نقش لید (lead) در بازاریابی چیست؟

نقش لید (lead) در بازاریابی چیست؟

لید یا سرنخ یکی از اصطلاحاتی که در زمینه بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتریان یا بازاریابی آنلاین وجود دارد. اصطلاح لید در بازاریابی به این معنا است به افرادی که به هر طریقی شانس فروش محصولات و خدمات خود را در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم تا بتوانیم آن‌ها را تشویق کنیم تا به مشتری تبدیل شوند. البته این قابلیت و امکان وجود دارد که در سایر موارد دیگر لید با مفهوم متفاوت‌ تری مورد استفاده قرار گیرد.

افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، امروزه بیشتر از اصطلاح لید استفاده می‌کنند. زمانی که شخصی ادعا می‌کند که من متخصص Lead Generation هستم، به این معنی است که من می‌توانم کاری انجام دهم تا افراد بسیاری مشتاق شوند و در مورد کسب و کار یا محصول شما تحقیق کنند.

معمولا افرادی که بیشتر در حوزه فروش و فروشندگی کار می‌کنند ترجیح می‌دهند که از لید استفاده کنند؛ زیرا در ذهن خود به این باور رسیده‌اند که اگر مشتری صرفاً یک بار به تو مراجعه می‌کرد یا از سایت تو بازدید کرده است یا تنها یک بار با شماره تماس یا ایمیل خودش را در اختیار شما قرار داده است.

در واقع این‌ها یک سرنخی است که برای فروش ایجاد کرده است حال شما باید از این سرنخ‌ها یا لیدها استفاده کنید و به قدری پیگیر باشید تا موفق شوید محصولات یا خدمات خود را ارائه دهید.

منظور از تولید لید چیست؟

در صورتی که به عناوین مختلفی اقدامی انجام دهید تا افراد با برند، محصولات و خدمات بیشتر آشنا شوند و ترغیب شوند و تمایل زیادی داشته باشند تا بیشتر از شما بدانند به این کار تولید لید یا سرنخ گفته می‌شود. پس از اینکه پیام شما به مخاطبان انتقال یافت باید پیگیری کنید تا شما را دنبال کنند و تمایل داشته باشند تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

اهمیت تولید لید در بازاریابی

برای اینکه با اهمیت تولید لید در بازاریابی بیشتر آشنا شوید لازم است با یک بررسی دقیق‌تر متوجه شوید که تولید لید یا سرنخ در روند بازاریابی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا که هر چه بتوانید موارد با کیفیت واقعی و بیشتری تولید کنید بهتر می‌توانید از هزینه و زمان خود را بهینه‌تر استفاده کنید. همچنین این شانس را خواهید داشت که در انتهای قیف بازاریابی، نیز فروش بیشتری را تجربه کنید.اهمیت تولید لید در بازاریابی

نحوه تولید لید

برای آنکه بتوانید تولید لید خوبی داشته باشید و موارد با کیفیت و ارزشمندی را به دست آورید لازم است که از فرایندها و شیوه‌های مختلفی استفاده کنید.

  • استفاده از محتوای رایگان و کاربردی

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمانی که وارد یک سایتی می‌شوید برای شما پیام پاپ آپی می‌آید که شامل یک کتاب است که با وارد نمودن نام، ایمیل یا شماره همراه خود می‌توانید آن را دریافت نماید. در این روش که یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که شما می‌توانید به جمع‌آوری لید بپردازید. از دیگر روش‌هایی که کاربران می‌توانند با وارد کردن ایمیل خود در خبرنامه شما عضو آن شوند به صورت مستمر و مداوم مقالات و محتواهای شما را دریافت کنند.

  • کد تخفیف

از دیگر موضوعات مهم و جذاب کدهای تخفیف کاربران است که شما می‌توانید آن‌ها را ترغیب کنید و با تکمیل کردن فرم یا ارائه نمودن نام، شماره همراه و ایمیل می‌توانید کد تخفیف را دریافت نماید. یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌های در این حالت برای خرید اول این است که بتوانید درصد بیشتری در نظر بگیرید.

  • ثبت کردن اطلاعات برای پیدا کردن شغل

یکی از ترفندهای بسیار خوبی که خیلی جواب می‌دهد هنگامی است که کاربران برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب حاضر باشند اطلاعات متنوعی را در اختیار شما قرار دهند که هم به سود گروه و هم در سایر بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ارائه نمودن نسخه رایگان یا آزمایشی

در صورتی که برنامه یا نرم‌افزاری دارید که می‌تواند به مخاطبان شما کمک کند باید ایمیل خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا بتوانید برای مدت زمان کوتاهی از نسخه دموی شما استفاده کنند.

نحوه تولید لید

  • داشتن دسترسی محدود

از دیگر فرایندهایی که در تولید لید با کیفیت به شما کمک می‌کند ایجاد دسترسی محدود به محتوای با ارزش و کمیاب است که برای آن تلاش زیادی انجام داده‌اید. از این طریق کاربران حاضر خواهند بود که اطلاعات مورد نیاز خود را در اختیار شما قرار دهند تا به کلیه بخش‌ها دسترسی پیدا کنید.

شبکه‌های ایجاد لید در دیجیتال مارکتینگ

در محیط دیجیتال مارکتینگ که از ابزارهای آنلاین برای رسیدن به اهداف فروش و بازاریابی استفاده می‌شود، شبکه‌ها و راه‌های ارتباطی مختلفی برای تولید لید وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

1. شبکه‌های مجازی

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راه‌های ارتباطی شبکه‌های مجازی هستند که می‌توانید برای جمع‌آوری لید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق لینک داخل لید، برگزاری مسابقات، کمپین‌های مختلف یا تگ کردن و غیره برای جمع‌آوری اطلاعات از آن بهره ببرید.

2. وبسایت

در صورتی که وبسایت داشته باشید می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند ارائه کردن محتوای رایگان، مفید و کاربردی، کد تخفیف یا عضویت در خبرنامه و غیره به تولید لید بپردازید.

شبکه‌های ایجاد لید در دیجیتال مارکتینگ

3. صفحه فرود

لندینگ پیچ‌هایی که برای کمپین خود طراحی می‌کنید یکی از راه‌های ارتباطی تولید لید در دیجیتال مارکتینگ است. به عنوان نمونه صفحه فرود شما می‌توانید شامل صفحه مسابقه یا پیش فروش یک محصول با قیمت فوق‌العاده باشد.

4. فرم‌های مختلف

با استفاده از فرم‌های نظرسنجی، تماس یا فرم‌های مسابقه و غیره می‌توانید اطلاعات بسیاری را از کاربران خود به دست آورید.

نتیجه‌گیری

لید یا همان سرنخ به فرد یا افرادی گفته می‌شود که با طرق مختلف با برند، خدمات و محصولات شما آشنا شده‌اند و مشتاق هستند که به سمت شما بیایند، به همین دلیل لازم است که بتوانید لیدهای بسیاری تولید کنید، اما خوب است که سعی کنید که لیدها با کیفیت‌تر و حقیقی باشند تا در آخر مشتریان شما افزایش یابند و بالطبع آن بتوانید سود بیشتری کسب کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.