با مفهوم بازاریابی آنلاین بیشتر آشنا شوید

مفهوم بازاریابی آنلاین

ممکن است تصور کنید مفهوم بازاریابی آنلاین بسیار واضح است اما در عین حال که ممکن است تعریف آن به ظاهر آسان باشد، اما واقعیت این است که بازاریابی آنلاین بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بازاریابی آنلاین

دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی اینترنتی مجموعه استراتژی‌ها و تفکراتی است که با هدف برقراری ارتباط الکترونیکی و بازاریابی محصولات و خدمات انجام می‌شود.

این یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند به طور مستقیم، شخصا و در زمان مناسب با مردم ارتباط برقرار کنند. فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی آنلاین این روش را این چنین تعریف می‌کند:«فرآیند اجتماعی که از آن افراد و اقشار مردم خواسته‌ها نیازهایشان را رایگان ارائه می‌کنند و همچنین محصولات و خدمات ارزشمند دیگران را برآورده می‌کنند. با این حال، شیوه‌‌های ایجاد آن تقریبا روزانه تغییر می‌کنند.»

به همین دلیل، در حال حاضر، نمی توان در مورد بازاریابی صحبت کرد و نادیده گرفت که بیش از نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند و تا سال 2021 حدود 2.3 میلیارد افرادی وجود خواهند داشت که از بازاریابی آنلاین استفاده خواهند کرد.»

این اصطلاح برای خلاصه کردن تمام تلاش‌‌های بازاریابی شما در محیط آنلاین استفاده می‌شود. شرکت‌ها با استفاده از کانال‌‌های دیجیتالی، مانند: وبلاگ‌ها ، سایتها، موتور‌های جست و جو، رسانه‌‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و موارد دیگر، سعی در رفع مشکلات و خواسته‌‌های مشتریان و مشتریان بالقوه خود دارند.

بازاریابی آنلاین توسط افراد، شرکت‌ها، دانشگاه ها، سازمان‌‌های مردم نهاد، انجمن ها، کلیساها و  قابل انجام است. اما شما باید عوامل فرهنگی، روانشناختی، جغرافیایی و حقوقی را در نظر بگیرید که هنگام خرید یا فروش محصول یا خدمات، افراد تحت تاثیر قرار می‌دهند.

با بازاریابی آنلاین بیشتر آشنا شوید

چگونه بازاریابی آنلاین متولد شد؟

در دهه 90 اولین نسخه اینترنت ظهور کرد. کمی متفاوت از نسخه‌ای که امروزه می‌شناسیم. به اصطلاح این اینترنت قدیمی به طور فعال به کاربران اجازه تعامل با صفحات وب را نمی داد، اما به آن‌ها اجازه می‌داد تا در یک سیستم جست و جوی ساده اطلاعاتی را پیدا کنند.

مثل کتابخانه‌ای بود که شما به آن مراجعه می‌کردید، آنچه را که می‌خواستید سرچ می‌کردید اما در آن زمان شما نمی‌توانستید به هدف خود برسید. در همان زمان بود که اصطلاح بازاریابی آنلاین ایجاد شد.

با این وجود، بازهم بسیار شبیه به بازاریابی سنتی بود؛ زیرا ارتباطات یک طرفه بود، که توسط شرکت در یک سایت نهادی صورت می‌گرفت و مصرف کننده فقط بدون تعامل نزدیک بین دو طرف، محتوا را به صورت منفعلانه دریافت می‌کرد. در سال 1993، کاربران اینترنت شروع به تعامل بیشتر با شرکت‌هایی کردند که در وب تبلیغ می‌کردند، زیرا حدود این زمان اولین تبلیغات قابل کلیک ظاهر شد.

با این حال، تنها تا سال 2000 بود که بازاریابی دیجیتال بیشتر شبیه آنچه امروز می‌دانیم شد ظهور وب 2.0 به شخص این امکان تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا را داد و جریان ارتباطات دیجیتال را دموکراتیک‌تر کرد. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهند تغییرات دیگری در شبکه حتی پس از انقلاب 2000 وجود دارد. حال نکته این است که با نام‌‌های “بازاریابی آنلاین” بازاریابی اینترنتی” و یا “بازاریابی وب” نیز شناخته می‌شود، از زمان آغاز کار تا کنون تحولات زیادی داشته است. امروز او بیشتر و بیشتر به سمت شخصی سازی پیش می‌رود، یعنی پیام مناسب در زمان مناسب به شخص منتقل می‌کند.

