کاربردهای هوش بازاریابی

کاربردهای هوش بازاریابی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش بازاریابی، نقش هوش بازاریابی بر روی عملکرد صادراتی است که تأثیرات مثبت و مؤثری دارد. نخستین دلیل به موفقیت نرسیدن بازاریابی یک محصول در یک بازار یا کشور جدید نبود سازگاری با نیازهای مصرف‌کنندگان محلی است. معمولا شرکت‌ها هوش بازاریابی را به وجود نمی‌آورند در واقع آن‌ها برای پاسخگویی به انتظارات، خواسته‌ها و اولویت‌های مشتریان خارجی نیاز دارند، آن‌ها را به کار نمی‌برند. در این حوزه هوش بازاریابی به منزله یک منبع استراتژیک آسان کننده تصمیم‌گیری در سازمان را تشخیص می‌دهد تا باعث افزایش کسب مزایای رقابتی در بازارهایی که سازمان‌ها در آن‌ها فعالیت می‌کنند، می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای هوش بازاریابی

  1. تأثیر هوش بازاریابی بر روی فعالیت‌های صادراتی سازمان‌های خرد و متوسط
  2. هوش بازاریابی و سیستم‌های اطلاعاتی

1. تأثیر هوش بازاریابی بر روی فعالیت‌های صادراتی سازمان‌های خرد و متوسط

هوش بازاریابی در حوزه صادرات با کسب کردن دانش مربوط به پتانسیل و نیاز مشتریان خارجی همچنین اقدامات رقبا در بازارهای بین‌المللی که شامل انتقال دانش و اطلاعات به حوزه‌های عملیاتی شرکت صادرکننده است مسئول تصمیم‌گیری و در نهایت هماهنگی بین بخش‌ها می‌باشد. در واقع هوش بازاریابی و توانایی پاسخگویی به محیط، از عناصر مهم و اساسی جهت‌گیری بازاری می‌باشند. این مسئله برای بهبود عملکرد تجاری بسیار مهم و حیاتی است. در سیستم اطلاعاتی بازاریابی برای دسترسی و پردازش به موقع و مداوم اطلاعات در خصوص توانایی، اقدامات رقبای محلی، استراتژی‌ها و اولویت‌بندی‌ها همچنین ذائقه و خواسته‌های مشتریان خارجی ضرورت دارد.

با انتشار مناسب این دست از اطلاعات هماهنگی بین بخش‌ها و تصمیم‌گیری را سهل‌تر می‌کند. همچنین پیشنهاد ارائه به محصولات و خدمات با بالاترین ارزش در مقایسه با دیگر رقبا در طول زمان ارائه می‌نماید. به همین دلیل هوش بازاریابی به عنوان یک ظرفیت پویا و اثربخش همراه با آموختن مفاهیم سازمانی در نظر گرفته شده است که شامل توسعه فرایندها و فعالیت‌هایی که مربوط به کسب‌وکار، ذخیره و تفسیر و توزیع اطلاعات بازاری است.

در این حوزه صادرکنندگان شرکت‌های صنعتی کوچک و متوسط در بازارهای خارجی ورود پیدا خواهند کرد؛ چرا که صادرات مؤثر و کارآمدی را بتوان با دانش دقیق در خصوص فعالیت‌های تجاری، رقابت و غیره که در هر بازار و کشوری وجود دارد. تنها با کسب نمودن دانش و پردازش اطلاعات مرتبط با بازار یا کشور می‌توان تصمیمات صحیح و مؤثری اتخاذ نمود تا عملکرد صادراتی به صورت جدی لحاظ گردد.

هوش بازاریابی

با توجه به این هوش بازاریابی می‌تواند به منزله یک عامل مهم و اساسی در کاهش عدم قطعیت بازار خارجی محسوب گردد که باعث تسهیل مدیریت بازاریابی استراتژیک در شرکت صادرکننده خواهد شد. در حقیقت محققان و پژوهشگران با مطالعه و بررسی‌های انجام شده در زمینه‌های مختلف به این نتیجه دست‌یافته‌اند که عدم وجود هوش بازاریابی از مشکلات بسیار جدی و حائز اهمیتی است که شرکت‌های صادرکننده پیش از ورود به بازار یا کشور جدید با آن روبرو می‌شوند.

