تعریف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

معامله یا تسهیل آن در اینترنت را تجارت الکترونیک می نامند.

در تجارت الکترونیک افراد با استفاده از شبکه های کامپیوتری مانند اینترنت به ارائه محصولات یا خدمات می پردازند.

این تجارت شامل فروش، مبادله، توزیع و بازاریابی محصولات و خدمات بین یک سازمان یا شخص و ذینفعان آن است. تمامی معاملاتی که در فضای آنلاین و اینترنت انجام می شود جزو تجارت الکترونیک محسوب می شوند. امروزه تجارت الکترونیک از طریق ابزارهایی مثل: رایانه، دستگاه های تلفن همراه، تبلت ها، برنامه ها و غیره انجام می شود. بسیاری از فروشگاه های سنتی تلاش می کنند تا محصولات و خدمات خود را توسط یکی از ابزارهای ذکر شده، ارائه دهند تا فروشگاه های فیزیکی خود را با فضای آنلاین ترکیب کنند. برای مثال یک مصرف کننده محصول، به صورت اینترنتی آن محصول را جستجو می کند و سپس در شهر خود فروشگاهی که محصول مورد نظرش را دارد، پیدا کرده و از آنجا خرید می کند.

تجارت الکترونیک بر روی فناوری هایی مانند: تلفن همراه، انتقال وجوه الکترونیکی، بازاریابی اینترنتی، پردازش تراکنش آنلاین، تبادل اطلاعات الکترونیکی (EDI)، سیستم های مدیریت موجودی و سیستم های جمع آوری داده ها ترسیم می شود. تجارت های الکترونیکی مدرن معمولا از وب سایت ها برای حداقل یک بخش از چرخه تراکنش های خود استفاده می کنند، گرچه ممکن است از فناوری های دیگر مانند پست الکترونیک نیز استفاده کنند.

اشکال مختلف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به شکل های مختلف وجود دارد. از جمله:

خرید آنلاین

خرید و فروش کالاها در اینترنت یکی از محبوب ترین نمونه های تجارت الکترونیک است.

فروشندگان فروشگاه هایی را در دنیای آنلاین ایجاد می کنند که مشابه خرده فروشی های فیزیکی و سنتی هستند. خریداران با جستجو در فهرست سایت، محصول مورد نظرشان را پیدا کرده و خریداری می کنند.

خرید الکترونیکی

پرداخت الکترونیکی

هنگامی که شما کالاهای آنلاین را خریداری می کنید، در آن زمان به یک مکانیسم برای پرداخت آنلاین نیاز دارید. این همان چیزی است که پردازنده های پرداخت و دروازه های پرداخت به تصویر می کشند.

بانکداری اینترنتی

امروزه شما امکان انجام تمام عملیات بانکی را بدون مراجعه به شعب بانک دارید. پیوند دادن وب سایت ها با حساب های بانکی و گسترش کارت های اعتباری، بزرگترین امتیاز تجارت الکترونیک بود.

بلیط آنلاین

امروزه بلیط پرواز، بلیط قطار، بلیط بازی، بلیط مسابقات ورزشی و تمامی بلیط های دیگر را می توان به صورت آنلاین تهیه کرد.

انواع تجارت الکترونیک

تجارت کسب و کار به مصرف کننده (Business to Consumer (B2C: در محیط تجارت الکترونیک، شرکت ها کالاهای آنلاین خود را به طور مستقیم به مصرف کنندگان می فروشند. زمانی که کسب و کارها به صورت الکترونیک محصولات یا خدمات خود را به مشتریان نهایی ارائه می دهند، این نوع از تجارت الکترونیک را تجارت B2C می نامند.

تجارت مشاغل به مشاغل (B2B): تجارت الکترونیک B2B تجارتی است که هر دو طرف معامله مشاغل هستند.

در محیط تجارت الکترونیک B2B، شرکت ها کالاها و خدمات خود را به صورت آنلاین به شرکت های دیگر بدون اینکه به مصرف کنندگان ارائه دهند به فروش می رسانند.

تجارت مصرف کننده به مصرف کننده (C2C): برخی از اولین معاملات در سیستم اقتصادی جهان شامل این نوع معامله بود.

سایت های حراج، نمونه خوبی از تجارت الکترونیک C2C هستند.

تجارت C2C به تجارتی گفته می شود که دو طرف معامله مصرف کننده باشند، در تجارت C2C یکی از مصرف کنندگان به عنوان خریدار و دیگری به عنوان فروشنده عمل می کنند.

تجارت دولت به مصرف کننده (G2C): دولت (که می تواند یک کشور، شهرداری و غیره باشد) در محیط تجاری الکترونیک خدمات خود را به صورت آنلاین به شهروندان خود ارائه می دهد.

خرید الکترونیکی

مزایای تجارت الکترونیک

یکی از ویژگی های اصلی تجارت الکترونیک این است که محدودیت زمان و فاصله جغرافیایی را حذف می کند، یعنی شما در هر منطقه و در هر زمانی می توانید از آن استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.