مفهوم بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ را بیشتر بشناسید

مفهوم بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ را بیشتر بشناسید

بازاریابی تعاملی به نام اینتراکتیو مارکتینگ است که مقابل بازاریابی سنتی است. تصور کنید که در مقابل تلویزیون نشسته‌اید و در حال مشاهده تبلیغ برند معروفی هستید. بعد از اتمام تبلیغ تمایل دارید که با مسئولان شرکت تماس بگیرید و در مورد کیفیت محصولات خود از آن‌ها سوال بپرسید.

ممکن است برایتان خیلی سخت باشد که روشی پیدا کنید که صدایتان را به گوش مسئولان آن برند برساند. از سوی دیگر فکر کنید که مدیر یک برند فضایی هستید که برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید از طریق آن نظرات، نیازهای خود و احساسات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

در صورتی که با برندی روبرو شدید که از روش دوم استفاده می‌کرد باید بدانید که آن برند از بازاریابی سنتی گذر کرده است و در حال استفاده از بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ است.

تعریف بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی یک نمونه جدیدی از بازاریابی ابداعی است که در آن مخاطبان و کاربران می‌توانند با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. در اینتراکتیو مارکتینگ هر برند طبق حرکت هر مشتری و مخاطب، پاسخ خوشایندی می‌دهد. در این روش برندها خلاقانه و مفیدتر عمل می‌کنند. برخلاف روش‌های بازاریابی برونگرا، بازاریابی تعاملی شرایطی را برای مشتریان و برند ایجاد می‌کند تا یک گفتگوی دو جانبه داشته باشند.

بازاریابی تعاملی به مشتریان این اجازه را می‌دهد تا به رشد و افزایش محصول و برند مورد علاقه شما کمک کند. این مسئله موجب می‌شود تا 10 الی 12 بار بیشتر از سایر انواع بازاریابی مفید واقع شوند. با توجه به اینکه مشتریان از طریق اینترنت در مورد یک برند بیشتر صحبت کنند در سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی ویدیوها و ایمیل‌هایشان از یک محصول یا شرکت بگویند. بسیاری از نظرات و دیدگاه‌هایشان را به آن شرکت انتقال می‌دهند که سبب افزایش رشد آن برند می‌شوند.

انواع بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. بازاریابان با استفاده از محتوای پویا نظیر داستان‌سرایی، محتوای شخصی‌سازی‌شده و اطلاعات لایه‌ای و تعامل دوطرفه با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند. در طول این نوع محتوا هدف این است که شما بتوانید محتوای تعامل برانگیز و مرتبط با مشتری ایجاد کنید. انواع بازاریابی اجتماعی شامل:

  1. داستان‌سرایی تعاملی
  2. محتوای شخصی‌سازی‌شده
  3. اطلاعات لایه‌ای
  4. تعامل دوطرفه

داستان‌سرایی تعاملی

بازاریابان با افزودن یک انیمیشن یا اینفوگرافیک به پست بلاگی محتوایی جدید ابداع می‌کنند. به این صورت که محتواهای بلند را می‌شکنند و با این مدل از اجزای سرگرم‌کننده موجب انتشار بیشتر محتوا می‌شوند.

محتوای شخصی‌سازی‌شده

هنگامی که شما اطلاعات کافی از برند خود داشته باشید می‌توانید محتوایی موثر و مفید تولید کنید که بیشتری تاثیر را بر روی مخاطبتان داشته باشد. هنگامی که بتوانید چنین محتوایی تولید کنید مخاطبان شما بیشتر با شما ارتباط برقرار می‌کنند و محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند.

انواع بازاریابی تعاملی

اطلاعات لایه‌ای

یکی از نگرانی‌ها و اولویت‌های مهم بازاریابان در حال حاضر، آموزش دادن به مخاطبان است. بازاریابی تعاملی یکی از روش‌های هوشمندانه برای تولید محتوا به شکل لایه‌لایه است. در این نوع بازاریابی توزیع محتوای هر مبحث به صورت مجزا و به تدریج افزوده می‌شود به همین خاطر باعث می‌شود که به مخاطب وابسته شود.

تعامل دوطرفه

با استفاده از روش‌هایی مانند طرح تست و سوال، بازی‌ها و فیلم‌های تعاملی موجب ایجاد تجربه‌ای بسیار موثر و مثبت در نزد کاربران خواهد شد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد بازاریابی تعاملی

در حال حاضر مشتریان از برندها این انتظار را دارند که جلوتر از نیازها و انتظارات آن‌ها گام بردارند. بازاریابی تعاملی در این مسیر کمک بسزایی به بازاریابان و برندها کرده است. از طریق بازاریابی تعاملی، برندها و شرکت‌ها می‌توانند نیازهای مخاطبان خود را بهتر شناسایی کنند.

بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی موجب کاهش ریسک‌پذیری و افزایش می‌شود. با توجه به اینکه نتایج آن از شناخت نیازها و رفتارها همچنین بر اساس خواسته‌های مشتریان است. با شخصی‌سازی بازاریابی تعاملی می‌توان مشتریان بالقوه را آسان‌تر به مشتری خریدار تبدیل کرد و سود بیشتری نیز به جیب زد. در نتیجه بازاریابی تعاملی موجب توسعه و افزایش رضایت مشتری، کاهش هزینه‌ها باز کردن درب‌ها به سوی بازاریابی خودکار می‌شود.

روش‌های اجرایی بازاریابی تعاملی

یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های اجرایی بازاریابی تعاملی در سال‌های پیشرو برند آدیداس بوده است. این شرکت با استفاده از این نوع بازاریابی موفق شد تا رکورد فروش برند رانینگ را بکشند. با ایجاد تعاملی که شرکت آدیداس در میان مشتریان خود ایجاد کرد از افراد خواست تا در مورد اولویت‌ها و تجربیات خود از برند با آن‌ها صحبت کنند.

با اطلاعاتی که از مشتریان خود به دست آورد متوجه شد که چگونه می‌تواند به تبلیغات خود در فضای آنلاین جهت دهد. از همین رو در وب سایت‌های بزرگی مانند یاهو تبلیغات انجام داد. ایمیل‌هایی همراه با مشخصات محصول را برای مشتریان خود ارسال می‌کرد. هدف از این کار معرفی محصولات خود به مشتریان هدف بود. با انجام این نوع روش‌ها آدیداس موفق شد تا کنجکاوی مشتریان را نسبت به این محصول جدید بیشتر از قبل برانگیزد و آن‌ها را با این محصول بیشتر از قبل آشنا کند. نتایج حاکی از این بود که تنها در هفته یک بار برگزار می‌شد و این کمپین‌ها تقریباً برای 500 نفر اطلاعات ارسال می‌کردند؛ با استفاده از روش‌های درست و شناخت و بررسی دقیق از آنان می‌توان بازاریابی تعاملی را برای هر محصول لحاظ کرد.

نتیجه‌گیری

چندان اهمیتی ندارد که شما چه روشی را برای بازاریابی تعاملی خود در نظر گرفته‌اید بلکه مهم است که اینتراکتیو مارکتینگ به شما کمک خواهد که به خوبی در اجرای کمپین موفق شوید. لازم نیست که برای بازاریابی تعاملی هزینه‌های زیادی صرف کنید؛ اما می‌توانید به عنوان یک استراتژی موفق در کمپین‌هایی پیشرو برندتان بهره بگیرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.