همه چیز درباره دنیای تجارت الکترونیک

راه تجارت الکترونیک

دنیای کسب و کار امروز بسیاری را به این وا داشته تا شغلی اختیار کنند که به صورت آنلاین نیز از آن کسب درآمد نمایند.
دنیای تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر به کمک بسیاری از افراد و صاحبان مشاغل آمده است، تا جایی که امروزه بسیاری از مردم به کمک آن به خرید و فروش کالاها و یا ارائه خدمات متفاوت مبادرت نموده‌اند.
تجارت الکترونیک برای اولین بار در دهه 1960 از طریق تبادل داده به مردم معرفی شد.
به مرور زمان و با افزایش دسترسی مردم به (VANs) شبکه‌های اینترنتی در دهه 1990 و اوایل سال 2000 با رشد چشمگیری مواجه شد، در این زمان بسیاری از فروشندگان آنلاین ظهور کردند.
به عنوان مثال جف بزوس در سال 1995 فعالیت خود را به عنوان یک تجارت حمل و نقل در یک گاراژ آغاز کرد، با این حال امروزه مشاهده می‌کنیم که آمازون یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان است.
شبیه به هر فناوری دیجیتالی دیگر، دنیای تجارت الکترونیک با توجه به نیاز مصرف کنندگان در طی این سال‌ها با تحولات متعددی مواجه شده و رشد کرده است.
گذشت زمان و افزایش محبوبیت تلفن‌های همراه، ظهور تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی، در پیشرفت این عرصه بسیار موثر بوده است.

ظهور سایت‌هایی مانند پینترست و فیس بوک موجب شده است تا رسانه‌های اجتماعی گوناگون به یکی از محرک‌ها و کاتالیزورهای مهم دنیای تجارت الکترونیک تبدیل شوند.
به عنوان مثال می‌توان به این مورد اشاره کرد که فیس بوک از سال 2014، حجم قابل توجهی از فروش خود را مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی و با توجه به پلتفرم‌های تجارت الکترونیک قرار داده است.

در دنیای امروز، بازار همواره در حال تغییر و رشد است، این پویایی موجب می‌شود تا فرصت مناسبی برای مشاغل متفاوت و در همین حین بهبود ارتباطات و گسترش مشاغل در دنیای آنلاین رخ دهد.
۵ نکته مهم و اساسی در روند رشد تجارت الکترونیک وجود دارد که اگر صاحبان کسب و کار آنلاین آن‌ها رعایت کنند، خیلی سریع پیشرفت خواهند کرد.
طبق نظر کارشناسان و صاحب نظران این حوزه پیش بینی می‌شود که تا سال 2022، تجارت دیجیتال 17% از بازار خرده فروشی ایالات متحده را نیز در بر خواهد گرفت.
هر چند که این نرخ دور از ذهن نیست، به این دلیل که افزایش استفاده از تلفن‌های همراه، دستگاه‌های الکترونیکی و اینترنت نه تنها در آمریکا بلکه در کل جهان، موجب توسعه و افزایش نرخ آن خواهد بود.

انواع تجارت الکترونیک

شبیه به تجارت سنتی و آنچه در بطن بازار وجود داشته است، دنیای تجارت الکترونیک نیز به چهار دسته تقسیم می‌شو که عبارتند از:

  1. تجارت مشاغل (B2B)
  2. تجارت به مصرف کننده (B2C)
  3. مصرف کننده به تجارت (C2B)
  4. مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1. تجارت مشاغل (B2B)

این دسته شامل شرکت‌هایی است که با یکدیگر در حال تجارت هستند. برای مثال می‌توان به تولیدکنندگانی اشاره کرد که محصولات خود را به توزیع کنندگان و یا خرده فروشان می‌فروشند. بهتر است از نکات کلیدی درباره تجارت B2B مطلع باشید.

2.تجارت به مصرف کننده (B2C)

شامل مشاغلی است که از طریق طراحی سایت و یا نرم افزارها و به کمک سبد خرید، مردم محصولات مورد نیاز خود را بدون نیاز به تعاملات انسانی تهیه می‌کنند.
این همان چیزی است که بسیاری از مردم با آن مواجه شده‌اند و زمانی که نام تجارت الکترونیک می‌آید، به آن فکر می‌کنند، مهم‌ترین نمونه آن فروشگاه اینترنتی آمازون است.

