تجزیه و تحلیل صنعت تجارت الکترونیک

صنعت تجارت الکترونیک

برای اینکه بدانید صنعت تجارت الکترونیک شما در کجا قرار دارد و اینکه چه کارهایی را خوب انجام می‌دهید و برای چه مواردی نیاز به بهبود و تقویت کسب و کار خود دارید به تجزیه و تحلیل SWOT نیاز دارید.

 منظور از تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

این یک تکنیک برای یافتن عوامل داخلی و خارجی است که باعث موفقیت و یا شکست صنعت تجارت الکترونیک شما می‌شود. به عبارت دیگر ابزاری است که می‌توانید جزئیات کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید و یک استراتژی بلند مدت برای آن طراحی کنید.

SWOT مخفف حرف اول کلماتی است که به معنی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت و تهدید می‌باشند. و متوجه بهبود تجربه مشتریان در کسب و کار تجارت الکترونیک می‌شوید. به یاد داشته باشید که نقاط قوت و ضعف عوامل درون سازمانی هستند بنابراین منحصر به عملکرد فروشگاه تجارت الکترونیک شما می‌باشند، اما تهدیدها و فرصت‌ها عوامل بیرونی هستند که ممکن است نتوانید به صورت کامل آن‌ها را کنترل کنید.

چرا تجارت الکترونیک به تجزیه و تحلیل SWOT نیاز دارد؟

با شناسایی نقاط قوت می‌توانید نسبت به رقبا در بازار متمایز و منحصر به فرد ظاهر شوید.

به کمک فرصت‌ها می‌توانید موقعیت‌های مشخصی را برای بهبود شغل خود در زمان مناسب رقم بزنید.

نقاط ضعف خود را قبل از به خطر انداختن سود شناسایی خواهید کرد و در نهایت تهدیدها را برای به حداقل رساندن و یا خنثی کردن آن‌ها پیدا می‌کنید.

علاوه بر این شناخت نقاط قوت و ضعف و تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها باعث می‌شود که بتوانید در تجارت الکترونیک یک پروژه کمپین بازاریابی و یا فرایند توسعه یک محصول خاص را به خوبی هدایت کنید.

چرا تجارت الکترونیک به تجزیه و تحلیل SWOT نیاز دارد؟

برای تجزیه و تحلیل به چه چیزی نیاز دارید؟

شما هنگام انجام تجزیه و تحلیل این چهار مورد به بررسی زمانی که در اختیار دارید و اطلاعات هدفمند در زمینه شغلی تجارت الکترونیک خود نیاز خواهید داشت. انجام درست تحلیل و برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا نتیجه واقعی و صحیحی به‌ دست آورید.

پس از انجام تمام تحقیقات اطلاعات زیادی در مورد حوزه تجارت الکترونیک و رقبا خواهید داشت، این بدان معناست که شما می‌توانید تمام داده‌های ماتریس SWOT را وارد کنید تا بتوانید تصمیمات استراتژیک‌ای برای بهبود شغل خود بگیرید.

برای هر ربع از این ماتریس باید این کارها را انجام دهید:

۱. نقاط قوت

همانطور که گفتیم نقاط قوت عوامل درونی تجارت الکترونیک شما به شمار می‌روند. آن‌ها قوی‌ترین نکات کسب و کار شما هستند و چیزهایی هستند که در آن‌ها واقعاً خوب هستید و نسبت به سایر رقبا می‌توانید بر روی آن‌ها تمرکز بیشتری داشته باشید و به عنوان مزایای رقابتی به مشتریان خود ارائه دهید. با این حال بسیار مهم است که نه تنها این موارد را از دیدگاه خود بلکه از نظر مشتریان بررسی کنید.

برای این کار می‌توانید لیستی از ویژگی‌هایی که شرکت شما در آن‌ها عملکرد خوبی دارد تهیه کنید و سپس در مورد اینکه آیا می‌توان آن‌ها را نقطه قوت قلمداد کرد و یا خیر فکر کنید. می‌توانید با مقایسه خود با رقبا را این کار به راحتی انجام دهید.

به عنوان مثال اگر بیشتر شرکت‌ها کالاهایی با کیفیت به اندازه کیفیت کالاهای شما ارائه می‌دهند. این به معنی قدرت تجارت الکترونیک شما نیست بلکه ضرورتی است که توسط بازار ایجاد شده است.

