هوش بازاریابی و ویژگی های آن چیست؟

هوش بازاریابی و ویژگی های آن چیست؟

هوش بازاریابی علاوه بر اینکه قابلیت فردی دارد از قابلیت سازمان نیز برخوردار است که از محیط سازمان به دست می‌آورد و آمیخته‌شده با سه مقوله فرد، سازمان و محیط. بر اساس ویژگی‌هایی که در واژه هوش وجود دارد. هوش بازاریابی یک توانایی در فرد یا سازمان است که به مدیران ارشد برای دسترسی به اهداف برنامه یا چشم‌انداز سازمان بسیار مؤثر و تأثیرگذار است. با توجه به این عملکرد با ارائه نمودن اطلاعات دقیق و کامل از قبیل درک بهتر باعث ایجاد فرصت‌های جدید موجود در بازار می‌کند که آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، به سازمان کمک می‌کند.

از زیرساخت‌های هوش بازاریابی می‌توان به سوابق داخلی، اطلاعات فروش، تهدیدها، نقاط ضعف رقبا، ویژگی‌های مثبت و مزیت‌های رقابتی کسب‌وکار همچنین فرصت‌های بازار اشاره کرد. افرادی که در حوزه مارکتینگ کار می‌کنند علاوه بر اینکه باید از دانش و علم بروز استفاده کنند باید مهارت‌ها و توانایی‌های لازم بازاریابی را هم بدانند. در ضمن برای رسیدن به موفقیت در این حوزه بایستی ویژگی‌های فردی خلاقانه خود را تقویت کنند.

همانطور که می‌دانید خلاقیت فردی باعث خلاقیت سازمانی می‌گردد که عامل مؤثر و مهمی در تقویت و رشد انواع هوش در تجارت است، بنابراین اصل خلاق بودن در محیط کسب‌وکار متغیر رقابتی به ‌عنوان یک ضرورت مهم محسوب می‌شود. خلاق بودن افراد یکی از روش‌های مؤثر و اثربخش در کسب‌وکار است. به این معنا است که در سازمان افراد خلاق می‌توانند تأثیرات مثبتی در به وجود آمدن هوش بازاریابی در آن سازمان داشته باشند.

در واقع هوش ذاتی افراد نقش کلیدی و مهمی در تقویت هوش بازاریابی دارد. به شکلی که در فعالیت‌های بازاریابی هر فردی با داشتن ضریب هوشی بالا، بسیار خلاق‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌تواند عمل کند. افرادی که دارای هوش ذاتی و هوش هیجانی هستند می‌توانند اطلاعات و بازخوردهای بیشتری از بازار دریافت کنند و به راحتی به این دست از اطلاعات دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند.

ویژگی‌های هوش بازاریابی

ویژگی‌های هوش بازاریابی عبارت است از:

  • مرتبط بودن
  • زمان‌بندی
  • کامل بودن
  • قابل استفاده بودن
  • متناسب با اهداف
  • صحیح و دقیق بودن

هوش بازاریابی

  • مرتبط بودن

برای دادن تصمیمات اصلی اطلاعات مهم مربوط به موقعیت را بدهید و از ارائه نمودن اطلاعات نامرتبط و اطلاعاتی که اهمیت کمتری را دارند خودداری کنید.

  • زمان‌بندی

از دیگر المان‌های مثبت هوش بازاریابی ارسال به موقع اطلاعات به دست صاحبان است تا آن‌ها بتوانند تصمیمات مؤثر و بهتری بگیرند. در ضمن مه است که امنیت آن در نظر گرفته شود به این معنا که باید تمامی تلاش خود را انجام دهید تا اطلاعات حاصل از سیستم هوش بازاریابی به دست رقبا یا افرادی که بیرون از سازمان هستند نیفتد.

  • کامل بودن

تمامی اطلاعاتی که جمع‌آوری شده است شامل تمامی اتفاقاتی است که احتمال دارد به صورت صحیح تحلیل و مورد بررسی قرار گیرد تا برای تصمیم گیرنده کاملا روشن و شفاف باشد.

هوش بازاریابی

  • قابل استفاده بودن

در یک قالب مناسب، بایستی امکان درک وجود داشته باشد همچنین قابل دسترسی و قابل استفاده برای مدیران باشد تا در آن‌ها ایجاد انگیزه کند و بتوانند اطلاعات خود را به نحوی ارائه دهند تا مدیران مختلف بتوانند از آن‌ها در زمینه‌های مختلف بهره‌برداری کنند.

  • متناسب با اهداف

بدون هیچ نوع گرایش و یا انحرافی دیدگاه شخصی خود را باید تحت عنوان نظر شخصی خود مطرح کنید و تمامی توجه و تمرکز خود را بر روی سازمان بگذارید.

  • صحیح و دقیق بودن

تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده باید کاملا صحیح باشد تا تجزیه‌وتحلیل‌ها به طور صحیح و با دقت کامل انجام شود همچنین باید تمامی جوانب امر را مورد بررسی قرار دهید. گیرنده اطلاعات بایستی به فرستنده اطلاعات، اعتماد کامل داشته باشد و در نتیجه از بالاترین کیفیت برخوردار باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.