آشنایی با روابط عمومی بازاریابی

روابط عمومی بازاریابی

روابط عمومی بازاریابی نیز یکی از انواع بازاریابی است که شما می‌توانید از طریق به هدف مورد نظر خود دست پیدا کنید. کلیه‌ی کسب و کارهای هر روز با اختلافات و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که این اختلافات بین واحدهای روابط عمومی و بازاریابی رو به رو هستند. برای اینکه هر کدام بدانید هر کدام از واحدها چه وظایفی را برعهده دارند و چه کارهایی مربوط به کدام قسمت می‌شود با همدیگر به بحث و گفتگو می‌پردازنند. سوالی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که آیا راهکار مناسبی برای نزدیک کردن و یکدست شدن این دو واحد به هم وجود دارد؟ در این گفتار قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازم.

وظایف روابط عمومی بازاریابی یا (MPR)

یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی برای پیشبرد فروش و تبلیغات روابط عمومی است. شرکت‌ها نه تنها با مشتریان، فروشندگان و عرضه کنندگان و واسطه‌های خود باید ارتباط خوبی برقرار کنند بلکه این رابطه نیز باید با گروه‌ها و جوامع ذینفع دیگری هم ارتباط داشته باشند.

جامعه یا ذینفع چیست؟

یک جامعه به مجموعه‌ای گفته می‌شود که منافع واقعی یا بالقوه در یک شرکت داشته باشد یا اینکه این ویژگی را داشته باشد تا به اهدافش برسد.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی لازمه‌ی برنامه‌های متنوعی است کمه برای پیشبرد و پشتیبانی از تصویر ذهنی سازمان یا تک تک محصولات تولیدی آن طراحی می‌شوند. از سوی دیگر روابط عمومی مانند یک پل ارتباطی که بین سازمان‌های با ذینفعان است. ذینفعان از قبیل مردم، مشتریان، دولت، رقبا، تامین کنندگان و غیره می‌باشد که به طریقی با شرکت در ارتباط هستند.

هدف اصلی از روابط عمومی جریان سازی، قرار دادن تصاویر مناسب از شرکت در ذهن مخاطبان و مشتریان، ایجاد شهرت و معروف شدن برند، کسب اعتبار، برندسازی محافظت از شرکت در برابر بحران‌ها و مشکلات رسانه‌ای و غیره می‌باشد.

اهمیت روابط عمومی و اهمیت توجه به ذینفعان

یک جامعه یا مجموعه از ذینفعان یک سازمان این توانایی را دارد که یک سازمان را برای رسیدن به اهداف خود آسان‌تر می‌کند یا در این راستا بازدارنده و مانع باشد. اغلب شرکت‌ها برای برقراری ارتباطات از دایره‌ای روابط عمومی استفاده می‌کنند. این دایره روابط عمومی است که بر پایه عقاید جوامع شرکت نظارت می‌کند و اطلاعات و ارتباطات کافی و ضروری برای کسب نمودن اعتبار منتشر می‌کند. هنگامی که شهرت یک سازمان به خطر می‌افتد این روابط عمومی است و می‌بایستی از صفر تا صد امور را در نظر بگیرید.
همچنین برترین واحدهای روابط عمومی، واحدهایی هستند که علاوه بر مشورت با مدیران عالی رتبه، برنامه‌های مثبتی را تشکیل دهند و از رویه‌های سوال و مشابه آن نیز به نحوه‌ی که به شهرت و آوازه‌ی آن‌ها لطمه‌ای وارد نشود.

وظایف یک واحد روابط عمومی موفق

بخش‌های روابط عمومی وظایف مشخصی را برعهده دارند که تمامی آن‌ها در راستای و اهداف بازاریابی نیستند از جمله:

  1. روابط با مطبوعات و رسانه‌ها
  2. به وجود آمدن شهرت برای محصولات
  3. ایراد خطابه
  4. ارتباط شرکتی
  5. رایزنی

در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

1. روابط با مطبوعات و رسانه‌ها

در حیطه‌ی قوانین و مسئولیت‌ها این وظیفه‌ی روابط عمومی در خصوص سازمان‌ها و شرکت‌ها است که خبرها و اطلاعات مناسب و خوبی را به مخاطبان خود به وسیله‌ی رسانه‌ها ارائه نماید.

2. به وجود آمدن شهرت برای محصولات

روابط عمومی با انجام ترتیب دادن یک سری از برنامه‌های مختلف و متنوع سعی در به معروف و مشهور کردن کالای خاص و ویژه نموده است.

3. ایراد خطابه

در این حوزه هدفی که روابط عمومی دنبال می‌کند بحث و گفتگو کردن با قانون گذاران و مسئولین دولتی است که برای تصویب یا لغو قوانین و مقررات است.

4. ارتباطات شرکتی

با ایجاد برقراری ارتباطات درونی و برونی سازمانی و تلاش برای پیشبرد از آگاهی نسبت به سازمان و یا برند را دارند.

5. رایزنی

رایزنی یکی از اهداف این بخش است که با مدیریت در خصوص مسائل عمومی و موقعیت شرکت یا سازمان و تصویر ذهنی آن، این وظیفه در صورتی که منجر به شکست شود یک محصول زمانی که اعتماد عمومی نسبت به آن سلب شده است متضمن راهنمایی و توصیه هم می‌گردد.

 

تفاوت اصلی بازاریابان و روابط عمومی‌ها

در عصر جدید شرکت‌ها و سازمان‌ها برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت‌های روزافزون هر دو واحد روابط عمومی و بازاریابی همزمان با هم نیاز دارند، اما مشکلی که وجود دارد این است که مدیران بازاریابی و متخصصان روابط عمومی به یک زبان مشترک صحبت نمی‌کنند. یکی از تفاوت‌هایی اصلی که وجود دارد در این خصوص این است که مدیران بازاریابی بیشتر از سایرین به عاقبت و نتیجه‌ی کار می‌اندیشند در صورتی که روابط عمومی وظیفه‌ی خود را فراهم سازی و پخش و انتشار ارتباطات می‌داند.
برای رسیدن به یک راه حل درست و روشن، اکثر شرکت‌های به روابط عمومی بازاریابی می‌پردازنند تا مستقیما از فعالیت‌های پیشبردی درباره شرکت یا محصولات خود و ایجاد تصویر ذهنی حمایت کنند. بر همین اساس روابط عمومی بازاریابی مشاب روابط عمومی مالی و منطقه‌ای خاص به یک گروه خاص یعنی روابط بازاریابی خدمت می‌نماید.

روابط عمومی بازاریابی چیست؟

روابط عمومی در واقع یک نگرش بازاریابان نسبت به روابط عمومی است که بر روی روابط دوطرفه از طریق کانال‌های سنتی و مدیاهای جدید و سازگاری با چشم اندازهای بازاریابی تاکید دارد که این مسئله‌ی پر اهمیت و مهمی است. این شیوه‌های جدید باعث به وجود آمدن استراتژی‌هایی شده است که از اصول روابط عمومی کلاسیک به صورت خلاقانه استفاده شده است و منجر به ایجاد تعامل بین شرکت‌ها، مصرف کنندگان و رسانه‌ها و همچنین محصولات و کالاها گردیده است که در طول سال‌ها بازاریابی مدرن این چنین روش‌ها بی سابقه بوده است. 9 نکته موثر در برنامه استراتژی بازاریابی وجود دارد که با رعایت آن‌ها موفقیت در کسب و کار تضمینی می‌شود.

روابط عمومی بازاریابی تمرکز اصلی آن به جنبه‌هایی از روابط عمومی گفته می‌شود که با بازاریابی در ارتباط است.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.