طراحی UX چیست؟ 15 نظر از کارشناسان UX

کارشناسان

ما بر این عقیده‌ایم که بهتر است هنگام شروع به مطالعه UX، فکر کنیم که هیچ تعریف درستی درمورد UX وجود ندارد.

طراحی تجربه کاربر یک مفهوم است که دارای ابعاد بسیاری است و شامل بسیاری از رشته‌های مختلف مانند طراحی تعامل، معماری اطلاعات، طراحی بصری، قابلیت استفاده، و تعامل انسان و کامپیوتر است.

اما ما می‌خواهیم تصویر واضحتری از معنی واقعی UX، بدست آوریم.

 

تعریف طراحی UX

هدف طراحی UX در کسب و کار “بهبود رضایت مشتری و برآورده کردن نیاز او از طریق ابزارهای طراحی شده در سایت، سهولت استفاده از آنها و لذت بردن هنگام تعامل با یک محصول است.”

به عبارت دیگر، طراحی UX یک فرآیند طراحی (محصولات دیجیتال یا فیزیکی) است که بسیار مفید بوده و تعامل با سایت را برای کاربران آسان و لذت بخش می‌کند. این طراحی، در مورد افزایش تجربه ای است که افراد در هنگام تعامل با محصول شما دارند و مطمئن هستند که در ارائه محصول، برای آنها ارزش قائل شده اید.

تجربه کاربر 1

اما متاسفانه، این توضیح جامعی از طراحی UX نیست. بنابراین برای اینکه شما درک درستی از معنا و مفهوم واقعی UX پیدا کنید، ما با 15 متخصص حرفه ای هوشمند و با استعداد در این زمینه مصاحبه کرده‌ایم و نظرات آنها را برای شما بیان می‌کنیم:

سوالی که ما از این متخصصین پرسیده‌ایم این است که: “چگونه طراحی UX را به کسی که برای اولین بار در مورد آن یاد می‌گیرد، توصیف می‌کنید؟”

 

1- طراحی UX یک فرایند است که تعیین می‌کند هنگام تعامل کاربر با محصول شما، چه تجربه ای برای او مناسب است.

لورا کلین -مدیر اصلی Users Know، نویسنده UX for Lean Startups:

“اگر UX تجربه ای است که کاربر در هنگام تعامل با محصول شما داشته باشد، طراحی UX در تعریف، فرآیندی است که از طریق آن می‌توانیم آن تجربه را تعیین کنیم. طراحی UX همیشه انجام می‌شود و شخصی که طراح است مشخص می‌کند چگونه انسان و محصول تعامل داشته باشند. اگر طراحی‌ها به گونه ای انجام شوند که نیازهای کاربران و کسب و کار ما را شناخته و برآورده سازند، در این صورت می‌توان گفت که طراحی UX خوب اتفاق افتاده است.”

 

2- UX، یک فرآیند خلاقانه و تحلیلی برای تعیین نوع وبسایت، دستگاه یا قطعه نرم افزاری است.

استیو پرتیگال -سرپرست مشاور Portigal Consulting، نویسنده Interviewing Users:

“اگر ما به یک وسیله تعاملی مانند یک وبسایت، دستگاه یا یک قطعه نرم افزاری نگاه کنیم، طراحی تجربه کاربر برای آن، یک فرایند خلاقانه و تحلیلی است که تعیین می‌کند: بعد از طراحی، این محصول چطور خواهد بود، چه کاری برای مردم انجام می‌شود، نحوه استفاده از آن چگونه است، و چطور به نظر می‌رسد: صداها، احساس، بو و طعم خوب.”

احساس کاربر

 

3- شما نمی‌توانید تجربیات را طراحی کنید، اما می‌توانید برای آنها طراحی کنید.

دن ماکوسکی -طراح VP در CapitalOne :

“هیچ چیز مانند طراحی UX وجود ندارد. تجربه، یک لحظه شخصی است که توسط افراد احساس می‌شود اما با این حال، ما می‌توانیم برای آن طراحی کنیم. این تمایزی ظریف اما مهم است. “طراحان” در این زمینه نیاز به مهارت و تخصص دارند. این واژه ساده فضا را برای روابط و همکاری بیشتر با مردم باز می‌کند. در نهایت، تجربه طراحان است که تعیین کننده موفقیت محصولات، خدمات و روابطی که ما ایجاد می‌کنیم، می‌باشد.”

 

4- طراحی UX، هنر و علم تولید احساسات مثبت از طریق تعاملات محصول است.

تامر شارون -محقق ارشد UX در گوگل، نویسنده Validating Product Ideas through Lean User Research:

“طراحی UX هنر و علم ایجاد احساسات مثبت در میان افرادی است که با محصولات یا خدمات ما تعامل دارند.”