3. مصرف کننده به تجارت (C2B)

زمانی که مصرف کننده یک پروژه با بودجه تعیین شده به صورت آنلاین ارسال می‌کند و شرکت‌ها با بررسی این پروژه آن را انتخاب می‌کنند، نوع سوم تجارت الکترونیک رخ داده است.

4. مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

این امر زمانی رخ می‌دهد که افراد می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری و یا آن را بفروشند، فروشگاه eBay نمونه‌ای از آن است.
به عنوان مثال زمانی را تصور کنید که یک کالای ساده برای فروش دارید، این کالا هر چیزی می‌تواند باشد، از یک تابلوی هنری و کار دستی گرفته تا مبلمان. اگر تمایل به فروش هر یک از آن‌ها به صورت آنلاین داشته باشید، ابزار مختلفی وجود دارد که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

با استفاده از الگوهای تجارت الکترونیکی مناسب می‌توانید این کار را انجام دهید و یا با یک روش بهتر و کارآمدتر، یعنی به کمک طراحی وبسایت قادر خواهید بود فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشید.
هر چه که وبسایت شما قوی و ایده آل باشد، کاربران بیشتری را به سمت خود جلب خواهد کرد، تا جایی که به راحتی قادر خواهید بود پذیرای تمام آن‌ها باشید و همه را مدیریت نمایید. بدون شک هیچ کسی نیست که آرزوی این را نداشته باشد که مانند غول‌های آنلاینی همچون آمازون، محصولات خود را در معرض دید عموم قرار داده و آن‌ها را بفروشد.
در شرایطی که تصمیم بگیرید برای پیشرفت و توسعه کسب و کار خود، از یک فروشگاه اینترنتی آنلاین استفاده کنید، لازم است تمام تدابیر لازم برای انتقال و حمل و نقل آن به خریدار را بیندیشید.
شما نیاز به بررسی و آگاهی از قوانین کشور در این رابطه خواهید داشت، به کمک کسب مجوزهای مورد نیاز در فروش آنلاین، می‌توانید در مدت کوتاهی به نتایج دلخواه دست بیابید.

استراتژی تجارت الکترونیک

مانند هر سرمایه گذاری جدید و ورود به عرصه‌های تازه‌تر، اولین گام برای موفقیت در دنیای تجارت الکترونیک نیز تعیین اهداف از جمله بازار هدف است.
با پرسیدن سوالاتی همچون اینکه آیا قصد دارید مشتریان جدیدی به دست آورید؟
آیا مایل هستید تا درآمد مشتریان خود را افزایش دهید؟
آیا نحوه فروش شما متنوع است؟ و پرسش‌هایی از این دست که می‌تواند به تعیین اهداف شما کمک کند.
تمام این سوالات موجب می‌شود تا نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات شرایط فعلی خود را بسنجید و آن را بررسی نمایید.

کافی است شرایط کلی تجارت خود را و اهدافی که در نظر دارید را مرور کنید و تنها به بخشی از آن بسنده ننمایید.
هنگام تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت، بهتر است که با خودتان صادق باشید، به این دلیل که آمار و ارزیابی‌های غلط به هیچ عنوان مفید نخواهد بود.
به کمک یک چشم انداز کلی و با بررسی اینکه خود را در پنج سال یا ده سال آینده کجا می‌بینید، می‌توانید اهداف تجاری خود را برای این سال‌ها مشخص کرده و روش‌های جدیدی را تعیین کنید.
به یاد داشته باشید که اهمیت تبلیغات در تجارت الکترونیک را نمی‌توان نادیده گرفت.

قانون تجارت الکترونیک

علاوه بر استراتژی‌های موثر و قوی، درک اساسی و کلی از قوانین این حوزه بسیار مهم خواهد بود.
به این دلیل که با شناخت آن‌ها قادر خواهید بود روش‌های مناسب‌تری اتخاذ کرده و با پیشگیری از مشکلات، بهره وری خود را افزایش دهید.
توجه به قوانین در ضمن حفظ حریم خصوصی مشتریان و افراد مختلف، باعث می‌شود تا به کمک بازاریابی اینترنتی صادقانه، به صورت آنلاین، درآمد خود را افزایش دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.