هفت چیز که رئیس شما باید درباره UX بداند

رئیس ux

ما سال‌های زیادی در حوزه تجربه کاربر فعالیت داشته و در این زمان با بسیاری از مدیران مختلف صحبت کرده‌ایم. اغلب اوقات آنها می‌دانستند که چگونه “UX” را در کارهای خود در نظر می‌گیرند، اما چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانستند. تصورات غلط بسیاری وجود دارد که نیاز به اصلاح داشته و گاهی اوقات خسته کننده هستند.

در زمینه بحث با مدیران درباره UX، هفت موضوع وجود دارد. همه مسائل مربوط به کار، ارزشمند است به ویژه برای رئیس شما. مخصوصا اگر شما یک مشاور UX هستید و رئیس شما مشتری شما است.

 

UX تندرو است.

یکی از مدیران یک بار پرسید: “طراحی UX چه مدت طول می‌کشد؟”. او انتظار داشت که طراحی برای برنامه یی که تیم  تولید کرده بود «یکباره انجام شود». ما مجبور شدیم به او توضیح دهیم که روند ما دنباله دار و  تکراری است و ما باید این طرح‌ها را اصلاح کنیم تا بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که کیفیت آن به سطح مناسب برسد. او در ابتدا با این ایده مخالفت کرد، اما سرانجام نتایج او را متقاعد کرد و پذیرفت که تکرار نتیجه می‌دهد.

تکرار

 

تحقیق در مورد کاربر، یک امر حیاتی است.

ما قبلا با مشتریانمان صحبت کرده و از آنها پرسیده‌ایم که نیاز شما چیست؟ مدیر پروژه از درخواست ما برای تحقیق در مورد کار، تعجب کرد. به همین دلیل ما مجبور شدیم به او توضیح دهیم که یک پروژه UX مناسب، نیاز به بینش و درک در مورد نیازهای کاربر دارد و ما نمی‌توانیم فقط از تحقیقات بازاریابی برای رسیدن به این بینش استفاده کنیم. تحقیقات و مصاحبه‌های رو در رو، اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد که نشان دهنده نیاز کاربران است و اهداف ما را برای طراحی مشخص می‌کند.

 

هیچ استانداردی در “فرآیند UX” وجود ندارد.

برخی از مدیران، روند بسیار متمرکزی را دنبال می‌کنند و می‌خواهند یک نمودار فرایند UX شش سیگما را ببینند که یکی از آنها “مجوز مرکزیت UX” است. در حالی که UX یک رشته بالغ با بسیاری از فرآیندهای مختلف تعریف شده است، این مجوز، آن را انعطاف پذیرتر می‌کند. در حقیقت، UX به یک سری تاکتیک‌ها و رویکردهای بیشتری نسبت به فرایند کار، توجه می‌کند. بسیاری از تیم‌های طراحی و مشاوره، فرایندهای خاصی را انجام می‌دهند، اما UX، در هیچ یک از فرایندهای مدیریتی آنها در نظر گرفته و اعمال نمی‌شود. به نظر ما این اتفاق خوبی است زیرا اجازه می‌دهد تا ما یک ابزار انعطاف پذیر، برای حل مشکلات خاص کسب و کار و مشکلات کاربر در شیوه‌های رسیدن به هدف، قرار دهیم و اجازه می‌دهد که از ابزار مناسب در کار خود استفاده کنیم.

 

 UI ، UX نیست.

به طور خاص، UX فقط UI نیست. بسیاری از مدیران فکر می‌کنند که کار UX فقط طراحی صفحات می‌باشد. اما این طور نیست. در حقیقت طراحی تجربه کاربر، در مورد طراحی صفحات و کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ارتباط سیستم‌ها و فرآیندهای مختلف با یکدیگر خواهد بود. فرآیندهای UX خیزش مانند طراحی خدمات و استراتژی محتوا، باعث افزایش UI شده و آن را در مسیر درست هدایت می‌کنند.

تفاوت ux و ui

حتی اگر شما طراح یک برنامه یا یک وب سایت هستبد، از طراحی و مستند سازی صفحات، می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید. تحقیقات کاربر، سناریوها، متن‌ها و البته آزمایش قابلیت استفاده، چیزهایی هستند که همیشه وجود دارند.

 

تست قابلیت استفاده فوق العاده مهم است.

“اگر شما کارشناس هستید، پس چرا باید طرح‌هایی را که می‌بینید، تست کنید؟” این سوال را یکی از سهامداران که ما در حال برنامه‌ریزی برای طراحی UX کسب و کار او بودیم، از ما پرسید.

پاسخ ما این بود که: “حتی اگر شما به طرحی که ایجاد کرده اید اطمینان دارید، باید خود را به جای کاربر بگذارید. شما می‌توانید بهترین شیوه‌ها را اعمال کنید، از الگوهای طراحی مناسب استفاده کنید و همه تحقیقات لازم را انجام دهید، اما تا زمانی که طرح خود را روی کاربران تست نکنید، نمی‌دانید که مردم چگونه به طراحی واکنش نشان می دهند. بهترین راه برای دانستن داشتن حق طراحی این است که کاربر، بدون هیچ گونه آموزش یا اطلاعات قبلی، با آن ارتباط برقرار کرده و سپس نظرش را به شما بگوید. در صورتی که نظر کاربر مساعد بود، شما می‌فهمید که حق طراحی دارید.”

این پاسخ او را متقاعد کرد زیرا پاسخ درستی است.

 

قابلیت استفاده هم، UX نیست.

باید از اشخاصی که با محصول ما کار می‌کنند بپرسیم که چگونه از آن استفاده می‌کنند. قابلیت استفاده، UX نیست. هرچند مهم است اما، UX بسیار بزرگتر و گسترده‌تر از آن می‌باشد. در حقیقت، به دلیل اینکه استانداردهای مردم به خاطر محصولات بهتر و با قابلیت استفاده بیشتر، در معرض افزایش قرار می‌گیرند، قابلیت استفاده به عنوان یک اصل مهم که همه راه حل‌ها را باید ارائه دهد، تبدیل شده است. هر چیزی که در بازار رقابتی ایده ها، قابل استفاده نیست موفق نخواهد شد.

قابلیت استفاده ux

 

“تک شاخ‌های UX” به ندرت وجود دارند.

“چرا ما یک رهبر، یک طراح و یک هنرمند گرافیک نیاز داریم؟ آیا می‌توانیم یک نفر را استخدام کنیم که همه این کارها را انجام دهد؟” این سوال را یک مدیر اجرایی، که یکی از اصلی‌ترین افراد تیم ما بود پرسید. پاسخ ما به این سوال این بود که آنچه او به دنبالش بود، “UX Unicorn” بود. منظور از “تک شاخ UX”، متخصصان فوق حرفه‌ای در زمینه تجربه کاربر هستند که تعداد آنها زیاد نیست.

تجربه کاربر، یک دامنه وسیع است که شامل بسیاری از رشته‌های مختلف می‌باشد.مهارت در تمام زمینه‌های UX، کار بسیار دشواری است. گاهی اوقات تخصص، مفید و ضروری است.

 

نتیجه

در این مطلب، شما هفت نکته که رئیسان و صاحبان کسب و کار باید در مورد نظم و انضباط تیم کاری بدانند یاد گرفتید. امیدواریم بتوانید از این نکات برای آموزش عالی و “مدیریت” استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.