لبخند

 

5- UX یک فرایند برای طراحی سیستم‌هایی است که تجربه ای عالی به کاربران ارائه می‌دهند.

جاستین میفسود -موسس Usability Geek:

“طراحی تجربه کاربر (UXD یا UED) یک فرایند طراحی است که تنها هدف آن، طراحی یک سیستم است که تجربه ای عالی برای کاربران خود ارائه می‌دهد. بنابراین، UXD تئوری‌های تعدادی از رشته‌ها مانند طراحی رابط کاربری، قابلیت استفاده، قابلیت دسترسی، معماری اطلاعات و تعامل کامپیوتر با انسان را دربر می‌گیرد. طراحی تجربه کاربر توسط طراحان تجربه کاربر انجام می شود، که به طور خاص در تعامل بین کاربران و سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، طراح UX، اصولی را بیان می‌کند که این اصول نحوه در دسترس قرار گرفتن محصول را مشخص می‌کنند و در واقع، جزو فرآیند طراحی یک سیستم به حساب می‌آیند.”

 

6- طراحی UX تعهدی برای ساخت محصولات با توجه به نیاز مشتری است.

ماریک مک کلسکی -مدیر تحقیق در UserTesting:

“طراحی UX، تعهد به ساخت محصولاتی است که با توجه به نیاز مشتری طراحی می‌شوند. این کار با مطالعه در مورد مشتریان و  نیاز آنها و نیز افزایش آگاهی برای ارائه محصولات و خدماتی که کیفیت زندگی مردم را بهبود می‌بخشند، شروع می‌شود. ایده‌های طراحی، پس از دریافت بازخورد واقعی مشتری تایید می‌شوند و تضمین می‌کنند که محصول نهایی برای کسانی که از آن استفاده می کنند، به خوبی کار خواهد کرد.”

مشتری

 

7- UX، یک رویکرد برای طراحی است که کاربر را در نظر می‌گیرد.

جان امیر عباسى -محقق ارشد کاربر در Dropbox:

“سوال شما ساده، ولی پاسخ کمی پیچیده است و گاهی اوقات می‌تواند بحث برانگیز باشد. طراحی تجربه کاربر یک رویکرد به طراحی است که تمام جنبه‌های یک محصول یا سرویس را در ارتباط با کاربر در نظر می‌گیرد. این نه تنها شامل زیبایی و عملکرد (قابلیت استفاده و دسترسی) یک محصول یا جریان است، بلکه چیزهایی مانند لذت و احساسات (که برای مهندسی و دستیابی سخت‌تر است) را نیز در بر می‌گیرد.

علاوه بر اینکه شما طراحان تعامل با کاربر هستید، شما همچنین استراتژیست محتوا، معماران اطلاعات، محققان، مهندسان و مدیران محصول می‌باشید که همه آنها یک مسئولیت مشترک برای شما بوجود می‌آورند و آن ایجاد یک تجربه خوب و سهل الوصول برای کاربر است که رضایت و خرسندی او را به همراه خواهد داشت زیرا با این کار برای کاربر ارزش قائل می‌شویم.”

 

8- طراحی UX، بسیار فراتر از طراحی فقط برای یک صفحه است.

پل بوج -مشاور UX در Boagworks:

“برای من طراحی UX، خیلی بیشتر از طراحی فقط برای یک صفحه است. تجربه کاربر، با تصمیماتی که در جلسه هیئت مدیره سازمان گرفته می‌شود، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

برای مثال، دستبندهای الکترونیکی جدید را ببینید. آنها یک رابط کاربری گرافیکی ندارند ولی با این حال با استفاده از سنسورهای به کار رفته در سیستم خود، یک تجربه شگفت انگیز را به مشتری ارائه خواهند کرد”.

دستبندهای الکترونیکی ux

 

9- این طراحی با آگاهی از همه نیازهای کاربر انجام شده که یک تجربه کلی با محصول یا سرویس شما را ایجاد می‌کند.

جاشوا پورتر -بنیانگذار Rocket Insight و Bokardo:

“طراحی UX، به سادگی و با آگاهی از تمام نیازهای کاربر که شامل تجربه کلی محصول و خدمات شما می‌باشد، انجام می‌شود. بنابراین، از صفحه نمایش و طراحی بصری به سمت چیزهایی مانند مکاتبات ایمیل، نحوه پاسخ به تلفن ها، پیامهای بازاریابی، روش‌های بازگشت، انتشار یادداشت‌ها و … فراتر خواهد رفت.

در عصر اینترنتی، مهم است که تمرکز، بر تمام تجربه باشد زیرا به احتمال زیاد شما هرگز با مخاطبین خود روبرو نخواهید شد. با این حال، در نهایت متوجه خواهید شد که همه این موارد، بخشی از طراحی هر محصول یا خدمات است و “UX” چیزی جدا از این فرایند نیست.”

