مزایا و معایب تجارت الکترونیک

معایب تجارت الکترونیک

در ساده‌ترین بیان می‌توان تجارت الکترونیک را خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق انتقال وجه به کمک شبکه‌های الکترونیکی دانست.
این معاملات تجاری معمولا میان مشاغل و یا از سازمان‌ها به مصرف کننده و از مصرف کننده به سازمان‌ها انجام می‌گیرد، هر چند انواع بیشتری نیز دارد. از اصطلاح تجارت الکترونیک گاهی در اشاره به فرایندهای معامله در خرید آنلاین نیز استفاده می‌شود.

تاریخچه تجارت الکترونیک

آغاز این صنعت را می‌توان مربوط به دهه 1960 دانست. زمانی که بسیاری از مشاغل با استفاده از تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی و به اشتراک گذاشتن اسناد تجاری با سایر شرکت‌ها شروع به کار کردند.

پس از افزایش تعداد کاربران، آمازون و شرکت ای-بی در دهه 1980 ظهور کردند و پس از آن زمان یعنی از سال 1990 بود که صنعت تجارت الکترونیک متحول شد.
چنانکه امروز مشاهده می‌شود مخاطبان می‌توانند تعداد بسیاری از اقلام و محصولات مورد نظر خود را به صورت آنلاین و از فروشگاه‌های الکترونیکی تهیه کنند.
۶ روش برای بهبود فروش تجارت الکترونیک وجود دارد که لازم است برای موفقیت در این عرصه از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

تجارت الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک

یکی از انواع آن تجارت الکترونیکی میان مشاغل است که به آن B2B نیز گفته می‌شود. نکات کلیدی درباره تجارت B2B وجود دارد که لازم است به درستی رعایت شود. این نوع به ارائه خدمات و فروش کالا و محصولات میان مشاغل و تجارت‌های مختلف اشاره می‌کند.

در بخش تجارت به مصرف کننده یا همان B2C، بحث خرده فروشی در اینترنت مطرح است.
در این نوع مشاغل اطلاعات، خدمات و یا کالای مورد نظر را به صورت مستقیم و بدون واسطه به مصرف کنندگان می‌فروشند.
امروزه فروشگاه‌ها و مراکز تجاری مجازی بیشماری در اینترنت وجود دارد که انواع کالای مصرفی را می‌فروشد. شناخته شده‌ترین این فروشگاه‌های اینترنتی آمازون است.

در تجارت مصرف کننده به مصرف کننده یعنی C2C، مصرف کنندگان برای دریافت و یا ارائه محصولات، خدمات و اطلاعات با یکدیگر به صورت آنلاین تجارت می‌کنند.
گاهی ممکن است این معاملات به صورت کلی و از طریق شخص ثالث انجام شود، وجود بستر آنلاین می‌تواند زمینه مناسبی برای انجام آن باشد.

تجارت C2B نیز یکی دیگر از انواع تجارت الکترونیک است که در آن مصرف کنندگان محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین در اختیار سایر شرکت‌ها قرار می‌دهند تا پیشنهادات متعددی را برای خرید آن‌ها ارائه دهند. این روش برخلاف مدل تجارت سنتی B2C است.

بازار مصرف کننده به مشاغل، می‌تواند تصاویر، رسانه‌ها و عناصر طراحی مختلف را بدون حق امتیاز به آن‌ها بفروشد و از مزایا و سودی که حاصل می‌شود، برخوردار شود.

در تجارت B2A، معاملات انجام شده به صورت آنلاین میان شرکت‌ها و مدیران عمومی یا ارگان‌های دولتی است.
بسیاری از شاخه‌های دولت به نوعی به خدمات الکترونیک و یا محصولات آن وابسته است، این امر به ویژه درباره اسناد و مدارک قانونی از اهمیت بسیاری برخوردار است. خدمات با افزایش سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف با رشد چشمگیری مواجه بوده‌اند.

تجارت الکترونیک

در روش C2A معاملات انجام شده به صورت آنلاین میان مصرف کنندگان انفرادی و بخش مدیریت عمومی یا ارگان‌های دولتی است.

هر چند این ارگان‌ها محصولات و یا خدمات خود را به ندرت از شهروندان دریافت می‌کنند، با این حال برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

آموزش و پرورش: انتشار اطلاعات و یادگیری از راه دور

تامین اجتماعی: توزیع اطلاعات

مالیات: تشکیل اظهارنامه‌های مالیاتی

سلامتی: دریافت اطلاعات در رابطه با بیماری‌ها، پرداخت‌های درمانی و خدماتی

تجارت الکترونیکی موبایل

این نیز یکی دیگر از انواع تجارت الکترونیکی است که همواره در حال افزایش است.
به بیان بهتر معاملات از طریق فروش آنلاین بسیار قابل توجه است، به این دلیل که افزایش تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایی که در اختیار بخش عمده‌ای از افراد است، منجر به این مسئله شده است.

