هر آنچه که باید درباره هوش مصنوعی در بازاریابی بدانید

هر آنچه که باید درباره هوش مصنوعی در بازاریابی بدانید

بیشتر سازمان‌ها به خصوص بخش‌های بازاریابی آن‌ها یکی از روش‌های کارساز و مؤثر در پیشبرد و ارتقای سطح مشتریان خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. بازاریابان با درک کامل از مشتریان هدف خود و اطلاعات جمع‌آوری‌شده می‌توانند باعث بهتر شدن طراحی فرایندها شوند و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را بالا ببرند این کار همزمان موجب آسان‌تر شدن فعالیت‌های بازاریابی شد.

بازاریابی از طریق هوش مصنوعی از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی برای اتخاذ خودکار بر اساس جمع‌آوری داده‌ها، مشاهدات دقیق یا استراتژی‌های اقتصادی و بررسی و ارزیابی داده‌ها استفاده می‌کند که احتمال اینکه مسیر فعالیت‌های واحد بازاریابی را تحت شعاع قرار دهد وجود دارد. سپس با دادن پیام‌های مناسب با آن‌ها بدون دخالت اعضای گروه بازاریابی در زمان مناسب به آن‌ها ارائه می‌کند تا بتواند حداکثر کارایی و عملکرد را ایجاد کند.

در حال حاضر در دنیای بازاریابی از هوش مصنوعی برای تقویت و رشد گروه مارکتینگ و ارتقای عملکرد در فعالیت‌هایی که نیاز به دقت و توجه خاصی است استفاده می‌شود.

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی

از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • تحلیل داده‌ها
  • شخصی‌سازی در زمان واقعی
  • خرید رسانه‌ای
  • تولید محتوا
  • پردازش زبان طبیعی
  • تصمیم‌گیری خودکار

معیارهای هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری شده است که هوش مصنوعی نقش بسزایی در کمک به بازاریابی برای ایجاد و برقرار ارتباط با مشتریان خواهد داشت. از معیارهای مختلف هوش مصنوعی در بازاریابی جدید نقش بسزایی دارند و برای مارکترها این امکان را فراهم می‌کند تا از طریق هوش مصنوعی به شکل یک پل که شکاف بین داده‌های گسترده مشتریان و راهکارهای کاربردی است را تکمیل کند.

معیارهای هوش مصنوعی

این مسئله برای طراحی کمپین‌های جدید و بهینه‌سازی فعالیت‌های فعلی سازمان بسیار سودمند و اثربخش است.

ماشین‌های فراگیری

فراگیری ماشینی با استفاده از هوش مصنوعی صورت می‌گیرد که شامل الگوریتم‌های رایانه‌های است که از این طریق می‌توان اطلاعات و داده‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرارداد و به صورت خودکار تجربه کاربری را بهبود و ارتقا بخشید.

اطلاعات انبوه و تحلیل

با پیشرفته شدن رسانه‌ها و فعالیت‌های دیجیتالی موجب ایجاد حجم انبوهی از اطلاعات شده است. این موضوع موجب گردیده است تا این فرصت برای مارکترها ایجاد شود تا بازخورد بهتری از فعالیت‌های خود داشته باشند. از این طریق می‌توانند ورودی‌های و چنل‌های خود را تجزیه‌وتحلیل و ارزش‌گذاری کنند.

این نکته موجب به وجود آمدن مقادیر بسیاری از اطلاعات می‌گردد که استفاده بهینه از آن‌ها نیاز به آموزش و ابزارهای مناسبی است.

راهکارهای پلتفرم هوش مصنوعی

یکی از روش‌های بسیار مؤثر و اثربخش هوش مصنوعی این امکان را برای مارکترها ایجاد می‌کند تا از این طریق بتوانند از پلتفرم‌های مناسب حجم بسیاری از اطلاعات را جمع‌آوری نمایند و هوش مصنوعی می‌تواند بهترین روش دستیابی به مشتریان هدف را برای مارکترها فراهم نماید.

مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی در بازاریابی مزیت‌های بسیاری دارد اعم از کاهش ریسک، بالا بردن سرعت خدمات، رضایت بیشتر مشتریان و افزایش درآمد و غیره. این مزیت احتمال اینکه قابل‌اندازه‌گیری و کمی، مثل بالا رفتن تعداد فروش یا غیرقابل‌اندازه‌گیری و کمی مثل بهبود رضایت کاربر باشد.

مزیت‌های مهم هوش مصنوعی در بازاریابی از این قرار است:

بالا بردن نرخ بازگشت سرمایه

با استفاده مناسب و درست از هوش مصنوعی، بازاریابان می‌تواند ارزش‌ها و خواسته‌های مهم مشتریان را از مجموعه اطلاعات جمع‌آوری‌شده به دست آورند و با یک برنامه‌ریزی و اقدام عملی به موقع از طریق هوش مصنوعی کل برنامه بازاریابی خود را دگرگون کنند.

مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

پلتفرم‌های هوش مصنوعی می‌توانند نرخ بازگشت سرمایه را اندازه‌گیری کنند و به سرعت تصمیم‌گیری نمایند که چگونه می‌توانند به بهترین شیوه را برای تخصیص بودجه در شبکه‌های رسانه‌ای پیدا کنند. با بررسی و ارزیابی اطلاعات مؤثرترین روش تبلیغات را پیدا کنند و از این طریق ارزش بیشتری برای کمپین‌ها در نظر بگیرند.

ارتباط بهتر و مؤثرتر با مشتریان و شخصی‌سازی رفتارها

هوش مصنوعی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید پیام‌های شخصی‌سازی‌شده را در نقاط مناسب چرخه حیات مصرف‌کننده به مشتری برسانید. هوش مصنوعی به بازاریابان کمک خواهد کرد تا مشتریانی که در معرض خطر و آسیب هستند را شناسایی کنند و آن‌ها را با اطلاعاتی مورد هدف قرار دهند تا مجدد برندشان مورد توجه قرار گیرد.

محاسبه پیشرفت داده‌های بازاریابی

بیشتر سازمان‌ها در همگام‌سازی و جمع‌آوری داده‌های کمپین‌های دیجیتال خود با مشکل روبرو هستند. شناسایی علت موفقیت‌های این نوع کمپین‌ها برای آن‌ها بسیار سخت و دشوار است. سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند قابلیت مشاهده جامع‌تر و کامل‌تری از آنچه در حال انجام است را دارد و می‌توانند شبکه‌های پربازده و مناسب را جستجو کنند و بودجه‌هایی متناسب با بازدهی هر شبکه در نظر بگیرند.

تصمیم‌گیری سریع

از طریق هوش مصنوعی می‌توان به سرعت داده‌های مهم و اثربخش را مورد تجزیه و ارزیابی قرارداد و از یادگیری ماشینی برای نتیجه‌گیری سریع مطابق با کمپین‌ها و حوزه‌های مهم فعالیت مشتری استفاده نمود. این مسئله به اعضای گروه بازاریابی کمک خواهد کرد تا با یک طراحی استراتژیک و حساب شده خلاقیت خود را بالا ببرند. همچنین هوش مصنوعی کمک خواهد کرد تا بازاریابان بتوانند به صورت همزمان تجزیه‌وتحلیل کنند و از این موضوع برای انتخاب بهتر رسانه‌ها استفاده می‌کنند.

مشکلات بازاریابی توسط هوش مصنوعی

بازاریابی مدرن و پیشرفته درک عمیق و جامعی از نیازها و ترجیحات مشتری همچنین سرعت بالا و مطلوبی با استفاده از این دانش دارد. امکان تصمیم‌گیری در زمان مناسب بر اساس داده‌های کاربردی، هوش مصنوعی را برای بازاریابان بسیار جذاب و سودمند کرده است. گروه بازاریابی بایستی در هنگام تصمیم‌گیری در مورد نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در حال حاضر در مراحل اولیه است، بنابراین در زمان استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی باید از چند مرحله گذر کرد که در این زمینه باید آگاهی و دانش خود را بالا ببرید.

زمان آموزش

ابزارهای هوش مصنوعی این قابلیت را ندارند که به صورت خودکار بتوانند برای رسیدن به اهداف بازاریابی چه اقداماتی انجام دهند. این ابزارها برای یادگیری اهداف سازمانی، اتفاقات گذشته، ترجیحات مشتری، درک فعالیت کلی همچنین با ارائه دادن اطلاعات کاربردی نیاز به زمان و اجرا دارند. آموزش کارکنان توسط هوش مصنوعی زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود.

کیفیت داده‌ها

چنانچه به ابزارهای هوش مصنوعی داده‌های با کیفیت، دقیق و به هنگام داده نشود این ابزارهای نمی‌تواند تصمیم‌گیری‌های به موقع داشته باشند و در نتیجه ارزش ابزار کاهش خواهد یافت.

مشکلات بازاریابی توسط هوش مصنوعی

حریم خصوصی

به صورت جدی و مؤثر تمامی مصرف‌کنندگان و نهادهای نظارتی در حال بررسی نحوه استفاده شرکت‌ها از داده‌های خود هستند. گروه‌های بازاریابی باید مطمئن شوند که با استفاده از داده‌های مصرف‌کننده مطابق با خلق و روحیات آن با استانداردهایی مانند GDPR باشد وارد حریم خصوصی افراد نشوند تا از مجازات‌های سنگین و آسیب‌های احتمالی که باعث به خطر افتادن برندتان می‌شود جلوگیری کنند.

هزینه فرصت

مجاب کردن سهام‌دارانی که شناخت کافی از هوش مصنوعی و کاربرد آن در بازاریابی نداشته باشند، سخت باشد. برخی از دستاوردهای هوش مصنوعی به صورت کیفی است که برای مجاب کردن افراد ذینفع برای انجام یا ادامه استفاده از هوش مصنوعی در برخی از مواقع با مشکلاتی همراه است.

احتمالا این جمله زیاد گوشتان خورده است که کسب‌وکارهایی که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند خیلی سریع‌تر از مشاغلی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند جایگزین می‌شوند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.