آیا امنیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تجارت الکترونیک است؟

ویژگی‌های تجارت الکترونیک

داشتن امنیت جانی، مالی، روانی و غیره می‌تواند برای انسان‌ها بسیار مهم باشد، وجود قوانین نیز دال بر این موضوع است که با استفاده از قوانینی که انسان‌ها در طول سالیان وضع کرده‌اند، امنیت خود را تضمین می‌کرده‌اند که در این مورد می‌توان به قوانینی که در حوزه حریم شخصی قرار داده شده است توجه کرد که یکی از قوانینی که در این حوزه وجود دارد، عدم ورود به خانه افراد بدون داشتن حکم قضایی و یا بدون اجازه صاحب خانه است که می‌تواند برای افراد امنیت خاطر ایجاد کند که در خانه خود راحت باشند.
گسترش دنیای مجازی و تجارت الکترونیک نیز منجر به ایجاد برخی سوء استفاده از طرف افراد نا‌آگاه شد که برای جلوگیری از تکرار موارد این چنینی قوانینی را ایجاد کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت که قوانین تجربه تلخ افراد در طول سال‌ها هستند که در برخی از موارد عواقب تلخی نیز داشته است و برای جلوگیری از این عواقب نیاز است که بتوانند از روش‌هایی که وجود دارد از این کار خودداری نمایند که یکی از آن‌ها قوانین و تنبیه در صورت تخطی از قوانین می‌باشد.
بنابراین به عنوان فردی که دارای مشاغل تجارت الکترونیک هستیم و یا به عنوان فردی که از این مشاغل استفاده می‌کنیم، امنیت می‌تواند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تجارت الکترونیک باشد. به طور کلی ویژگی‌های موردنیاز برای طراحی وب‌سایت تجارت الکترونیک باید به صورت کامل رعایت شود.
در تجارت الکترونیک وضع قوانین به روش‌ها و شکل‌های دیگر نیز وجود دارد و علاوه بر داشتن مقررات می‌تواند به صورت پروتکل‌هایی که خرید‌های الکترونیکی را حمایت می‌کند، بروز پیدا کند.
در صورتی که از پروتکل‌های تجارت الکترونیک استفاده نماییم، امنیت سایت را بالاتر می‌برد، اما یکی از مواردی که می‌تواند مهم باشد این است که برخی از افراد به این مورد توجه نمی‌کنند و امنیت خود و کاربران یا مشتریان خود را به خطر می‌اندازند.
باگ‌هایی که در سایت‌ها وجود دارد می‌تواند برای صاحبان مشاغل تجارت الکترونیکی بسیار مهم باشد و بهتر است سایت خود را از این نقطه نظر‌ها حفظ نمایند تا راحت‌تر بتوانند به تجارت در این حوزه بپردازند.
وجود باگ‌هایی در این نوع از سیستم‌ها می‌تواند برای افرادی که تجارت‌های آنلاین کوچکتری را اداره می‌کنند، خطرناک‌تر باشد و تجارت‌های آنلاین بزرگ با این شکاف‌ها آشنایی بیشتری دارند و در نتیجه می‌توانند، ایمنی سایت خود را بهتر تأمین نمایند.

امنیت تجارت الکترونیک
طبق آماری که از سایت https://www.e-spincorp.com/ وجود دارد، از هر 5 تجارت آنلاین، هر ساله یکی قربانی جرایم سایبری می‌شود و باعث نابودی و از بین رفتن این فروشگاه‌ها می‌شوند به همین دلیل، امنیت الکترونیکی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
یکی از مواردی که می‌تواند مهم باشد، خسارت‌های مالی است که از جانب هکرها به این نوع از فروشگاه‌های آنلاین می‌رسد و جدا از این موارد می‌تواند به اعتبار آن‌ها نیز صدمه وارد نماید، زیرا فروشگاه‌هایی هستند که بر اثر دخالت هکرها، در معرض نقض حریم خصوصی و درز اطلاعات مشتریان خود قرار می‌گیرند که این کار می‌تواند، اعتماد مشتریان را کمتر نماید و در این مورد می‌توان به این نکته اشاره کرد که با استفاده از این کار، خریداران و مشتریان تمایل خود را برای دادن اطلاعات به این سایت‌ها و خرید از آن‌ها از دست می‌دهند.

چه کارهایی برای جلوگیری از تبعات این بی‌قانونی می‌توان انجام داد؟

با این که هکر‌ها با استفاده از روش‌های متفاوتی که وجود دارد، می‌توانند تجارت‌های آنلاین را تحت الشعاع قرار دهند، اما روش‌های دیگری برای مقابله با این خطرات وجود دارد که در این مورد می‌توان به این نکته اشاره کرد که این روش‌ها هم می‌تواند به عنوان موردی باشد که از این امر جلوگیری می‌کند و نیز می‌تواند به عنوان درمان‌کننده باشد و این مشکلات را از بین ببرد.
از جمله روش‌هایی که می‌توان برای امنیت سایت‌های خود از آن‌ها استفاده کرد موارد زیر می‌باشد.

