معایب تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

برای ارزیابی عادلانه تجارت الکترونیک، ما نمی توانیم در مورد مزایای استفاده از تجارت الکترونیک بحث کنیم. بگذارید ما نیز در طرف دیگر سکه نگاهی بیندازیم.

تجارت الکترونیک فاقد ارتباط شخصی است

نه اینکه همه خرده فروشان فیزیکی یک رویکرد شخصی داشته باشند، اما ما به خرده فروشانی که حضور جسمی دارند اهمیت می‌دهیم. به عنوان یک نتیجه، خرید در این نوع خرده فروشی‌ها اطمینان بخش و با طراوت است. خرید فیزیکی و خرید الکترونیکی (افزودن به سبد خرید)، این دو با هم یکسان نیستند.

افراد مختلف نظرات مختلفی دارند. از بین رفتن تماس شخصی در معاملات آنلاین می‌تواند بزرگترین عیب تجارت الکترونیک باشد.

تعطیلات تجارت الکترونیک

به غیر از اینکه از یک وب سایت برای سفارش یک محصول استفاده می‌کنید، تحویل آن محصول از طرف وب سایت تجارت الکترونیک به شما ممکن است طول بکشد. حتی با سریع‌ترین ابزار حمل و نقل، اگر کالا را امروز سفارش دهید سریع‌ترین زمانی که امکان دارد کالا به دست شما برسد معمولا یک روز طول می‌کشد. (به جز بعضی از خدمات ).

اگر شما در حال حاضر و در همین زمان بخواهید یک قلم جنس را بخرید نمی توانید از تجارت الکترونیک استفاده کنید زیرا در اکثر مواقع سفارش شما حداقل یک روز طول می‌کشد تا به دست شما برسد مثلا اگه شما یک آب نبات بخواهید یا یک کتاب برای خواندن امشب یا هدیه تولدی که امروز نیاز دارید باید از طریق دیگری اقدام به خرید آن کنید. البته این امر یک استثناء دارد اگه شما بخواهید یک کتاب یا یک کالای دیجیتال پیدا کرده و خریداری کنید تجارت الکترونیک می‌تواند کمک شایانی کند. در این مورد، تجارت الکترونیکی ممکن است سریعتر از خرید کالاها از یک فروشگاه فیزیکی باشد.

 

بسیاری از محصولات را نمی توان به صورت آنلاین خرید

با وجود امکانات راحتی آن، مواردی وجود دارد که شما نمی توانید به صورت آنلاین خریداری کنید.

اکثر این موارد در دسته‌های “مواد فاسد شونده” یا “اجناس عجیب و غریب” قرار خواهند گرفت. در مورد آن فکر کنید شما نمی توانید یک بستنی یا مجموعه ای از غذاها را از راه دور برای ناهار خود سفارش دهید.

شما می‌توانید هر دو آنها رابه صورت آنلاین سفارش دهید اما باعث ناراحتی از خریدتان می‌شود. بستنی باید در کامیون‌های دارای یخچال حمل شود. به غیر از آن هزینه ای که فروشنده باید متحمل بشود هزینه حمل و نقل بستنی از خود بستنی خیلی بیشتر می‌شود.

به همین ترتیب، یک میز ناهار خوری می‌تواند قطعا آنلاین خریداری شود. در برخی موارد هزینه حمل و نقل قابل تحمل است. اما اگر مجبور باشید مبلمان را برگردانید ، با ناراحتی فروشنده مواجه خواهید شد.

تجارت الکترونیک اجازه نمی دهد تا محصول را قبل از خرید احساس کنید

شما نمی توانید پارچه‌ی لباس مورد نظرتان را لمس کنید. شما نمیتوانید چک کنید کفش چگونه در پای شما می‌نشیند. شما نمیتوانید عطرهایی را که می‌خواهید خرید کنید را ببویید. شما این ایده را دریافت می‌‌کنید.

بازاریابی آنلاین

در بسیاری از موارد، مشتریان قبل از خرید محصول را تجربه می‌‌کنند. تجارت الکترونیک این اجازه را نمی دهد. اگر شما یک سیستم موسیقی خریداری می‌‌کنید، نمی توانید آن را آنلاین تست کنید تا مطمئن شوید که آن صدا آن چیزی است که می‌‌خواهید؟ اگر شما در حال خرید یک سیستم تئاتر خانگی هستید، بیشتر به جای “مرکز تجربه” که چندین فروشگاه خرده فروشی وجود دارد بروید.

هر کسی می‌‌تواند یک وب سایت تجارت الکترونیک را ایجاد کند

ما در دورانی زندگی می‌‌کنیم که ارائه دهندگان فروشگاه آنلاین آن را قادر به راه اندازی یک فروشگاه الکترونیکی در عرض چند دقیقه می‌‌کنند. این تجربه شده است که ممکن است یک فروشگاه ساده در کمتر از 10 دقیقه راه اندازی شود.

اما اگر کسی بتواند یک فروشگاه را راه اندازی کند، چگونه می‌‌توانیم بدانیم که فروشگاهی که از آن خرید می‌کنیم، واقعی است؟

موانع کاهش یافته برای ورود ممکن است جذابیت بزرگی برای کارآفرین مشتاق تجارت الکترونیک باشد. اما برای خریدار، قابلیت اطمینان می‌‌تواند یک مسئله باشد. این می‌‌تواند مشتریان را به خرید آنلاین خود به وب‌سایت‌های معروف تجارت الکترونیک محدود کند.

امنیت

هنگام خرید آنلاین، باید حداقل اطلاعات کارت اعتباری و آدرس پستی خود را ارائه دهید. در بسیاری از موارد،‌ وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک می‌‌توانند سایر اطلاعات مربوط به رفتار و ترجیحات خرید آنلاین شما را درخواست کنند. این می‌‌تواند منجر به سوء استفاده از  کارت اعتباری و یا بدتر از آن، سرقت هویت شود.

نتیجه

در حالی که ممکن است ما در مورد تجارت الکترونیک راجب گوگل نیز صحبت کنیم، باید اذعان کنیم که معایبی نیز وجود دارد. تنها زمانی که ما کمبودها را قبول کنیم، برای مقابله با آنها تلاش خواهیم کرد.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.