با بازاریابی آنلاین بیشتر آشنا شوید

مفاهیم اصلی در بازاریابی آنلاین

درست همانطور که هر تخصص خصوصیات خود را دارد، بازاریابی دیجیتال یک جهان با توجه به شرایط خاص خود است. قبل از شروع، بیایید هر یک از آن مفاهیم اصلی را مرور کنیم.

رهبری

اطلاعاتی را که شما در اختیار مشتری قرار می‌دهید می‌تواند یک فرصت شغلی برای شما باشد یعنی تماس‌هایی که از طریق استراتژی بازاریابی در اختیار شما قرار می‌دهند، می‌توانید مشتریان بالقوه را شناسایی کرده و آن‌ها را با مطالب مرتبط پرورش دهید تا زمانی که آماده خرید باشند.

سئو

بهینه سازی سایت شما است به گونه‌ای که توسط موتور‌های جستجو قابل درک باشد. سئو سایت اقداماتی هستند که به شما در بهبود پتانسیل موقعیت یابی صفحات و محتوای شما کمک می‌کند تا نیاز‌های شما را برآورده کند.
در واقع اگر شما نتوانید سئو را به درستی پیاده کنید، قطعا نمی‌توانید نتیجه‌ی مطلوب را از محتوای خود بگیرید. به همین دلیل هم است که افراد امروزه بلافاصله پس از تولید محتوا به سراغ سئو کردن می‌روند.

دکمه‌ها یا تماس‌هایی که منجر به اقداماتی توسط جست و جوگر می‌شود را CTA می‌گویند. به طوری که آن‌ها در جریان اطلاعات شما قرار می‌گیرند و آماده می‌شوند تا محصول و یا خدمات شما را از طریق بازاریابی آنلاین برای خود انتخاب نماید.

تبدیل

تبدیل اصطلاحی است که برای نشان دادن روند جذب کاربران به پایگاه تماس شما و رسیدن آن‌ها به کف قیف فروش به کار رفته است. هدف بهینه سازی تبدیل، کشف مکان‌هایی است که به طور صحیح در یک وبلاگ یا وبسایت اعمال نمی شوند و بهترین راه برای انجام این کار، تجزیه و تحلیل داده‌ها و انجام تست‌هایی است که نقاط بهبود را نشان می‌دهد.

با بازاریابی آنلاین بیشتر آشنا شوید

تجربه‌ی کاربر

به شکل فزاینده، کاربر از نظر محتوا و تعاملاتی که با برند‌ها انجام می‌دهد، می‌تواند قدرت فروشی را در اینترنت کسب نماید. این واقعیت را فراهم می‌کند که 88% از بازدیدکنندگان بعد از یک تجربه منفی دیگر هرگز به آن صفحه‌ی وب سر نخواهند زد و حتی شانس دوباره‌ای را به آن‌ها نمی دهند.
یعنی اگر صفحات شما بار زیادی را بارگیری کنند یا صفحه را با تبلیغات هرزنامه آلوده کرده باشید، فرصت واقعی برای تبدیل کاربران خود به مشتریان بالقوه را از دست داده‌اید.

تجربه کاربر مستقیما با عواملی مانند:

  • تعامل صفحه
  • ساختار اطلاعات
  • سرعت بارگیری صفحات
  • طراحی وب سایت
  • تنوع منابع مدیر محتوا

تقسیم بندی

وقتی از بخش بندی در بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنیم، ما به یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار‌های موجود برای پخش پیام به بخشی از مخاطبان مراجعه می‌کنیم که دارای خصوصیات بسیار ویژه‌ای است. تقسیم بندی اجازه می‌دهد تا شما بتوانید مشتریان و راهبردهایی را که در دسترس شما است را به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. بهتر است پیش از آنکه شما اقدامی برای بازاریابی آنلاین داشته باشید، با افراد و یا شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، مشورت کنید تا بهترین را برای خود انتخاب کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.