ای نداشته باشید متوجه کارمندانی خواهید شد که به صورت فعال از کار خود جدا شده‌اند و تمرکز خود را بر روی موضوعات دیگری قرار داده‌اند و از طرفداری شما صرف‌نظر کرده‌اند.

زمانی که شرکت‌ها تجربیات کارمندان را به درستی مورد توجه قرار می‌دهند می‌توانند دو برابر قبل رضایت مشتریان خود را کسب کنند که در نهایت منجر به سودآوری بیشتر خواهد شد.

ساخت یک برند جذاب

برای ساخت یک برند جذاب لازم است که به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزی بیشتر شما را به سمت یک برند جذب می‌کند؟ احتمالاً تعداد بسیاری ویژگی در یک شرکت وجود دارد که شما می‌توانید با دنبال کردن آن‌ها نام تجاری آن‌ها باعث می‌شود تا شما بخواهید از آن‌ها حمایت کنید؟ شما می‌توانید علاوه بر اینکه خود را جای مشتریان بگذارید، لازم است که احساس کارمندان را نیز مورد بررسی قرار دهید.

ساخت و طراحی یک برند جذاب کار چندان پیچیده‌ای نیست؛ زیرا با ایجاد چند بخش و رهبری برای ایجاد یک محیط و برند تجاری از ضروریات این کار است تا مردم فراتر از خدمات و محصولات برند و با آن ارتباط برقرار کنند.

البته این به این معنا نخواهد بود که شرکت شما باید از همان روز اول آن را کاملاً عالی انجام دهد بلکه برای ایجاد ارتباطات عاطفی بیشتر باید تلاش منسجمی داشت.

پیدا کردن طرفداران فعلی و از آن‌ها یاد بگیرید

ممکن است سازمان شما از قبل طرفدارانی داشته باشد که در مورد نام تجاری شما به شکل آنلاین صحبت می‌کنند. بدون آنکه متوجه آن شوید. مشتریان وفادار شاخص‌ترین حامیان هستند. برای بررسی برچسب‌گذاری سازمان در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید نشانه‌هایی از تجربیات آن‌ها را برای شما جلوه دهد.

نتیجه‌گیری

با استفاده از بازاریابی طرفداری می‌توان به مشتریان فعلی تجربیات مثبت خود را با شرکتتان ر اختیار سایرین قرار داد. این نکته علاقه‌مندترین مشتریان را نیز ترغیب می‌کند تا با صدای برند شما همراه شوند و در نتیجه سودآوری بیشتری را برای سازمان شما خواهند داشت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.