نقش هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال 

نقش هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به آرامی حرکتی از امواج انقلابی را در حوزه تجارت به وجود آورده است. با توجه به نبود ظرفیت‌های قبلی، هوش مصنوعی به صورت پیوسته تحت عنوان تغییر دهنده بالقوه در بسیاری از زمینه‌های تجاری مطرح بوده است. بر اساس توانایی واکنش‌دهی عقلانی؛ این فناوری در بیشتر عملیات‌های تجاری عملکرد فوق‌العاده‌ای نشان داده بر همین اساس دیجیتال مارکتینگ تنها زمینه عملیاتی آن محسوب نمی‌شود. این دو تکنولوژی یعنی هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال همکاری خود را با همدیگر آغاز کرده‌اند.
با توجه به صرفه‌جویی در زمان و منابع، انتظاری که از نقش هوش مصنوعی می‌رود ایجاد فرصت‌های جدید برای شرکت‌های بازاریابی دیجیتال است که بتوانند با ارائه تصمیمات مؤثر، سرمایه بیشتری را عودت دهند.

تعریف هوش مصنوعی

پیش از اینکه در مورد مزیت‌ هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم باید در ابتدای امر باید شناخت کافی از این فناوری داشته باشید. تعریف ساده‌ای از هوش مصنوعی آموزش روش تفکر و واکنش نشان دادن افراد به دستگاه‌ها و ماشین آلات می‌باشد. همانند مغز انسان عمل می‌کند. هوش مصنوعی به دستگاه‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا با اجرای وظایف به صورت عقلایی انجام شود.
هوش مصنوعی القاء گر توان تفکر، واکنش همچنین انجام وظایف در دستگاه‌ها می‌توان مطرح کرد. دستگاه‌های هوش مصنوعی در واقع می‌توانند تجربه کسب کنند و خود را با اطلاعات جدید بروزرسانی کنند.

هوش مصنوعی نقش منحصر به فردی در صنایع ایفا می‌کند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ارتقای یافتن عملکرد فرایندهای تجاری با افزایش سطح دقت و درستی همچنین کمتر شدن خطاها می‌گردد.
  • افزایش عملکرد انواع دستگاه‌های جی پی اس‌ها، سیستم‌های اتوماسیون خانگی، سیستم‌های صوتی و غیره با توجه به استراتژی‌های هوشمند.
  • برقراری اطلاعات و داده‌های تجاری ارزشمند به وسیله ی آنالیز کردن داده‌ها.
  • منطبق بودن با داده‌ها و اطلاعات جدید با استفاده از استراتژی‌های یادگیری پیشرو.

با توجه به توانایی‌های منحصر به فرد برای تقویت عملیات‌های تجاری توسط جمع آوری و تفسیر اطلاعات مانند انسان، هوش مصنوعی در بیشتر حوزه‌های تجاری انقلابی رخ داده است و باعث افزایش کارایی همچنین صرفه‌جویی در منابع و زمان گردیده است. با افزایش و رشد روزافزون تقاضا برای هوش مصنوعی در میان صنایع مختلف مانند خودروسازی، تولید، بیمه، کشاورزی، بانکداری و مراقب سلامت بوده است.

نقش هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال

در سال‌های گذشته بازاریابان با استفاده از هوش مصنوعی در راهکارهای بازاریابی خود وحشت داشتند؛ اما وضعیت کم کم با نشان دادن مزیت‌های هوش مصنوعی تحول اساسی کرد به همین علت منجر به اعتماد بیشتر به AI شده است.

هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتالهوش مصنوعی مهم‌ترین وسیله برای دریافت داده و اطلاعات در سال‌های پیشرو خواهد بود. این فناوری در حال گسترش و توسعه است طبق پیش‌بینی‌هایی که شده است این فناروی روزی می‌تواند از بشریت پیشی بگیرد و توانایی‌های بیشتری کسب کند. با توجه به توانایی‌های فوق‌العاده جمع آوری، آنالیز کردن و کاربری اطلاعات تجاری، هوش مصنوعی در حال تحولات چشمگیری در بازاریابی دیجیتال است که در بیشتر زمینه‌ها و ارتقای بهره‌وری بازاریابان با توجه به صرفه‌جویی‌های مالی، انرژی و زمانی است.
طبق توانایی یادگیری از داده‌ها، هوش مصنوعی به تدریج در حال جلو زدن از بشریت در حوزه تجاری توسط آنالیزهای داده محور است و باعث قدرت بازاریابان شده است که در بازار در حال تغییر است. به عنوان مثال آمازون یکی از کمپانی‌های بازاریابی دیجیتال است که نقش مؤثری از هوش مصنوعی را در عملکرد خود دارد و از طریق AI موفق شده است که محصولات مرتبط را به بازدیدکنندگان با توجه به پیشینه خریدها، سرچ‌ها و تعداد بازدیدهای گذشته ارائه کند.

