نحوه ساختن یک برنامه بازاریابی چند کاناله موثر

برنامه بازاریابی

بازاریابی چند کاناله فرایند استفاده از کانال‌های ارتباطی بازاریابی آنلاین و آفلاین برای هدف‌گیری و تعامل با مشتریان است. ایجاد یک برنامه بازاریابی و همچنین مشخص کردن هدف از انجام آن، می‌تواند به دستیابی به اهداف فروش تجاری کمک کند. بازه زمانی که برای این تکنیک به کار گرفته می‌شود، معمولا سالانه و بلند مدت است بین 18 ماه تا 3 سال است.

کانال‌های ارتباطی می‌توانند شامل وبسایت، فروشگاه‌های فیزیکی، کاتالوگ‌ها، بازاریابی از طریق ایمیل، تلویزیون، پیامک، وبلاگ نویسی و مواردی از این دست باشد.

هدف اصلی این است که فروش محصولات و خدمات هر کسب و کار به خوبی ارائه شود که در صورت وجود چندین بازار و دسته‌بندی محصولات، می‌توان از آن‌ها برای یک بخش سازمان استفاده کرد.

یک برنامه بازاریابی چند کاناله موثر، روش‌ها و کانال‌های ارتباطی بازاریابی را برای دستیابی به مشتریان فعال و تشریح می‌کند. این تکنیک به صورت استراتژیک می‌تواند چندین کانال را به یکدیگر متصل کند تا به کمک آن‌ها بتوانید به هدفی که در نظر دارید، دست پیدا کنید.

زمان استفاده از بازاریابی چند کاناله

کلید اصلی برای یک برنامه بازاریابی آنلاین و آفلاین، ادغام صحیح آن‌ها می‌باشد. البته این چالشی است که اکثر بازاریابان با آن مواجه هستند. به عنوان مثال اگر سازمان شما یک برنامه بازاریابی دیجیتال ایجاد کرده است، نمی‌توانید از آن در انزوا استفاده کنید، بلکه برای تقویت آن نیاز به چند کانال ارتباطی دارید.

برنامه بازاریابی چند کاناله باید کمپین‌های بازاریابی اینترنتی و آفلاین که شامل چندین کانال هستند را تنظیم کرده و به صورت مناسب به مشتریان عرضه کند.

سازمان‌هایی که از یک برنامه بازاریابی آنلاین یکپارچه به صورت موثر استفاده می‌کنند، قادر به ایجاد تمایز خواهند بود که منجر به کسب صلاحیت ایشان می‌شود و تبدیل را در طول چرخه عمر مشتریان به حداکثر می‌رساند. به همین دلیل است که باید برنامه بازاریابی چند کاناله شما، مخاطبان را به طور مداوم درگیر کند تا در نهایت به تبدیل آن‌ها منجر شود.

استراتژی

ویژگی‌های یک برنامه بازاریابی چند منظوره

این برنامه‌ها شامل چندین کانال هستند و معمولا ویژگی‌های زیر را دارند:

– پروفایل مشتریان بالقوه و کانال‌های ارتباطی بازاریابی آنلاین مربوط برای هر کدام

– تاکتیک‌های بازاریابی اینترنتی، از جمله بازاریابی محتوا با تمرکز روی ورودی

– استفاده از بازاریابی یکپارچه به منظور جذب و تبدیل مشتری

– اندازه‌گیری اثربخشی، فرصت‌ها و تهدیدهای ایجاد شده توسط این روش

دانستن اینکه کدام یک از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال که منجر به فروش بیشتر شده است، شما را قادر می‌سازد تا موفقیت‌های فعال خود و بازده سرمایه‌گذاری را افزایش دهید. مشتریان سریع‌تر در این کانال‌ها حرکت می‌کنند، بنابراین استراتژی و تجزیه و تحلیل شما به صورت همزمان با یکدیگر سازگار می‌شوند.

پرسش‌های مهم در بازاریابی چند کاناله

تحلیل وضعیت سازمان به معنی اینکه اکنون در کجای بازار قرار دارید، به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز از دیگر تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید تا به هدف خود برسید. در این میان شاید لازم باشد پاسخ مناسبی برای هر یک از این سوالات بیابید:

– آیا شما نتایج را از طریق تجزیه و تحلیل دقیق می‌سنجید؟

– چه چشم‌اندازی برای تجارت خود ترسیم کرده‌اید؟

– رقبای شما چه می‌کنند؟

– چه روشی برای رقبا کارسازتر است؟

اهدافی که در نظر می‌گیرید، به این معنی است که می‌خواهید کجا باشید و یا به چه موقعیتی برسید.

