سطوح امنیتی فاکتور دیگری برای روش تجارت الکترونیک

امنیت در تجارت الکترونیک

مطلبی که امروزه بیش از پیش در رابطه با تجارت الکترونیک و روش‌های اینترنتی مطرح است میزان امنیتی است که برای آن‌ها ایجاد شده است.

بنابراین باید این نکته را در نظر داشت که امنیت به چه صورت باید برای روش‌های نوینی مانند تجارت الکترونیک پیاده‌سازی شود تا بتوان با خطر کمتری از این فرایند بهره‌مند شد. مشکلاتی که می‌تواند برای اینترنت ایجاد شود بسیار زیاد است با این حال شکل‌های متفاوتی را برای آن می‌توان بیان کرد.

مشکلات امنیتی برای اینترنت شامل:

  • هرزنامه
  • ویروس
  • کلاهبرداری‌های اینترنتی
  • حقوق چاپ و رعایت نکردن آن
  • نقض حریم خصوصی
  • ورود غیر مجاز به برخی از سایت‌ها
  • سرقت به سبک اینترنتی
  • ورود غیر مجاز به شبکه‌های اینترنتی
  • هرزنامه و سرعت انتشار آن در اینترنت

یکی از مشکلاتی که در رابطه با استفاده از اینترنت به وقوع می‌پیوندد هرزنامه است که به شکل گسترده‌ای در اینترنت جریان دارد.

50 درصد از کل ایمیل‌هایی که از بین رفته‌اند و به صورت هرزنامه ارسال شده‌اند باعث شده‌اند که میزان بهره وری که روزانه از اینترنت می‌شود را کاهش دهد.

هرزنامه به نامه‌های الکترونیکی غیر مجاز گفته می‌شود که هزینه‌های زیادی را برای کاربران و صاحبان مشاغلی که به صورت اینترنتی کار خود را انجام می‌دهند را ایجاد می‌کند.

امنیت در تجارت الکترونیک

برای این که بتوان مشکلاتی از این دست را برطرف کرد در بیشتر کشور‌ها قوانینی ایجاد شده است که به قوانین ضد اسپم نامگذاری شده است.

کشور‌های در حال توسعه به میزان زیادی مورد حمله هرزنامه‌ها قرار گرفتند که بیشتر حملات به صورت هدفمند برای سیستم‌های دولتی ایجاد شده بودند.

با این حال ضربه زیادی به سیستم‌های آنلاین دولتی وارد شد. در بیشتر موارد زمانی که حمله‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد بیشترین قشری که از این حملات در امان میمانند مشاغل هستند، بنابراین کسب و کار‌ها در برابر این حملات دچار مشکل نمی‌شوند.

یکی از تاثیراتی که این حملات می‌تواند بر روی جامعه داشته باشد به این صورت است که توجه بیشتر رسانه‌ها به آن‌ها جلب می‌شود در چنین شرایطی است که باعث می‌شود اعتماد عمومی دچار تضعیف شود مخصوصا در کشور‌هایی که میزان آگاهی از اینترنت و فضای آنلاین به شدت کم است بسیار بیشتر خواهد بود.

عدم آگاهی یکی از فاکتور‌هایی است که بیشتر کشور‌های در حال توسعه با آن درگیر هستند و در شرایطی که امکانات حملات دیجیتالی وجود دارد باعث بروز مشکلات زیادی در جامعه و همین طور بی اعتمادی نسبت به اینترنت خواهد شد.

زمانی که بی اعتمادی حاصل می‌شود زیرساخت‌هایی که برای پایه و اساس اینترنت در کشور‌های در حال توسعه ایجاد شده است از بین می‌رود.

برای این که بتوان در برابر تمای خطراتی که در اینترنت امکان دارد ایجاد شود مقابله کرد باید از تمامی فاکتور‌هایی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود استفاده کرد.

یکی از این فاکتور‌ها به کارگیری سخت افزار و نرم افزار‌ها به صورت ترکیبی است که می‌توانند در این رابطه کمک کننده باشند.

فاکتور دوم به کار بردن استراتژی‌هایی است که در این رابطه وجود دارد بنابراین سازمان‌هایی که از محیط جدید اینترنت بهره می‌برند باید بتوانند به میزان زیادی از محیط جدید استفاده کنند.

