چرا کاربران از سایت شما بازدید می‌کنند؟

تجربه کاربر

هدف از نظرسنجی این است که بفهمیم چرا مردم از یک سایت بازدید می‌کنند تا نیاز آنها شناخته شده و امکانی برای رفع آن در سایت اعمال شود.

پس از اتمام بازدید، توسط یک فرم نظرسنجی، تجربه بازدیدکنندگان دریافت می‌شود و با تکمیل این فرم ها، اطلاعات ما نیز کامل‌تر می‌شود.

به طور کلی بهتر است سوالات ساده، مختصر و مفید باشند، زیرا هرچه نظرسنجی ساده و مختصر باشد، دقت پاسخ‌ها افزایش می‌یابد.

معمولا از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، موارد زیر پرسیده می‌شود:

1- آیا آنها می‌توانند دلیل خود را برای بازدید از سایت بیان کنند؟

2- آنها چه کسانی هستند؟ (اطلاعات شخصی اولیه مانند سن، جنسیت، محل سکونت)

3- شاخص‌های کلیدی مانند NPS (یک شاخص عملکرد کلیدی است که بر روی اندازه‌گیری وفاداری مشتری تمرکز دارد) برای سنجش حمایت، رضایت مشتری و همچنین اندازه‌گیری قابلیت استفاده و اعتماد.

 

چرا یک نظرسنجی هدفمند انجام می‌شود؟

چرا یک نظرسنجی هدفمند باید وجود داشته باشد؟ این نظرسنجی به ما امکان می‌دهد تا وظایف اصلی کاربران در سایت را شناسایی کرده و اطلاعات ارزشمندی در مورد سلسله مراتب طراحی سایت (برای تعیین محتوای لازم) را بدست آوریم. این نظرسنجی همچنین به آگاهی بیشتر ما در مورد بازدیدکنندگان اصلی سایت کمک می‌کند.

نظرسنجی هدفمند

ارزیابی تجربه کاربر، یکی دیگر از دلایل انجام نظرسنجی هدفمند می‌باشد. این کار در مرحله اول، به ما کمک می‌کند تا وضعیت فعلی سایت را درک کنیم و در مرحله دوم، می‌توان با انجام بررسی مجدد، تاثیر تغییرات اعمال شده در سایت را مشاهده کنیم.

از طریق نتایج بدست آمده از این بررسی‌ها می‌توان فهمید که چرا کاربران قادر به اجرای اهداف خود در سایت نبوده و نیاز آنها برطرف نمی‌شود و چه مشکلی در این راستا وجود دارد. در نهایت با برطرف کردن این مشکلات می‌توانیم سایت خود را قدرتمندتر کنیم.

علاوه بر این، با توجه به نتایج بدست آمده، می‌توان فهمید که کدام یک از قسمت‌های سایت، بازدید کننده بیشتری دارد و به این ترتیب می‌توانیم اولویت‌بندی کارها برای ارتقاء تجربه کاربری وبسایت را مشخص کنیم.

 

یک نظرسنجی هدفمند چه زمانی اجرا می‌شود؟

اجرای یک نظرسنجی هدفمند می‌تواند در هر مرحله از چرخه عمر وبسایت، ارزشمند باشد. این نظرسنجی‌ها می‌توانند در پیدا کردن مشکلات موجود، بعد از تکمیل کار و به دست آوردن یک نمای کلی از عملکرد سایت، به ما کمک کنند و باعث پیشرفت در عملکرد وبسایت شوند.

در هنگام برنامه‌ریزی مجدد برای توسعه سایت، داشتن یک معیار مشخص و شناسایی وظایف مهم، یک امر ضروری است. بنابراین، معیار انتخابی ما باید به اندازه ای اصولی و درست باشد که نیاز به تغییر نداشته و بتوانیم در همه زمان‌ها از آن استفاده کنیم.

 

مزایای نظرسنجی هدفمند

داشتن اطلاعات در مورد تجربه کاربر، به طراحی رابط‌های کاربری بهتر کمک می‌کند. اولا، نحوه طراحی محصولات مناسب را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، اگر ما بدانیم که کاربران وظایف مختلفی را انجام می‌دهند، ممکن است نیاز به طراحی یک ابزار جستجوی موثر و بصری داشته باشیم. ثانیا، اطلاعاتی که این نظرسنجی در اختیار ما قرار می‌دهد می‌تواند برای جذب ذینفعان و سرمایه گزاران، به ما کمک کرده و اطلاعاتی راجع به ویژگی‌های اولویت‌بندی و نحوه دسته‌بندی کارها به ما ارائه دهد. در نهایت این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم تصمیمات آگاهانه در مورد طراحی بگیریم.

جزئیات نظر سنجی

 

یک تجربه

عنصر کلیدی در اجرای یک نظرسنجی هدفمند موفق، داشتن اطلاعات دقیق از جزئیات کار و نیز دانستن هدف کاربر از مراجعه به سایت شما می‌باشد (همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد). به عنوان مثال، اگر شما یک فروشنده کفش به صورت آنلاین هستید، بهتر است که بفهمید چه کسانی برای خرید کفش به سایت شما مراجعه کرده‌اند و چه کسانی فقط برای تماشای سایت، از وبسایت شما بازدید می‌کنند. شناخت افرادی که واقعا به دنبال خرید کفش هستند، به شما کمک می‌کند تا سایت خود را از نظر محتوا و طراحی منوها قدرتمند کنید و کاربران هنگام تعامل با سایت شما احساس خوبی داشته باشند.

علاوه بر این، با توجه به نتایج بدست آمده از نظرسنجی‌ها می‌توان فهمید که بهتر است بخشی از سایت خود را برای طراحی فرم‌هایی قرار دهید که کاربران از طریق فیلدهای آن بتوانند مسائل و نکات مورد نظر خود را بنویسند و برای مدیر سایت ارسال کنند.

 

در پایان

در صورتی که در انجام تحقیقات و نظرسنجی‌های هدفمند، جزئیات به صورت کامل و واضح مشخص نشوند، نتایج بدست آمده از ارزش کمی برخوردار خواهند بود. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که برای انجام یک نظرسنجی درست، باید جزئیات را به صورت کامل بیان کرده و گزینه‌های پرسش را افزایش دهید. اطلاعات جدید، در بهینه سازی سایت و افزایش توانایی تیم با استفاده از این داده ها، به ما کمک خواهد کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.