مروری بر تاریخچه بازاریابی آنلاین

تاریخچه بازاریابی آنلاین

بازاریابی اینترنتی مجموعه‌ای از متدولوژی‌ها و ابزارهایی است که برای تبلیغ محصولات و خدمات شما از طریق اینترنت استفاده می‌کند. در مقایسه با روش‌های سنتی مثل تبلیغ در تلویزیون و یا بیلبورد و بنر، به دلیل دسترسی بالای این روش، امروزه بسیاری از کسب و کارها بر آن شده‌اند تا این بخش را برای تجارت خود راه‌اندازی کنند. تاریخچه بازاریابی آنلاین نشان می‌دهد که بازاریابی اینترنتی به عنوان بازاریابی آنلاین، بازاریابی وب، دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی نیز شناخته می‌شود.

تاریخچه بازاریابی آنلاین

اگرچه سطح فعلی در بازاریابی آنلاین زیاد است، با این حال می‌توان گفت که بازار اینترنت بسیار جوان است. تاریخچه آن بیان می‌کند که این نوع بازاریابی سن و سال زیادی هم ندارد، اما توانسته است که موفقیت‌های پی در پی و قابل توجهی را برای بسیاری از مشاغل به همراه داشته باشد.

در ابتدا از اینترنت نه برای تبلیغات و معرفی کسب و کارهای مختلف، بلکه به منظور تبادل اطلاعات و ارسال ایمیل استفاده می‌شد. با این حال در مدت زمان کوتاهی بازاریابان دریافتند که وب می‌تواند به آن‌ها در رشد یک تجارت کمک کند.

از زمانی که ایمیل اختراع شد، بیشتر توسط دانشگاه‌ها و ارتش استفاده می‌شد. در سال 1979، ایمیل و سایر خدمات فنی در اختیار کاربرانی که رایانه شخصی داشتند، قرار گرفت. در طی دو دهه بعد از اینترنت تنها به منظور ایمیل و یا تبادل اطلاعات استفاده شد و از اوایل دهه 90 بود که صاحبان مشاغل شروع به استفاده از مزایای بازاریابی ایمیل کردند.

معرفی اولین مرورگر

تیم برنرز لی در سال 1990 پهنای وب جهانی (world wide web) را اختراع کرد که اولین مرورگر بود. با این حال بعدا آن را به نام “Nexus” تغییر داد. در سال 1993، مرکز ملی برنامه‌های کاربردی ابر رایانه‌ها در دانشگاه ایلینویز، یک مرورگر وب گرافیکی به نام “Mosaic” را منتشر کرد که نصب و استفاده از آن به مراتب ساده‌تر بود و پس از این، استفاده از اینترنت گسترش یافت تا جایی که تجارت الکترونیک به مصرف کننده آغاز شد.
برای ایجاد اولین اینترنت، در سال 1991، بنیاد ملی علوم آمریکا از آن به منظور اهداف تجاری خود استفاده کرد که تا چند سال آینده، بازاریابی آنلاین شروع به رشد کرد. از آن پس در راستای تجارت الکترونیک به مصرف کننده، آمازون راه‌اندازی شد و به عنوان یکی از پیشگامان فروش آنلاین رسما سفر خود را از سال 1995 آغاز کرد.

بازاریابی آنلاین

انتشار موتورهای جستجو

اولین موتور جستجو در سال 1990 اختراع شد. در سال 1994، خزندگان وب به عنوان موتورهای جستجو معرفی شدند که می‌توانستند صفحات و کل محتوای آن را فهرست‌بندی کنند. پس از آن موتور جستجوی دیگری به نام “Lycos” فعالیت خود را آغاز کرد که می‌توانست نتایج جستجو را رتبه‌بندی کند. در سال 1996، موتور جستجوی گوگل معرفی شد. در سال 2003، کمپانی گوگل کمپین گوگل ادز را راه‌اندازی کرد. این سیستم به بازاریابان کمک می‌کند تا مطابق با نیاز کاربران، تبلیغات مناسبی ارائه دهند.

بازاریابی آنلاین از سال 1996 و به صورت روزانه در حال رشد است، به این دلیل که فرصت باورنکردنی در اختیار افراد قرار می‌دهد تا مشاغل خود را از طریق اینترنت به مخاطبان معرفی کنند. بازاریابی اینترنتی اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های بازاریابی را برای کسب درآمد آنلاین به دست آورید.
اگرچه تاریخچه بازاریابی اینترنتی می‌گوید که این یک روش جدید است، با این حال می‌توان آن را یک انقلاب بازاریابی در تاریخ دانست که بهترین روش‌ها و تکنیک‌ها را برای انسان به ارمغان آورده است.