این در حالی است که اگر دیگران محصولات را با کیفیت پایین‌تری بفروشند، این مسئله می‌تواند یکی از نقاط قوت تجارت الکترونیک شما به شمار بیاید. جنبه‌های دیگری که می‌تواند به عنوان نقاط قوت در نظر بگیرید شامل این موارد است:

انتخاب محصول: به این معنی که آیا محصولات گسترده‌ای را به قشر مشخصی از مخاطبان ارائه می‌دهید و یا مخصوص یک طبقه خاص یا یک بازار هدف محدود است.

حمل و نقل: اگر شما بتوانید آن را سریع‌تر، ایمن‌تر یا ارزان‌تر از بقیه ارائه دهید، به منزله نقطه قوت کسب و کار شما خواهد بود.

سیاست بازگشت کالا: آن را متناسب با نیاز مشتریان خود تنظیم کنید و قوانین را ساده و واضح برای مشتریان توضیح دهید.

۲. نقاط ضعف

گاهی مقابله با این مورد برای برخی از مشاغل دشوار است، زیرا شما باید واقع بین باشید و ممکن است با شرایط ناخوشایندی که قبل از آن را پیش بینی نکرده‌اید  روبرو شوید. تمرکز شما باید برای روی یافتن هر مسئله‌ای باشد که مانع از توسعه تجارت الکترونیک شما می‌شود و یا فرایندی که باعث بهتر شدن رقبا نسبت به شما می‌شود.

برخی از رایج‌ترین نقاط ضعف فروشگاه‌های آنلاین شامل این موارد است:

منابع مالی: به این معنی که آیا بودجه سرمایه‌گذاری شما در تجارت که به آن مشغول هستید مناسب و کافی است؟

حمل و نقل: به عنوان مثال ممکن است روند فروش شما باعث گران‌تر شدن هزینه حمل و نقل شود و این موجب کاهش سودآوری فروش خواهد شد.

روش‌های پرداخت: بسیاری از مشتریان شما تمایلی به خرید آنلاین ندارند به این دلیل که شما روند مشخصی برای پرداخت درنظر نگرفته‌اید.

برای اینکه این نقاط ضعف که معمولاً درونی هستند را برطرف کنید می‌توانید برای برطرف کردن آن از مشتریان خود سوال کنید این یک روش مناسب برای کشف نقاط ضعف شما خواهد بود.

۳. شناخت فرصت‌ها

فرصت به معنی هر سناریویی معینی است که ممکن است در بازار پیش بیاید که تجارت آنلاین شما می‌توانید از آن استفاده کند تا موقعیت خود را با منابعی که در اختیار دارد بهبود ببخشد.

این فرصت‌ها می‌تواند به شکل‌های مختلفی ایجاد شود:

افزایش تقاضای محصول: به عنوان مثال گاهی توجه عده خاصی از مردم به یک محصول خاص باعث محبوبیت آن برای دیگران نیز می‌شود.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی: استفاده از ابزارهای بهره وری می‌تواند و میزان سود شما را بهبود بخشد و هزینه‌ها را کاهش دهد.

تمرکز روی نقاط قوت شما منجر به کشف و ایجاد فرصت‌های بیشتر می‌شود. به همین دلیل می‌توانید با مشخص کردن برخی از نقاط ضعف فرصت‌های تجارت الکترونیک خود را بیشتر کنید.

۴. شناخت تهدیدها

تهدیدها عوامل بیرونی برای فروشگاه تجارت الکترونیک شما هستند. آن‌ها ممکن است به تغییرات احتمالی در بخشی از کشور و یا کل آن اشاره داشته باشند که ممکن است به طور مستقیم بر روی رشد تجارت شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال تغییر در قانون کشور به طور مستقیم محصولات شما تاثیر خواهد داشت.

برای شناخت تهدیدات ضروری است که از خود بپرسید آیا موانع قانونی وجود دارد که مانع از رشد شرکت شما می‌شود؟ آیا را با سرعت بیشتری نسبت به من در حال رشد هستند و یا اینکه آیا بازار هدف من می‌تواند برای شرکت‌های دیگر جذاب باشد؟

بنابراین لازم است هر مسئله خطر احتمالی برای شرکت‌های چشم‌انداز رشد و آن ایجاد می‌کند را به خوبی شناسایی کنید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.