این مسئله به خاطر ایجاد موانع و مشکلات روان‌شناختی بسیار مهم در مدیران صادرکننده است. فاصله روانی دربرگیرنده مجموعه عوامل مؤثر و تأثیرگذار بر جریان اطلاعاتی ورودی و خروجی به بازارهای خارجی در نظر گرفته شده است که نظیر جوانب فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی مؤثر بر نگرش‌ها، دیدگاه‌ها و انگیزه‌های مرتبط با ناپایداری‌های صادراتی محیط بیرونی سازمان است: با توسعه و گسترش رفتارهای محافظه‌کارانه همچنین تصمیم‌گیری بازاریابی را افزایش می‌دهد. بنابراین عدم وجود دانش و تخصص کافی در خصوص شرایط هر بازار یا کشوری موجب ایجاد ابهام زیاد در مدیران صادراتی می‌گردد که موانع و فاصله‌هایی روان‌شناختی مرتبط با عملیات تجارت خارجی را ارتقا می‌دهد. این دست از ابهامات منجر شده است که شرکت صادرکننده از یک استراتژیک بازاریابی خارجی مشابه با استراتژی بازاریابی داخلی استفاده کند که به آن بازاریابی استاندارد گفته می‌شود.

هوش بازاریابی به نوعی دانشی است که در اختیار مدیران صادرکننده قرار می‌گیرد تا تأثیر ادراکات مرتبط بافاصله‌های روان‌شناختی بر مدیریت بازاریابی استراتژیک شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. هوش بازاریابی این کار را با استفاده از به حداقل رساندن ابهامات تصمیم‌گیری و کاهش تمایل شرکت برای انطباق با ترکیب بازاریابی در بازارهای خارجی تحقق می‌بخشد.

2. هوش بازاریابی و سیستم‌های اطلاعاتی

یکی از موضوعات بسیار مهم در محیط بازاریابی سازمان، نیاز به اطلاعات است که برای بهبود تصمیم‌گیری، موفقیت و بقا همچنین پایداری یک کسب‌وکار بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل نیاز است که هر کسب‌وکاری به منظور درک هوش بازاریابی تمامی مفاهیم و ابزارهای سیستم اطلاعاتی بازاریابی را بشناسد.

بیشتر مسائل نیاز به هوش بازاریابی خوب را افزایش می‌دهد؛ زیرا کسب‌وکارها در محیط‌های ملی و بین‌المللی به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بازار و مشتریان هستند.

توصیه‌هایی به کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار در مورد هوش بازاریابی

  • بر اساس تحقیقات مطالعاتی که انجام شده است ثابت شده است که پست سازمانی افراد در تقویت هوش بازاریابی بسیار مؤثر است. به همین دلیل مدیرانی که در این عرصه فعال هستند در صنایع پخش و توزیع بر اساس ویژگی‌های کارکنان و مهارت‌های موجود نیاز به هوش بازاریابی دارند تا بتوانند آن‌ها را در پست‌های مناسب سازمانی قرار دهند و به این ترتیب تعهد کافی و لازم را برای کسب هوش بازاریابی فراهم کنند.
  • کاربردهای هوش بازاریابی
  • مطابق با نتایج و بررسی‌هایی که در زمینه هوش بازاریابی و هوش کسب‌وکار بر مزایای رقابتی تأثیرگذار است نشان می‌دهد که با بهبود فرایند تصمیم‌گیری راهبردی در حوزه توانمندسازی هوش بازاریابی و هوش کسب‌وکار مدیران و کارکنان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
  • مثلاً شرکت‌های توزیع و پخش محصولات برای کسب کردن مزیت رقابتی به یک رویکرد آینده‌نگرانه در زمینه منابع انسانی نیاز دارند که باید زمینه‌های آن را فراهم کنند که شامل توانمندسازی کارکنان و مدیران در سطوح مختلف می‌باشد.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.