 

10- UX، یک روش طراحی است که ریشه در فهم عمیق از کاربر دارد.

دن ترونکرر -مدیر هنر در Digital Telepathy:

“طراحی UX یک روش طراحی است که در شناخت عمیق از کاربران ریشه دارد و هدف نهایی آن، ارائه راه حل‌هایی است که به یک تجربه دلخواه برای کاربر می‌انجامد.

اصطلاح UX، در کارهای دیجیتالی استفاده می‌شود و معمولا به برنامه‌های وب و تلفن همراه مرتبط است.”

درک عمیق

 

11- طراحی UX، اولویت قرار گرفتن لینک‌ها را با توجه به نیاز کاربران مشخص می‌کند.

امیلی استوارت -طراح در User Testing:

“طراحی UX، اولویت قرار گرفتن لینک‌ها را با توجه به نیاز کاربران مشخص می‌کند و به این ترتیب، ارزش سایت را از دید کاربر افزایش می‌دهد. به هر میزان که این کار دقیق‌تر انجام شود، درک و شناخت کاربر از محصول شما بهتر و کامل‌تر خواهد بود و رضایت او را افزایش خواهد داد.

 

12- این یک تعهد به توسعه محصولات و خدمات با هدف جلب رضایت کاربر و ایجاد یکپارچگی است.

ویتنی هس -مربی تیم طراحی تجربه در WhitneyHess.com :

“تجربه کاربر، تعهد به توسعه محصولات و خدمات با هدف جلب رضایت کاربر و ایجاد یکپارچگی است. این فرآیند که به جهان از دیدگاه مشتریان می‌نگرد و برای بهبود کیفیت زندگی آنها تلاش می‌کند، یک فرآیند بی پایان است.

این روند، برای حفظ سلامت کسب و کار و پیدا کردن راه‌های جدید برای کمک به رشد پایدار آن بی وقفه در حرکت و تکاپو می‌باشد و بدین ترتیب، بین ایجاد پول و تبدیل شدن به یک نام آشنا برای مشتریان، تعادل برقرار می‌کند.”

 

13- طراحی UX، فرآیند طراحی یک راه حل است که تمام نیازهای کاربر را مورد توجه قرار می‌دهد.

برنت سامرز -مدیر بازاریابی در Digital Telepathy:

“طراحی تجربه کاربر، فرایند درک نیازهای شخصی، حالت ذهنی یا عاطفی، و توانایی فنی، و سپس طراحی یک راه حل است که این اطلاعات را در نظر گرفته است.

طراحی راه حل

 

14- طراحی UX، پاسخگویی به نیازهای مردم قبل، در طی و پس از توسعه محصول است.

اریک لوتیچ -مشاور UX در مشاوره Erik Levitch:

“تجربه کاربر در عمل، تضمین نیازهای مردم قبل، در طی و پس از تکمیل محصول است. دلیل انجام این کار این است که افراد بتوانند به سادگی از امکانات سایت استفاده کنند.”

 

15- طراحی UX، در مورد رضایت کاربران از برطرف شدن نیازشان است و امکاناتی فراتر از نیاز آنها، برایشان فراهم می‌کند.

رید جونز -محقق کاربر در StubHub:

“بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تجربه نمی‌تواند طراحی شود زیرا تجارب چیزی نیست که بتوان آنها را طراحی کرد بلکه اکتسابی هستند. از یک طرف من کاملا با این نظر موافقم. از سوی دیگر، UX ما را قادر می‌سازد تا یک تجربه خوب را از بد تشخیص دهیم. هنگامی که برای یک تجربه غیر قابل مشاهده، عناصری طراحی می‌شود، رضایت کاربر را به دنبال خواهد داشت زیرا با این کار امکاناتی فراتر از نیاز کاربر را برای او فراهم می‌کنیم .”

احساسات مثبت

 

پاداش: هیچ چیز مانند “طراحی UX” وجود ندارد

پیتر مورولز -مدیر ارشد طراحی در Jawbone:

“چیزی مانند ‘طراحیUX’  وجود ندارد. اکثر مردم وقتی از این عبارت استفاده می‌کنند، به این معنی است که طراحی تعامل با معماری اطلاعات همراه می‌باشد. برخی از آنها شامل تحقیق و استراتژی هستند و برخی دیگر شامل طراحی بصری و نمونه سازی.

تعریف متغیر آن فقط منجر به سردرگمی می‌شود و برای کسانی که سعی در درک اینکه چگونه تحقیق، استراتژی و طراحی کمک می‌کند تا تجربیات کاربر را در اختیار کاربر قرار دهد، ناراحت کننده است.”

 

شما چه فکر می‌کنید؟

چه فکر می‌کنید؟ طراحی UX چیست؟ چگونه می‌توانید UX را برای کسی که آن را برای اولین بار یاد می‌گیرد، توصیف کنید؟

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.