استراتژی یعنی چگونه به هدف خود برسید؟ استراتژی می‌تواند چگونگی تحقق اهداف را مشخص کند. وجود آن برای هر سازمان اهمیت دارد، به این دلیل که شما را به سمت تاکتیک‌های بعدی هدایت می‌کند. می‌توانید برای مشخص کردن آن به این سوالات پاسخ دهید:

– کدام بخش‌ها با کدام تکنیک‌ها موفق می‌شوند؟

– دستیابی به اهداف فروش چگونه ممکن است؟

– روی کدام کانال‌ها باید سرمایه‌گذاری شود؟

– از کدام راهکارهای بازاریابی آنلاین باید برای حمایت از خرید مشتری، تبدیل و نگهداری آن‌ها استفاده کرد؟

تاکتیک‌ها، جزئیات استراتژی‌ها هستند. به عنوان مثال اینکه چگونه می‌توانید ارتباطات خود را بهبود دهید و یا اینکه اتوماسیون بازاریابی چگونه به بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند؟

همواره یک مرحله اولیه برنامه شامل ایجاد استراتژی کلی دیجیتال، تنظیم هدف و برنامه وجود دارد.

مراحل رسیدن به مشتریان در بازاریابی چند کاناله

این شامل چهار مرحله از فعالیت‌های بازاریابی آنلاین است که می‌تواند به برندها کمک کند تا مشتریان را درگیر کرده و طول چرخه عمر مشتریان را افزایش دهند.

طراحی استراتژی

دستیابی

دستیابی شامل ایجاد آگاهی درباره نام تجاری، محصولات و خدمات شما در وبسایت‌های دیگر است. همچنین می‌توانید از رسانه‌های آفلاین برای ایجاد ترافیک و مراجعه به وبسایت خود یا صفحات رسانه‌های اجتماعی استفاده نمایید. این باعث به حداکثر رساندن دسترسی و ایجاد چندین تعامل کمک می‌کند.

عملکرد

این یک مرحله جداگانه از تبدیل، تشویق به تعامل در وبسایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی است. برای اکثر کسب و کارها این مورد مربوط به تولید بیشتر نرخ مشتریان بالقوه است. این می‌تواند به معنی کسب اطلاعات بیشتر درباره یک شرکت، محصولات آن، جستجوی محصولات و خدمات یا دستیابی به مقالات وبلاگ باشد.

تبدیل

این بخش مربوط به تبدیل مخاطبان هدف به مشتری از طریق بازاریابی آنلاین و یا آفلاین است. این امر مستلزم آن است که مخاطبان سبد خرید خود را قطعی کنند و با پرداخت از طریق معاملات تجارت الکترونیکی آنلاین یا کانال‌های آفلاین تبدیل شوند.

درگیر کردن

این مورد به تعامل و ارتباط طولانی مدت با مشتریان مربوط است. به این معنی که یک رابطه طولانی مدت با خریدارانی که بار اول از شما خرید کرده‌اند ایجاد کنید تا به مشتریان وفادار برندتان تبدیل شوند و در نتیجه ترغیب به تکرار خرید خود شوند. با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی آنلاین مثل حضور در شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی ایمیل و تعامل مستقیم می‌توانید به افزایش ارزش طول عمر مشتری خود کمک کنید.

یک برنامه بازاریابی دیجیتال، شامل این موارد است:

– اهداف واضح و واقع بینانه‌ای که می‌توانید آن‌ها را هدف‌گذاری کنید.

– بهترین استراتژی برای دستیابی به اهداف در بازار رقابتی

– جزئیات کافی از تاکتیک‌ها و اقدامات لازم برای تبدیل استراتژی به عمل

– روشی برای بررسی اینکه با برنامه‌های خود در مسیر هستید.

در نهایت بهتر است بدانید که ادغام برخی از این رویکردهای استراتژیک و چند کاناله در بازاریابی بسیار مهم است. بازاریابی چند کاناله ممکن است یک برنامه بازاریابی دیجیتال و آفلاین باشد که با هماهنگی و رهبری آن‌ها قادر خواهید بود به اهدافی که طراحی کرده‌اید، دست یابید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.