8 اشتباه رایج در سایت‌های تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

زمانی که برای اولین بار برای طراحی سایت‌های تجارت الکترونیک اقدام می‌کنید، احتمالا اولین هدفی که در نظر دارید این است که بازدیدکنندگان را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید.
این کار به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. شما نیاز دارید تا به خوبی اعتماد آن‌ها را جلب نمایید و این اطمینان را به بازدیدکنندگان بدهید که شما بهترین انتخاب برای ایشان خواهید بود.
بسیاری از مشتریان نه تنها به دنبال کالایی با قیمت مناسب هستند، بلکه تجربه مشتریان دیگر نیز برای آن‌ها اهمیت دارد.
نکته‌ای که در طراحی وبسایت وجود دارد این است که در کنار توجه به عناصر بصری و مفاهیم محتوایی ارزشمند، محصولات و یا خدمات خود را تا حد امکان مطابق با واقعیت ارائه دهید و سعی کنید با مخاطب خود صادق باشید، آنگاه خواهید دید که بازدیدکنندگان به مرور زمان به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد.

رایج‌ترین اشتباهات سایت‌های تجارت الکترونیک

برخی از اشتباهات سایت‌های تجارت الکترونیک عبارتند از:

  1. محصولات با تصاویر ضعیف
  2. منوی کاربری
  3. توضیحات نامناسب در معرفی محصول
  4. عدم ارائه خدمات مناسب به مشتریان
  5. اشتباهات بازاریابی در ثبت ایمیل
  6. بررسی‌های مشکوک
  7. مشکلات در پرداخت
  8. عدم برقراری ارتباط صحیح با مشتریان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. محصولات با تصاویر ضعیف

اگر طراحی سایت شما با هدف معرفی محصولات ایجاد شود احتمالاً لازم است تا با مشتریان خود صادقانه رفتار کنید.
مشتریانی که به صورت آنلاین خرید می‌کنند نمی‌توانند محصولات را لمس کرده و یا آن‌ها را از نزدیک ببینند‌. از آنجایی که بازدیدکنندگان به تصاویر تکیه می‌کنند نیاز خواهند داشت محصول را از تمام زاویه‌های ممکن روی صفحه نمایش خود بررسی کنند.
استفاده از تصاویر با کیفیت و شاخص در طراحی وبسایت باعث می‌شود که کسب و کار شما مدرن و حرفه‌ای به نظر برسد. در این صورت اطمینان خواهید داشت که سهم بالایی از هدف خود یعنی معرفی محصول باکیفیت را انجام داده‌اید.

۲. منوی کاربری

هنگامی که کاربران برای اولین بار وارد فروشگاه آنلاین شما می‌شوند برای حرکت در صفحات و یا قرار دادن کالای مورد نظر در سبد خرید، انتظارات خاصی دارند.
اگر در طراحی وبسایت استانداردهای تعریف شده وجود نداشته باشد، استفاده کاربر از آن به مراتب دشوار خواهد بود. این مسئله می‌تواند بر روی میزان بازدید سایت شما و فروش محصولات‌تان تاثیر بگذارد، بنابراین لازم است با طراحی مجدد تغییراتی در سایت اعمال کنید.

 ۳. توضیحات نامناسب در معرفی محصول

توضیحات مناسب در معرفی محصول تنها استفاده از کلمات کلیدی خاص نیست، در زمان بارگذاری محصولات لازم است که جزئیات دقیق محصول مانند اندازه، رنگ و وزن آن به طور کامل ارائه شود.
یک بیان و توصیف کور از محصولات می‌تواند بازدیدکنندگان را ناامید و سردرگم سازد. علاوه بر این با استفاده از تبلیغات آنلاین می‌توانیم محصولات سایت را معرفی کنیم.

۴. عدم ارائه خدمات مناسب به مشتریان

فقدان راه‌های واضح برای تماس با شرکت شما ممکن است مشتریان را دچار ابهام سازد. مسئله‌ای که در طراحی سایت‌های تجارت الکترونیک وجود دارد و باید به آن توجه کنید این است که بهتر است راه‌های تماس در دسترس مشتری قرار گیرد تا افراد بدون وجود هیچ‌گونه مشکلی با شما تماس حاصل کنند.
خرید آنلاین برای مشتریان جدید نیاز به اعتماد‌سازی دارد، زیرا آن‌ها می‌خواهند بدانند که در صورت مواجه شدن با مشکل چگونه می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند.

