بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

 بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو که اصطلاحاً به آن SEM گفته می‌شود به فرآیندهای استفاده از موتورهای جستجو و ابزارهای جانبی که برای افزایش رتبه و بازدید سایت به دنبال آن سودآوری بیشتر گفته می‌شود. نخستین معیار اصلی و مهمی که در این باره وجود دارد رسیدن به جایگاه‌های اول در صفحات موتورهای جستجو یا همان SERS است.

از همین رو به دلیل تمرکز وبمسترهای حرفه‌ای استفاده صحیح از موتورهای جستجو می‌توانید با قرار دادن لینک سایت خود در صفحات اول نتایج جستجوها و ده‌ها برابر بیشتر مورد توجه قرار بگیرید و مخاطبان خود را افزایش دهید. بیشتر افراد فعال در بازاریابی موتورهای جستجو و بازاریابی سئو به دنبال یک هدف مشخص هستند اما نکته بسیار مهمی که حائز اهمیت است این است که سئو یکی از چندین روش اصلی این بازاریابی است که از مهم‌ترین روش‌هایی است که در مجاورت سایر روش‌های بازاریابی موتورهای جستجو قرار می‌گیرد.

پیدایش بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو در ابتدای امر در سال 2001 از طریق شخصی به نام آقای Danny Sullivan که یک کارآفرین و ژورنالیست آمریکایی است مورد استفاده قرار گرفته شد. سپس در یکی از مقالات معتبر خود در خصوص موتورهای جستجو، سئو و تبلیغات کلیکی مطرح می‌کند که این استراتژی‌ها در یک مجموعه تحت عنوان بازاریابی موتورهای جستجو قرار می‌گیرند.

با گسترش یافتن اینترنت در جهان به تدریج شرکت‌های مختلف به دنبال طراحی و اجرای سایت‌ها آمدند. در این هنگام موتورهای جستجو در حال توسعه و پیشرفت بودند.

در واقع می‌توان گفت دهه 90 میلادی شروع انقلاب صنعتی اینترنت و ایجاد کسب‌وکارهای آنلاین بود؛ اما به دلیل دسترسی نداشتن کاربران به اطلاعات کافی و لازم تا حدودی کار برای تجارت‌ها سخت و دشوارتر شد.

با آغاز شدن فعالیت‌های موتورهای جستجو این موضوع خیلی به سرعت و آسان حل شد.

پیدایش بازاریابی موتورهای جستجو

نقش موتورهای جستجو به مردم کمک می‌کرد تا به سرعت و سهولت اطلاعات مورد نیاز خود را از دنیای اینترنت دریافت کنند. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش این موتورها استفاده تا حدودی با سیستم امروزی متغیر است. موتورهای جستجو به عنوان یک واسطه مجازی هستند که می‌توان با استفاده از شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که سایت‌ها دارند اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا سایر کاربران با جستجوی آن اطلاعات بتوانند به این سایت‌ها دست پیدا کنند.

موتورهای جستجو به تدریج مدل‌های بروزی از کسب‌وکارهای آنلاین را ایجاد کرده‌اند و موجب شدند تا پوششی برای سرمایه‌گذاری در دنیای مجازی برای تجارت‌ها شروع شود.

الگوریتم‌های گوگل باعث تبدیل شدن این موتورهای جستجو به هوشمندترین و مهم‌ترین پایگاه‌های اینترنتی شده است.

سئو یا روش‌های پرداختی تبلیغاتی کدام بهتر هستند؟

بازاریابی موتورهای جستجو به دو بخش اصلی و مهم تبدیل شده‌اند به عبارتی باید گفت که این نوع بازاریابی در دو شیوه کلی اجرا می‌شود. این دو روش شامل بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو پرداختی و تبلیغاتی است.

با استفاده از این دو روش می‌توانید وبسایت خود را در صفحات اول نتایج جستجو پیدا کنید. هر دوی این روش‌ها می‌توان وبسایت خود را در رتبه اول نتایج جستجو آورد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که به دلیل گستردگی زیاد سئو کارشناسان در این زمینه آن را یک مقوله جداگانه می‌دانند اما حقیقت این امر این است که سئو بدون موتورهای جستجو معنایی ندارد.

