مقایسه تجارت الکترونیکی افقی و عمودی

تجارت الکترونیکی افقی

طرفداران بازاریابی کلاسیک بر این باورند که برای به دست آوردن سهم مشخصی از بازار، می‌توانید خود را متمایز از دیگران قرار دهید.
بنیادهای بازاریابی اعلام می‌کنند که پیاده کردن همه روش‌ها برای تمام افراد، یک استراتژی معتبر نیست، به این دلیل که لازم است ابزارها به شکل دقیق شناسایی و در شکل مناسب به کار گرفته شوند.
روش‌های زیادی وجود دارد که به شما در این زمینه کمک خواهد کرد، تجارت الکترونیک یکی از این روش‌ها خواهد بود.
اهمیت تجارت الکترونیک در دنیای امروزی بسیار زیاد است، تجارت الکترونیکی افقی و عمودی که امروزه از آن صحبت بسیار می‌شود، یک کلمه کلیدی است که در صنعت مدرن تجارت آنلاین از آن استفاده می‌شود. در حال حاضر اکثر کارآفرینان خود را وقف توسعه این بخش از بازار می‌کنند.
با این حال نمی‌توان پیشرفت جامعه الکترونیک را در سال‌های گذشته انکار کرد.
تحولاتی که در این زمینه به وجود آمده است، باعث شده تا کسانی که نتوانسته‌اند به خوبی از آن استفاده کنند، از میدان رقابت حذف شوند. این مسئله باعث ایجاد نیاز به حرفه‌ای شدن در کار می‌شود. امروزه کمتر کسب و کاری را مشاهده می‌شود که بدون ادغام تجارت الکترونیکی افقی و عمودی قادر به مقاومت و باقی ماندن در بازار می‌شود.
در حال حاضر از جمله با ارزش‌ترین مشاغل در تجارت الکترونیک آمازون و‌ای بی هستند که نمونه بارزی از تجارت افقی به شمار می‌آیند.

تجارت الکترونیکی افقی

همانطور که به آن اشاره کردیم آمازون یکی از انواع مشاغل افقی است، به این دلیل که به روش خرده فروشی آنلاین محصولات خود را ارائه می‌دهد.
امروزه این فروشگاه محصولاتی مانند مبلمان، مواد غذایی، پوشاک، اسباب بازی، نرم افزار، موسیقی و بسیاری از مواردی که ممکن است به آن فکر نکنید را نیز به فروش می‌رساند.

تجارت الکترونیک مشاغل تجارت الکترونیکی افقی کار خود را در یک مرحله انجام می‌دهند. به همین دلیل است که برقراری ارتباط با مشتریان به عنوان یک مزیت برای آن‌ها محسوب می‌شود. علاوه بر این مخاطبان نیاز به برخورداری از مزایای زنجیره تامین و مقایسه دارند که به کمک این فروشگاه‌های خرده فروشی می‌توانند به آن‌ها دست یابند.
بازار افقی نیاز به طیف گسترده‌ای از مشتریان دارد که در بخش‌های مختلف اقتصادی به شما کمک کنند. طبیعی است که فروش همه چیز در این روش باعث می‌شود تا طیف گسترده‌ای از مخاطبین به سراغ شما بیایند.
فروشگاه‌هایی که به روش تجارت الکترونیکی افقی عمل می‌کنند، به خریداران اجازه می‌دهند تا همه چیز را در یک مکان خریداری کنند.
در نتیجه مخاطبان نیاز به مراجعه به وبسایت‌های مختلف آنلاین برای بررسی محصولات گوناگون ندارند.
مشتریان در این روش صنایع متنوعی را مشاهده می‌کنند، در نتیجه به کمک تجارت الکترونیکی افقی خطر نوسان بازار و کمبود تقاضا کاهش می‌یابد.
از طرفی شناسایی بخش‌هایی که موفقیت در آن‌ها امکان‌پذیر است آسان خواهد بود، بنابراین می‌توان کیفیت محصول را با گذشت زمان بهبود داد.
۶ روش برای بهبود فروش تجارت الکترونیک وجود دارد که به کمک آن می‌توان در فضای آنلاین سود خوبی از فروش محصولات به دست آورد.

