تفاوت بین کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک

کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک

برخی از افراد اصطلاحات “کسب‌وکار الکترونیک” و “تجارت الکترونیک” را با یکدیگر می‌دانند، اما این دو با هم به یک شکل نیستند. تجارت الکترونیک (e-commerce)  به خرید و فروش آنلاین اشاره می‌کند، در حالی که کسب‌وکار الکترونیک (e-business) شامل تمام فعالیت‌های آنلاین می‌باشد. تجارت الکترونیک را می‌توان به عنوان یک زیر مجموعه از کسب‌وکار الکترونیک قلم داد کرد.

کسب و کار الکترونیک چیست؟

شاید بهترین راه برای درک کسب‌وکار الکترونیک با کمک مثال‌ها باشد:

  • بازاریابی از طریق ایمیل را می‌توان یک کسب‌وکار الکترونیک دانست زیرا یک کسب‌وکار از طریق ابزار الکترونیکی مثل اینترنت مشتریان خود را پیدا می‌کند و با آن‌ها به داد و ستد می‌پردازد.
  • یک سیستم که به صورت آنلاین موجودی کسب‌وکار خود را کنترل می‌کند و در صورت کم بود موجودی گزینه‌های هشدار دهنده را فعال می‌کند را نمی‌توان یک کسب‌وکار الکترونیکی قلم داد کرد.
    مدیریت موجودی انبار فرایند یک کسب‌وکار است، زمانی که از طریق ابزار الکترونیکی این فرایند کنترل می‌شود بخشی از کسب‌وکار الکترونیکی نامیده خواهدشد.
  • یک سیستم مدیریت محتوا که جریان کاری را بین یک توسعه‌دهنده محتوا، ویرایشگر، مدیر و ناشر مدیریت می‌کند، نمونه‌ای دیگر از یک کسب‌وکار الکترونیک است. اگر این کارها به صورت الکترونیکی انجام‌نشود افراد مجبور می‌شوند که برای انجام کار‌ها به صورت فیزیکی و با استفاده از کاغذ اقدام کنند. اگر کارهای ذکرشده را به صورت الکترونیکی انجام‌شود آن را به کسب‌وکار الکترونیک تبدیل می‌کند.
  • ابزارهایی از جمله پروسه درخواست شغل و لیست‌های شغلی، جمع‌آوری و حفظ اطلاعات کاری در مورد کارکنان نیز اگر به صورت الکترونیک انجام‌شود کسب‌وکار را به یک کسب‌وکار الکترونیکی تبدیل می‌کند.

بسیاری از فرآیندهایی که به عنوان کسب‌وکار الکترونیک توصیف می‌شوند ممکن است از طریق یک شبکه در خانه مورد استفاده قرار گیرند یا ممکن است در یک فرایند تخصص سازی در یک شرکت ارائه شود.

گاهی اوقات تفاوت بین یک کسب‌وکار فیزیکی و کسب‌وکار الکترونیک صرفا مربوط به نحوه انجام کسب‌وکار است. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت مشاوره‌ای هستید که به مردم کمک می‌کند تا مبلمان مناسب را انتخاب کنند، پس شما دارای یک کسب‌وکار هستید، اما اگر شما یک وب‌سایت را ایجاد کنید که در آن مردم بتوانند انوع مختلف مبلمان را با یکدیگر مقایسه کنند، شما دارای یک کسب‌وکار الکترونیک هستید.

تاریخچه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چیست؟

در مقایسه با کسب‌وکار الکترونیکی، تعریف تجارت الکترونیک بسیار واضح‌تر است. تجارت الکترونیکی (e-commerce) به معنی دادن سفارشات و پرداختشان به صورت آنلاین می‌باشد. در طرح تجارت به مصرف کننده (B2C) تجارت الکترونیک، کالا را به مصرف کنندگان از طریق وب سایت خود به فروش می‌رساند.

تجارت الکترونیک در قالب‌های مختلفی وجود دارد. بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی نیز کالا‌های خود را از وب سایت‌های خود به فروش می‌رسند. روند فروش کالا‌ها شامل عنصر‌های زیر می‌شود:

  • سفارش یک محصول
  • پرداخت هزینه برای محصول
  •  تحویل آن محصول

همچنین ممکن است تعاریف بالا تنها بخشی از روند را شامل شود. به عنوان مثال، مشتری ممکن است یک محصول را به صورت آنلاین در فروشگاه خریداری کند. پرداخت آن محصول هم می‌تواند به صورت آنلاین و هم موقع تحویل آن محصول انجام بگیرد.

بسیاری از فروشگاه‌ها از طریق بازارهای مجازی یعنی وب‌سایت هایشان محصولات خود را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال، بیشتر مارک‌های محبوب در ایالات متحده آمریکا محصولات خود را از وب‌سایت‌های خود می‌فروشند، اما احتمالا محصولات آن فروشگاه‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون نیز خریداری کرد.

بقای هوشمند B2B

تجارت به تجارت (B2B)تجارت الکترونیک

بخش عمده‌ی تجارت الکترونیک که در آن اتفاق می‌افتد شامل روابط B2B می‌شود. اغلب این خرید‌ها شامل خرید لوازم ضروری‌اند و اصولاً به صورت خودکار انجام می‌شوند. به عنوان مثال، اگر کسب‌وکار شما نیاز به یک ابزار خاص یا دیگر اقلام ضروری  برای کارکرد مناسب تجارتتان داشته‌باشد، شما ممکن است قراردادی با یک تامین کننده  که محصول مورد نظر شما را به فروش می‌رساند امضاء نمایید.

برای حفظ کارایی کسب و کارتان، شما همچنین ممکن است یک فرایند خودکار برای سطوح عرضه محصولات خود داشته‌باشید و به صورت اتوماتیک وقتی محصول مورد نظرتان موجودیش کم می‌شود یک سفارش به تأمین‌کننده خود ارسال کنید و موجودی انبارتان را بالا ببرید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.