روش سئو سرعت پایینی در نتیجه‌گیری دارد اما پایداری آن بسیار بالاتر از شکل تبلیغات است. این روش بسیار حرفه‌ای و تخصصی است و برای انجام آن نیاز به تخصص و دانش کافی است؛ اما از سوی دیگر روش تبلیغاتی یا  PPC برخلاف سئو SEO سرعت بالایی دارد. برای این روش تنها کافی است که شما هزینه‌ای برای تبلیغات پرداخت کنید این مورد نیاز به دقت و توجه لازم دارد در عین حال بسیار سودآورتر از روش سئو است.

سئو یا روش‌های پرداختی تبلیغاتی کدام بهتر هستند؟

البته تمامی این موارد بستگی به نوع فعالیت و کسب‌وکار شما دارد که از کدام روش بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید.

برخی از کارفرمایان و کارآفرینان تمایل دارند که با سرمایه‌گذاری و هزینه کردن برای تبلیغات در موتورهای جستجو وبسایت یا در شبکه خود معروف شوند.

این افراد غالباً با استفاده از استراتژی‌های تبلیغاتی طولانی مدت برای این بخش سرمایه نسبتاً زیادی در نظر می‌گیرند، اما از سوی دیگر ضرورت چندانی برای استفاده نمودن از روش‌های سئو ندارند.

در این روش برای اینکه بتوانید بازدیدکنندگان جدیدتری را جذب سایت کنید باید بتوانید به صورت پیوسته این تبلیغات را تمدید کنید. البته ممکن است با ارائه دادن اطلاعات مناسب و محصولات با کیفیت از این طریق توسط کاربران معروف شوید و بتوانید مشتریان ثابت و ماندگاری کسب کنید.

در روش سئو شما علاوه بر اینکه می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان جدید خود را افزایش دهید می‌توانید مخاطبان ثابت خود را نیز پیدا کنید. سئو یک روش مؤثر برای معرفی تمام بخش‌های یک سایت به موتورهای جستجو است. در حالی که شما در تبلیغات PPC تنها می‌توانید یک یا چند کلمه محدود را در صفحات جستجو تبلیغ کنید. این به این معنا است که اگر قصد دارید که هر محصول یا هر صفحه از سایت خود را در صفحه اول داشته باشید باید به صورت مجزا برای آن‌ها تبلیغ کنید.

مرسوم‌ترین اصطلاحات بازاریابی موتورهای جستجو

  • در بازاریابی موتورهای جستجو اطلاعات متنوع و متفاوتی وجود دارد که بیشتر آن‌ها به صورت اختصاصی وجود دارند. از همین رو خوب است که با این اصطلاحات و مهم‌ترین آن‌ها به خوبی آشنا شوید تا در صورت مواجه شدند با آن‌ها بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • Search Engine Marketing یا SEM: بازاریابی با موتورهای جستجو
  • Search Engine Optimization یا SEO: بهینه‌سازی موتورهای جستجو
  • Social Media Marketing یا SMM: بازاریابی و جذب بازدید توسط تبلیغات یا کمپین‌های مربوط به بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی
  • تأثیرپذیری یا Impression: تعداد مراتب نشان دادن تبلیغات روی یک صفحه‌نمایش.
  • مورد تأثیرپذیری تنها به تعداد مراتب نشان دادن تبلیغ بر یو یک صفحه مربوط است در صورتی که یک بازدیدکننده آن را مشاهده نکند یا به آن بی‌توجهی کند فرقی نمی‌کند.
  • Search Engine Results Page یا SERP: صفحه نتایج موتورهای جستجو
  • Cost per Million Impressions یا CPM: پرداخت هزینه در ازای دیده شدن در مقایس حجیم.
  • Pay-per-Click یا PPC: میزان مبلغ پرداخت شده در ازای هر کلیک دریافتی از طرف کاربران.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.