اهمیت بازاریابی اینترنتی

مزایای بازاریابی آنلاین، بسیار گسترده است. دلایل اینکه چرا بازاریابی الکترونیک برای موفقیت بسیاری از مشاغل ضروری است، به این شرح است:

ایجاد رابطه با مخاطبان هدف

بازاریابی آنلاین، ابزاری قابل اعتماد است. به این دلیل که کیفیت قابل توجهی را برای جذب مخاطبان هدف در هر زمینه ارائه می‌دهد. در حال حاضر اینترنت یک بستر عالی برای شروع و همچنین حفظ ارتباط با مشتریان است.

ارائه محصولات و خدمات مطابق با ترجیح مشتری

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های جدید، شیوه زندگی مردم روز به روز تغییر می‌کند و به همین دلیل آن‌ها علاقه بیشتری به خرید محصولات و خدمات آنلاین نشان می‌دهند. در حال حاضر خرید آنلاین به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این امر به مشتریان این امکان را می‌دهد تا دسترسی بیشتری به اطلاعات، خرید محصولات و دریافت خدمات از طریق اینترنت داشته باشند. از این رو با توجه به ترجیحات یا گزینه‌هایی که در اختیار مشتریان است، آن‌ها می‌توانند به راحتی به کالاها و خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

خرید اینترنتی

روشی مقرون به صرفه

برای مشاغل آنلاین، تبلیغات یک بخش اساسی به شمار می‌آید. یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای آن، بازاریابی آنلاین است. به منظور راه‌اندازی تجارت آنلاین، هزینه‌های مربوط به آغاز، وبلاگ نویسی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و بسیاری از استراتژی‌های دیگر مربوط به آن، بسیار کمتر از روش‌های سنتی خواهد بود.

افزایش ترافیک وبسایت

هدف از استراتژی بازاریابی آنلاین، یافتن مخاطبان بالقوه و افزایش ترافیک وبسایت به شکل هدفمند است. بازاریابی و تولید محتوا یا رسانه‌های اجتماعی از روش‌های افزایش ترافیک وبسایت به شمار می‌آیند. به این دلیل که هر چه بازدیدکنندگان وبسایت بیشتر باشند، شانس شما برای افزایش فروش و کسب درآمد بالاتر خواهد بود.

از آنجایی که بازاریابی اینترنتی امکان خرید محصولات و خدمات را به صورت آنلاین در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد، این نرخ فروش میزان سود را افزایش می‌دهد و باعث افزایش بازده شما خواهد شد.

سفارشی کردن محصولات و خدمات

بازاریابی دیجیتال دارای تکنیک‌های گسترده‌ای است که می‌توان از طریق آن تبلیغات محصولات و خدمات را به صورتی عرضه کرد که در اختیار مشتریان بالقوه قرار گیرد. بازاریابی آنلاین می‌تواند با حفظ تاریخچه خرید، به تجارت شما کمک کند تا پیشنهادات سفارشی بهتری را به مشتریان ارائه دهید. برای انجام این کار کافی است تا یک پروفایل مشخص برای مشتریان ایجاد کنید، درباره علایق آن‌ها اطلاعات به دست آورید و بر اساس این اطلاعات پیشنهادات را سفارشی‌سازی کنید.

افزایش آگاهی از برند

یکی دیگر از مزایای بازاریابی اینترنتی این است که باعث افزایش آگاهی از برند شما خواهد شد. هنگامی که بازدیدکنندگان شروع به جستجو در وب می‌کنند، ممکن است نام‌های تجاری مختلفی را مشاهده کنند، به همین دلیل بازاریابی آنلاین باعث می‌شود تا در معرض دید مخاطبان خود قرار بگیرید.

در کنار تمام ویژگی‌های مثبت بازاریابی آنلاین، می‌توان به این نکته اشاره کرد که به کمک آن، قادر خواهید بود اعتبار برندتان را در بازار افزایش دهید. به عبارت بهتر با کمی تلاش می‌توانید با حداقل هزینه‌ها به یک نام تجاری معتبر تبدیل شده و به اهدافی که در نظر دارید، دست پیدا کنید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.