  1. تعیین محدودیت‌ها
  2. نظارت بر معاملات
  3. به روز رسانی نرم افزار‌های تجارت الکترونیک
  4. استفاده از سیستم تأیید آدرس
  5. استفاده از تمامی اطلاعات کارت‌های اعتباری برای پرداخت‌های آنلاین
  6. استفاده از رمز‌های عبور قوی‌تر

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1. تعیین محدودیت‌ها

بسته به نوع فعالیت‌های شخصی و مشتریان بازار هدف، برای پرداخت‌ها می‌توان حدی را در نظر گرفت که در این مورد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که جلوگیری از خطر و آماده‌شدن برای مقابله با خطر می‌تواند مهم باشد.

2. نظارت بر معاملات

یکی از مواردی که مهم می‌باشد این است که بدانیم برای اعتبار بخشیدن به اطلاعات کاربران به چه چیزی نیاز داریم که در این مورد می‌توان گفت که مشتریانی که دارای آدرس‌های فیزیکی هستند تقریبا و در اکثر موارد واقعی هستند.
به نظر می‌رسد افرادی که دارای این نوع از مشاغل هستند، در مورد فروشگاه‌ها و صورتحساب‌های و یا حتی در مورد آدرس‌هایی که به آن‌ها حمل و نقل انجام می‌شود نیز اطلاعات و دانش دارند که بسیاری از این موارد را با استفاده پایگاه‌های داده‌ای که وجود دارد رصد و ذخیره کرد.

امنیت تجارت الکترونیک

3. به روز رسانی نرم افزار‌های تجارت الکترونیک

با وجود پیشرفت‌هایی که در حوزه شبکه و امنیت شبکه ایجاد شده است بهتر است به این مورد توجه شود که برای فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک نیاز است که افراد با استفاده از به روز رسانی نرم افزارهایی که از آن استفاده می‌کنند، بتوانند از این مورد استفاده نمایند و در نتیجه شانس ورود افراد دیگر را به سیستم کم کنند.
بروزرسانی نرم افزارهای تجارت الکترونیک می‌تواند سیستم را در برابر باگ‌ها و ویروس‌ها محافظت نماید و در این مورد می‌توان به این نکته اشاره کرد که صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک می‌توانند با نصب آنتی ویروس، سیستم خود را در برابر، بدافزارها، محافظت نمایند و این نرم افزارها را آپدیت و به روز رسانی کنند که در این صورت، سایت خود را می‌توانند محافظت نمایند.

4. استفاده از سیستم تأیید آدرس

استفاده از این سیستم می‌تواند مشتریان واقعی را از مشتریان غیر واقعی متمایز نماید و در این مورد می‌توان گفت که در صورت عدم تأیید آدرس نیاز است که دوباره از کاربر آدرس را دریافت نمایید.

5. استفاده از تمامی اطلاعات کارت‌های اعتباری برای پرداخت‌های آنلاین

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود کلاهبرداری و دزدی در تجارت الکترونیک، کمتر شود این است که از تمامی اطلاعاتی که در کارت‌های اعتباری وجود دارد، استفاده نمایند و با توجه به آن‌ها بتوانند معاملات تجاری خود را انجام دهند زیرا در برخی از موارد بدون داشتن CVV می‌توان این کار را انجام داد اما ممکن است کارت مورد نظر آن‌ها وجود خارجی نداشته باشد که خوشبختانه تمامی سامانه‌های پرداختی که در ایران وجود دارد، اطلاعات را به صورت کامل از مشتری دریافت می‌کند و بعد از تسویه حساب، کالا و خدمت را به آن‌ها عرضه می‌کند.

6. استفاده از رمز‌های عبور قوی‌تر

استفاده از رمز‌های کمی طولانی و رمز‌هایی که تمامی نکات ایمنی را رعایت می‌کند در ابتدا برای خود مشتریان فایده دارد و در درجه دوم می‌تواند برای صاحبان کسب و کار این امکان را فراهم نماید که با حمله‌های دی داس رو به رو نشوند و سیستم آن‌ها مشغول ربات‌هایی که برای زمین زدن سیستم طراحی شده‌اند، نشود.

۶ روش برای بهبود فروش تجارت الکترونیک وجود دارد که با استفاده از آن‌ها کسب درآمد به کمک روش تجارت الکترونیک محقق می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.