راهکار بازاریابی دیجیتال هوش مصنوعی، با توجه به ارتباط بازاریابان با مخاطبانشان است که می‌توانند تغییر دهند. بر اساس توانایی‌های ویژه هوش مصنوعی، کاربرد آن در بازاریابی دیجیتال با توجه به سرچ‌ها، دریافت مشتریان جدید، بالا بردن فروش و ماندگار کردن مشتریان فعلی مؤثر است.

3 مزیت هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

  1. چت بات‌ها
  2. آنالیز پیشگویانه
  3. طراحی وبسایت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. چت بات‌ها

از ابزارهای رایج و متداول هوش مصنوعی، چت بات‌ها هستند، همچنین دستیاران مجازی برای مشتریان به حساب می‌آیند. با اضافه شدن چت بات به وبسایت، ایمیل همچنین اپلیکیشن‌ها این امکان را فراهم می‌کند که با مشتریان فعلی و آینده بتوان ارتباط موثرتر و بهتری برقرار کرد. با استفاده از چت بات‌ها می‌توانید پاسخگوی نیازهای مشتریان گردید.

با توجه به ویژگی بارز چت بات‌ها که می‌توانند به سوالات متداول مشتریان پاسخ دهند. با شرکت در مکالمات انسان گونه، چت بات‌ها باعث افزایش تجربیات مشتریان می‌شوند، همچنین باعث می‌شود که آن‌ها پردازش خودکار جستجو داشته باشند. در واقع می‌توان گفت که چت بات‌ها به نوعی نماینده فروش محسوب می‌شوند.

مزیت هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

2. آنالیز پیشگویانه

با توجه به پیش‌بینی تغییرات و تحولات در فرایندهای سال‌های آینده، پیش‌بینی کردن اقدامات از واکنش در بازاریابی دیجیتال بسیار حائز اهمیت است. نقش و تاثیر آنالیز پیشگویانه بیان می‌شود. با آنالیز داده‌ها، از طریق استراتژی‌های آماری و روش‌های یادگیری ماشین برای پیش‌بینی آینده طبق داده‌های قبلی آنالیز پیشگویانه گفته می‌شود. بر اساس نمونه‌های پیشگویانه در چند زمینه تجاری مانند بازاریابی دیجیتال می‌توان امور را پیش‌بینی کرد.

در حقیقت رتبه‌‌بندی پیش‌بینی‌ها و رتبه‌‌بندی پیشرو نمونه بارز کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال است. نمونه‌های ایجاد شده را می‌توان آموزش داد و جستجو کرد؛ بر همین اساس بازاریابان می‌توانند در زمان خود صرفه‌جویی کنند. با کمک گرفتن از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال علاوه بر اینکه باعث بالا رفتن فروش می‌شود می‌تواند در وقت و منابع نیز صرفه‌جویی کند.

3. طراحی وبسایت

از هوش مصنوعی در طراحی سایت می‌توان بهره گرفت. به عنوان نمونه پلت فرم طراحی وبسایت هوشمند محور، گراید با توجه به طراحی وبسایت مطابق با اطلاعات کاربر و نوع تعامل آن مؤثر و کمک‌کننده است. با استفاده از این فناوری شما دیگر نیاز به کمک افراد متخصص برنامه نویس نخواهید داشت و تنها لازم است که بر روی محتوا کار شود.

از دیگر مزیت‌های هوش مصنوعی در طراحی وبسایت می‌توان به فایر دارپ و طراحی مصنوعی ویکس اشاره کرد. با توجه به اینکه تولیدکنندگان وبسایت هوش مصنوعی در شروع کار هستند؛ اما این انتظار می‌رود که در سال‌های آتی پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشند. با توجه به پیش‌بینی‌ها، این‌ها جزو طراحان آینده بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند.

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی نقش مؤثر و اثربخشی در بازاریابی دیجیتال بر عهده دارد تا بتواند محتوای مؤثری برای مخاطبان خود تولید کند و در زمان و منابع نیز صرفه‌جویی کند. پیشرفت و موفقیت هر استراتژی بازاریابی دیجیتال باعث ایجاد تجربیات خوب و مؤثر برای مشتریان بستگی دارد. در صورتی که محتوای مرتبط تولید شود این تجربه ایجاد می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.