بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

کلیدواژه کانونی: بازاریابی شبکه‌ای

توضیحات متا: بازاریابی شبکه‌ای یک فرصت شغلی مناسب برای افرادی که به دنبال شغل دوم یا کار نیمه‌وقت هستند. در این نوع کسب‌وکار افراد به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند. یک نفر در رأس مجموعه قرار دارد و سایر افراد را رهبری می‌کند تا محصولات شرکت به فروش برساند. سپس از هر کدام از این افراد که به مجموعه اضافه می‌شوند و خرید می‌کنند کمیسونی عاید افراد بالادستی می‌شود؛ بنابراین به این مدل از بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی چند سطحی گفته می‌شود؛ زیرا افراد در سطح‌های مختلف قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بازاریابی شبکه‌ای که به افرادی که کسب‌وکار خود را تازه شروع کرده‌اند پیشنهاد می‌شود که هر چه سریع‌تر برای رونق تجارت خود از این نوع بازاریابی استفاده کنند تا بتوانند سرمایه لازم را کسب کنند. سپس با استفاده از روش‌های دیگر بازاریابی برای پیشرفت و توسعه کسب‌وکار خود اقدام کنند.

بازاریابی شبکه‌ای یک مدل بازاریابی که سابقه‌ای چند دهه دارد. فروش محصولات به صورت مستقیم انجام می‌شود. بازاریابان علاوه بر پاداشی که از فروش مستقیم کالا دریافت می‌کنند بابت فروش افرادی که توسط آنان استخدام شده‌اند نیز درآمد کسب می‌کنند. در واقع این افراد زیرمجموعه آن‌ها هستند. البته این زیرمجموعه‌ها می‌توانند چند سطحی باشند. بازاریاب هر چه زیرمجموعه‌های بیشتری داشته باشد می‌تواند سود بیشتری کسب کند به همین دلیل به این نوع استراتژی بازاریابی، بازاریابی چند سطحی گفته می‌شود.

برای بیشتر شرکت‌ها این استراتژی بازاریابی یک روش پرسود برای فروش  محصولات و توسعه فعالیت‌های سازمان با حداقل هزینه بازاریابی و نیروی انسانی است. معمولا بازاریابان به صورت غیرحضوری کار می‌کنند.

بازاریابی شبکه‌ای یا (Network Marketing) یک تجارت دو سر سود است به ویژه برای افرادی که کسب‌وکار خود را تازه شروع کرده‌اند یا تجارت کوچکی دارند، بسیار مناسب است.

آیا بازاریابی شبکه‌ای یک طرح هرمی است؟

با توجه به اینکه بازاریابی شبکه‌ای دارای چند سطح است اگر بخواهیم نماینده اصلی توزیع‌کنندگان و بازاریابان استخدام شده که زیرمجموعه آن‌ها هستند.

بازاریابی هرمی

همچنین هر کدام از بازاریابان که خود زیرمجموعه‌ای از بازاریابان دیگر را استخدام کرده‌اند را ترسیم کنیم به شکل هرم به نظر می‌رسد به همین دلیل است که نام دیگر بازاریابی شبکه‌ای، تحت عنوان بازاریابی هرمی نیز نامیده می‌شود.

تفاوت بازاریابی چند سطحی با بازاریابی هرمی

بازاریابی چند سطحی تفاوت‌های بسیاری با بازاریابی هرمی دارد از جمله اینکه بازاریابی چند سطحی کاملا  قانونی است در حالی که بازاریابی هرمی کلاهبرداری است.

بازاریابی چند سطحی کاملا شفاف است و حول محور محصولات قانونی است در حالی که تمامی برنامه‌های هرمی فریبنده است.

از نقاط مشترک این دو نوع بازاریابی می‌توان به ایجاد شبکه‌ای از بازاریابان اشاره کرد در حالی که در بازاریابی شبکه‌ای به هر بازاریاب فرصتی برای درآمدزایی و پیشرفت داده می‌شود.

هدف از شرکت‌های هرمی این است که شخص تنها بازاریابانی را جذب شرکت می‌کند. در واقع هیچ نوع عمل خرید و فروشی در این نوع بازاریابی صورت نمی‌گیرد بلکه تنها افرادی جدیدی عضو این سیستم می‌شوند.

بازاریابی چند سطحی

در شرکت‌هایی که از روش چند سطحی یا بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کنند به این نحوه است که بازاریاب باید اول از همه خود محصل خریداری کنند و بعد از فروش محصولات خود می‌تواند  افراد جدیدی را عضو کند.

آیا بازاریابی شبکه‌ای گزینه مناسبی برای انتخاب است؟

اگر نگران هستید که ممکن است از طریق بازاریابی شبکه‌ای سرمایه نامشروعی به دست آورید باید گفت که احتمال آن خیلی کم است.

برخی از افراد تصور می‌کنند که بازاریابی شبکه‌ای فرصتی برای درآمدزایی بدون کار کردن است، در صورتی که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این مدل از کسب‌وکار علاوه بر اینکه بسیار راحت است و لازم نیست که شما به اندازه زمان زیادی صرف کنید به همین دلیل معمولا افراد این نوع کسب‌وکار را به عنوان شغل دوم انتخاب می‌کنند.

البته مزیت‌های بازاریابی شبکه‌ای بسیار زیاد است یکی از آن‌ها انعطاف‌پذیری است شما می‌توانید ساعات کاری خود را به نحوی تنظیم کنید که به تمامی امورات خود مانند خانه‌داری، تفریح و سرگرمی خود انجام دهید و در کنار آن درآمد کسب کنید.

منبع: بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ آیا هنوز هم کار می‌کند؟

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.