برخی از مشکلات در هنگام خرید می‌تواند شامل انتخاب اندازه‌های اشتباه در محصول، تاخیر در ارسال و دریافت کالاهای آسیب دیده باشد.
از آنجایی که برطرف کردن این مشکلات پرهزینه هستند و ممکن است خرید‌های مکرر را با مشکل مواجه کند، بسیاری از افراد از گزینه‌های تجارت الکترونیک استفاده نمی‌کنند.
با این وجود اگر راه‌های ارتباطی (به همراه جزئیات کامل) را با مشتریان خود افزایش دهید، برقراری تماس و دسترسی را برای آن‌ها آسان کرده‌اید.
یکی از گزینه‌هایی که در طراحی سایت‌های تجارت الکترونیک می‌توانید به آن توجه کنید استفاده از چت آنلاین است، این روش می‌تواند به رفع موانع برای حل سریع و کارآمد هر مشکلی کمک کند.

۵. اشتباهات بازاریابی در ثبت ایمیل

زمانی که مشتریان شما از خرید و برقراری ارتباط با شما راضی هستند، به صورت داوطلبانه اطلاعات تماس خود را در لیست بازاریابی شما ثبت خواهند کرد.
این در حالی است که تلاش برای فریب دادن آن‌ها به منظور عضویت و ثبت نام در وبسایت نمی‌تواند به طور موثر عمل کند.

از طرف دیگر ارائه نوعی انگیزه به کاربران روند کار را تسریع می‌کند.
به یاد داشته باشید که همواره آزادی عمل را در اختیار کاربران خود قرار دهید و آن‌ها را مجبور به ثبت نام و یا عضو شدن در وبسایت خود نکنید.
در عوض می‌توانید هنگام طراحی سایت‌های تجارت الکترونیک با ارائه مزایا به بازدیدکنندگان، آن‌ها را مجاب سازید تا با شما همکاری کنند.

۶. بررسی‌های مشکوک

همان طور که به آن اشاره کردیم اکثر مشتریان آنلاین خواستار این هستند تا اطلاعات بیشتری درباره یک محصول کسب کنند.
بنابراین اگر محصولات شما به طور صد در صد نظرات مثبتی را به بازدیدکنندگان ارائه دهد ممکن است باعث تردید و یا مشکوک شدن آن‌ها شود.
یک راه حل موثر برای اعتماد‌سازی این است مشتریان خود را ترغیب کنید که نظرات خود را صادقانه بیان کنند، حتی اگر مشکلی برای یک محصول وجود داشته باشد. سپس می‌توانید به کمک سیاست‌های مشتری‌مداری رضایت آن‌ها را جلب کنید و کسانی را که روزی از شما انتقاد می‌کردند به مشتری وفادار خود تبدیل نمایید.

۷. مشکلات در پرداخت

در طراحی سایت‌های تجارت الکترونیک نمی‌توان منکر چالش‌های منحصر به فرد در پرداخت‌های آنلاین شد.
از آن جایی که مشتریان هنگام مراجعه و یا خرید آنلاین به دنبال امنیت، سرعت و راحتی هستند، بهتر است زمینه را برای تحقق این هدف آماده کنید و حتی‌الامکان به مشتریان اجازه دهید تا تجربه خوبی از خرید آنلاین کسب کنند.
در طرف مقابل یک روند پرداخت آهسته و ناخوشایند باعث به وجود آمدن خلل در اعتمادسازی مشتریان خواهد شد.
این مسئله می‌تواند به شکل موثری در عملکرد سایت‌های تجارت الکترونیک تاثیر داشته باشد.

۸. عدم برقراری ارتباط صحیح با مشتریان

تفاوتی ندارد که برای طراحی سایت‌های تجارت الکترونیک اقدام می‌کنید و یا به صورت حضوری با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنید، مسئله مهمی که وجود دارد توجه به نوع ارتباط با مشتریان است.
از آنجایی که در وبسایت و یا به طور کلی فضای مجازی احساسات به خوبی منتقل نمی‌شوند، بنابراین برای موفقیت نیاز دارید تا رابطه‌ای بر مبنای صداقت بنیان کنید.
در این حالت حتی اگر برای سالیان سال مشتریان خود را به صورت حضوری نبینید، قادر خواهید بود تا اعتماد آن‌ها را جلب کنید.
در پایان بهتر است بدانید روش‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید در سایت‌های تجارت الکترونیک به شکل موثر عمل کنید. با این حال هیچ‌گاه به نیاز مشتری بی توجه نباشید، این می‌تواند یک روش موثر برای بهبود عملکرد شما باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.