تجارت الکترونیکی می‌تواند شامل خرید آنلاین، بانکداری به وسیله تلفن همراه و پرداخت یا انجام امور روزانه به وسیله این وسایل الکترونیکی باشد. علاوه بر این امکان لازم برای مشاغل فراهم می‌شود تا آن‌ها با انجام معاملات با سایر شرکت‌ها، وظایف خود را انجام دهند.
پیشنهاد می‌کنیم ۵ نکته مهم و اساسی در روند رشد تجارت الکترونیک را مطالعه کنید تا موفقیت شما تضمینی شود.

مزایای تجارت الکترونیک

از جمله مزایای تجارت الکترونیک دسترسی شبانه روزی به آن، افزایش سرعت دسترسی، دسترسی آسان و گسترده به انواع کالا و خدمات حتی به صورت بین المللی است.

سایت‌های تجارت الکترونیکی به مخاطبان این امکان را می‌دهند تا در هر زمان که اراده می‌کنند برای جستجو و خرید کالا یا خدمات مورد نظر خود اقدام کنند.
نیازی نیست که آن‌ها را در ساعت مشخصی از روز باز کنید، عدم محدودیت زمانی موجب می‌شود تا افراد رغبت بیشتری برای استفاده از صفحات مجازی شما داشته باشند.

تجارت الکترونیک

از آنجایی که سرعت دسترسی در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی بسیار قابل توجه است، خریداران با شلوغی‌های یک فروشگاه فیزیکی مواجه نخواهند شد و در نتیجه بدون دغدغه و نگرانی قادر خواهند بود تا تمام محصولات یک فروشگاه اینترنتی را مشاهده کنند و پس از اطمینان یافتن برای خرید آن اقدام کنند.
یکی دیگر از مزایای تجارت الکترونیک این است که مدیریت یک فروشگاه مجازی بسیار آسان‌تر خواهد بود، چرا که صفحات محصول و سبد خرید ظرف چند ثانیه یا کمتر از آن بارگیری می‌شوند.
معاملات تجارت الکترونیک تنها توسط چند کلیک و کمتر از چند دقیقه به طول می‌انجامند.

از آنجایی که فروشگاه‌های اینترنتی همواره در دسترس هستند و محدودیتی وجود ندارد، دور از ذهن نیست که افراد به مرور ترجیح دهند که از آن‌ها استفاده کنند. به عنوان مثال اولین شعار آمازون “بزرگ‌ترین کتابفروشی زمین” بود. با این حال توانست به مرور زمان تجارت خود را گسترش دهد، تا جایی که امروز مشاهده می‌شود بسیاری از کالاهای مورد نیاز در این فروشگاه قابل یافتن است.

دسترسی آسان باعث می‌شود که مشتریان هر زمانی که اراده می‌کنند برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی اقدام کنند، این مسئله‌ای است که کمتر در فروشگاه‌های فیزیکی به چشم می‌آید.
در تجارت الکترونیک، بازدیدکنندگان قادر هستند تا تمام محصولات را مرور کنند و تمام ویژگی‌های آن را بررسی کنند و در نهایت کالای مورد نظر خود را بیابند.

در کنار این مسائل یکی دیگر از مزایای قابل توجه در این صنعت این است که در هر نقطه از جهان باشید، می‌توانید به فروشگاه مورد نظر خود دسترسی پیدا کرده و برای خرید کالا یا اطلاعات اقدام کنید.

معایب تجارت الکترونیک

در کنار تمام ویژگی‌هایی که تجارت الکترونیک شامل آن است، معایب تجارت الکترونیک بعضا می‌تواند برخی از مشتریان را دلسرد و ناامید سازد.

به عنوان مثال در یک فروشگاه فیزیکی، اگر مشتریان سوالی داشته باشند، به راحتی می‌توانند درباره آن با فروشنده صحبت کنند.
این در حالی است که در فروشگاه الکترونیکی، خدمات مشتری محدود است، به این دلیل که در ساعات مشخصی از شبانه روز، پشتیبان می‌تواند خدمات لازم را ارائه دهد.

عدم لمس کالای مورد نظر و بسنده کردن به تصویر آن، یکی دیگر از معایب تجارت الکترونیک است.
بدیهی است که تجربه خرید از یک فروشگاه غیرمجازی بسیار واقعی‌تر از خرید همان محصول از یک فروشگاه اینترنتی است.
گاهی این مشکل نیز پیش می‌آید که کالای مورد نظر پس از خرید اینترنتی، بسیار متفاوت با انتظارات مشتری ظاهر می‌شود، این مورد باعث می‌شود که او به این روش بی اعتماد شود.

زمان انتظار در خرید گاهی می‌تواند طولانی باشد، هر چند که بسیاری از فروشندگان اینترنتی، تمام تلاش خود را می‌کنند که محصول را طی دو تا سه روز به مشتری برسانند، با این حال مسافت چیزی است که وجود آن غیرقابل انکار است.

مواردی مانند عدم وجود امنیت در سایت و فروشگاه‌های اینترنتی از دیگر مسائلی است که باعث می‌شود نگرانی مخاطبان در خرید به این روش افزایش یابد.

با وجود تمام مسائل و مشکلاتی که سر راه این صنعت وجود دارد، از آنجایی که با استقبال قابل توجهی روبرو شده است، همواره در حال تغییر و کاهش مسائلی است که منجر به نگرانی مخاطب می‌شود، همین امر می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.