 

تجارت الکترونیکی عمودی

بر خلاف کسانی که در حوزه افقی فعالیت می‌کنند، فعالان تجارت الکترونیک عمودی محصولات خاص و تخصصی را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال خرده فروشی‌هایی که تمرکز آن‌ها بر فروش اسباب بازی کودکان است، در این دسته قرار می‌گیرند.
کسانی که در این بخش هستند، تمرکز خود را بر روی ارائه بی نظیر و درجه یک محصولات خود قرار می‌دهند.
از آنجایی که آن‌ها بر روی یک محصول خاص و یا تعداد مشخصی از آن‌ها توجه دارند، می‌توانند تجربه کاربر را به شکلی تنظیم کنند که آن چیزی را مشاهده کند که آن می‌خواهند، به بیان بهتر ویژگی‌های خاص برخی از محصولات را برجسته‌تر کنند تا مخاطب تمایل بیشتری برای خرید آن‌ها نشان دهد.
این ویژگی برای هر فروشگاه بسته به کالایی که ارائه می‌کند، متفاوت خواهد بود. بسیاری از صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک عمودی، محصولات را طبقه بندی می‌کنند. با توجه به این مسئله می‌توان گفت که افرادی که در این حوزه مشغول هستند، به موقعیت بازار توجه بیشتری نشان می‌دهند.
در تجارت الکترونیک عمودی، شما یک صنعت در اختیار دارید که باید بر روی آن تمرکز کنید و به مخاطب برای برآورده کردن نیازهایش کمک کنید.

تجارت الکترونیک در این شیوه ممکن است نیاز باشد تمام وقت خود را برای تهیه استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی با تمرکز در یک جهت صرف کنید.
برآورده کردن حداقل نیازهای مخاطب یکی از اهدافی است که در این روش دنبال می‌شود.
بدون شک کسانی که در بازارهای عمودی فعالیت می‌کنند، بهتر است بر روی یک بازار خاص تمرکز کنند.
در این حوزه شما مشتریان خاصی خواهید داشت.
این روش ممکن است مشتریان بالقوه را به برند شما علاقه‌مند کند. اگر مطمئن هستید که بازار انتخاب شده قابل پیشرفت و رشد قابل توجهی است، می‌توانید تردید را کنار بگذارید و آن را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین روش

در آغاز بسیاری از افراد که تمایل به ورود در عرصه تجارت الکترونیک را داشتند، روش افقی آن را انتخاب می‌کردند. با این حال با ظهور متخصصان در حوزه عمودی باعث شد تا خرده فروشی تخصصی اهمیت بیشتری پیدا کند.
این کار تنها به تمرکز دقیق بر روی یک دسته محصول مربوط نمی‌شود. بلکه به معنی انتخاب دسته‌ای از محصولات مناسب برای امر تجارت الکترونیک عمودی است. به عنوان مثال می‌توان گفت که فروش صنایع دستی، فرصت ارائه محصول را به شکلی فراهم می‌کند که فعالان تجارت الکترونیک افقی به سادگی قادر به رقابت با آن‌ها نباشند.
به طور کلی بین تجارت الکترونیکی افقی و عمودی، هیچ مزیت دقیق و مشخصی وجود ندارد که تعیین کند کدام یک برای تجارت شما مناسب است.
همه این موارد نیاز به درک دقیق نیازهای شما و تحقیقاتی است که برای به دست آوردن سهم بازار انجام می‌دهید.
اگر دانش کافی درباره یک بخش خاص از بازار را در اختیار دارید و امکان فعالیت در آن را دارید، می‌توانید تجارت الکترونیک خود را به صورت عمودی پیاده کنید. از طرفی اگر مایل هستید تا مخاطبان گسترده‌تری را برای فروش محصولات خود در اختیار داشته باشید، بازار افقی انتخاب ایده آل شما خواهد بود.
با توجه به این مسائل بهتر است روشی را انتخاب کنید که نه تنها متناسب با اهداف شما بلکه با بودجه و تخصصی که در اختیار دارید، تطابق بیشتری داشته باشد. هر چقدر که به این موارد توجه بیشتری داشته باشید، احتمال موفقیت زیادتر خواهد بود، به این دلیل که گاهی عدم شناخت دقیق بازار هدف باعث می‌شود که به خوبی قادر به دستیابی به اهداف خود نباشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.