در هر صورت فضای اینترنت نیز باید دارای قانونمندی‌هایی باشد که بتوان به راحتی از این قانونمندی‌ها در حفظ امنیت و بهره وری بیشتر از آن بهره برد.

فاکتور‌هایی برای ایجاد امنیت

  • شناسایی خطرات
  • شناسایی میزان آسیب پذیری آن‌ها

شناسایی خطرات احتمالی که برای اینترنت ایجاد می‌شود یکی از فاکتور‌هایی است که برای ایجاد امنیت به شدت مهم است و باید در نظر گرفته شود در غیر این صورت نمی‌توان راه حل‌هایی را برای خطرات به دست آورد.

زمانی که خطر شناسایی نشده است به دست آوردن راه کار برای آن دور از ذهن خواهد بود. بنابراین زمانی که خطر شناسایی شد می‌توان میزان آسیب‌هایی که از خطر ایجاد شده می‌تواند به دست آید را در نظر داشت.

امنیت در تجارت الکترونیک

زمانی که از این دو فاکتور در به دست آوردن امنیت به کار برده می‌شود می‌توان به تقویت همکاری‌هایی که به شکل گسترده و بین المللی انجام می‌شود پرداخت.

آموزش نیز یکی از نکات مهمی است که در این رابطه باید در نظر داشت زیرا زمانی که آموزش لازم در اجرای قوانین و همین طور آگاهی لازم در رابطه با آن وجود داشته باشد باعث می‌شود که ارتقاء زیادی در به دست آوردن آگاهی‌های لازم و کمتر شدن خطا را ایجاد کرد.

حتی این نکته برای مصرف کنندگان اینترنتی نیز بسیار لازم است زیرا مصرف کنندگان نیز باید به این نکته واقف باشند که چه خطراتی در فضای اینترنت وجود دارد و امکان دارد برای آن‌ها مشکل ساز شود.

در این صورت است که سطح آگاهی زمانی که با آموزش ارتقاء می‌یابد میزان اشتباه و خطراتی که امکان وقوع آن‌ها وجود دارد بسیار کمتر می‌شود و راه‌های مقابله با آن به راحتی در اختیار کاربران قرار داده شده است.

با این حال نکته‌ای که در این رابطه باید در نظر داشت میزان امنیت است که بسته به گزارش‌های متعددی که در رابطه با خطرات احتمالی صورت می‌گیرد باید درصد بالایی را به خود اختصاص دهد در غیر این صورت اگر میزان امنیت به شدت پایین باشد احتمال وقوع هر اتفاقی خواهد بود.

البته دولت‌ها بخش عظیمی از خطراتی که در اینترنت امکان دارد ایجاد شود را به خود اختصاص می‌دهند زیرا مشکلاتی که در اینترنت ایجاد می‌شود کمتر برای صاحبان مشاغل و محصولات اتفاق می‌افتد. بنابراین باید این نکته را در نظر داشت که برای از بین بردن تمامی این مشکلات باید آگاهی‌های لازم در این زمینه وجود داشته باشد.

هزینه‌هایی که برای هرزنامه‌ها ایجاد می‌شود به میزان 50 درصد از کل ایمیل‌هایی است که در اینترنت به شکل ناخواسته قرار داده می‌شود بنابراین نیمی از هزینه‌های ایجاد شده برای هرزنامه‌ها اتفاق خواهد افتاد. با این حال باید از وقوع چنین مشکلاتی در رابطه با استفاده از اینترنت جلوگیری کرد.

بنابراین امنیت یکی از فاکتور‌های مهمی است که برای استفاده از تجارت الکترونیک و همین طور به کارگیری اینترنت باید در نظر داشت، در غیر این صورت رشد قابل قبولی برای تجارت الکترونیک نمی‌توان به دست آورد و باعث بروز مشکلات زیادی برای کاربران و محیط آنلاین کسب و کار‌ها خواهد شد. در هر صورت امنیت باعث ایجاد اعتماد نیز می‌شود و پیامد‌های مثبتی را به همراه خواهد داشت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.