تجارت الکترونیک مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

تجارت الکترونیک c2c

چکیده

مصرف کننده به مصرف کننده، قدیمی ترین فرم تجارت الکترونیک است، مزایده ها، انجمن ها و صفحات شخصی کار را برای شروع کارآفرینان تسهیل کرده است. C2C نوعی از تجارت الکترونیک است، که قبل از اینترنت ظاهر شد. اخیرا C2C توسط وب سایت‌های بزرگ پشتیبانی می شود. از زمان وجود باز مشتری به مصرف کننده، از تغییرات زیادی در تکنولوژی و همچنین افزایش حجم و درآمد بازار از سالی به سال دیگر رسیده است. با توجه به رشد و افزایش سریع C2C در حجم کسب و کار و درآمد کسب و کار ها در بازار C2C، نیاز به تحقیق درباره وضعیت اخیر C2C برای تعیین میزان سودی که مشتریان به دست می آورند است که باعث رشد کسب و کار شما میشود. در این مقاله آمار جدیدی درباره میزان و درآمد بازار C2C مورد بحث قرار خواهد گرفت. این مقاله همچنین در مورد مبدأ، تعریف، مدل کسب و کار، مزایا و معایب تجارت الکترونیک C2C بحث خواهد کرد. مقاله بیشتر به برخی از ویژگی‌های وب سایت تجارت الکترونیک C2C نگاه خواهد کرد.

  1. معرفی

تجارت الکترونیک مصرف کننده به مصرف کننده یک فضای رو به رشد تجارت الکترونیک است. با این حال، با توجه به تجزیه و تحلیل نهایی از موضوعات مهم تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیک C2C تنها در حوزه معاملات آنلاین ارائه شد. معاملات C2C عموما شامل محصولاتی هستند که از طریق یک سیستم طبقه بندی شده یا حراج فروخته می شوند. محصولاتی که به فروش می رسند اغلب استفاده شده و یا دست دوم می باشند. پیش بینی می شود C2C در آینده به دلیل موثر بودن آن رشد کند؛ این به این معنی است که هزینه استفاده از اشخاص ثالث را به حداقل می رساند. خرده فروشان آن را بسیار مهم می دانند که، با توجه به استفاده روزافزون از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی توسط مصرف کنندگان برای به اشتراک گذاشتن موجودی کالاه‌های ویژه فروشگاهتان، اغلب باعث افزایش رفت و آمد به فروشگاه می شود. C2C قدیمی ترین شکل تجارت الکترونیک است که ما می دانیم، قبل از اینکه اینترنت ظاهر شود، به خوبی مورد استفاده قرار می گرفت، هرچند که امروزه می تواند توسط وب سایت‌های بزرگ پشتیبانی شود. آنها به دنبال راهی برای کمک به مردم جهت سهولت خرید مستقیم از یکدیگر و یا خرید راحت تر از شرکت ها هستند. هدف C2C این است که خریداران و فروشندگان را قادر سازد که به راحتی یکدیگر را پیدا کنند. آنها در دو منطقه مهم تجارت قرار دارند. اولا، از آن ها به کحوی سود خود را می برند و ثانیا آنها می توانند به راحتی محصولاتی را پیدا کنند، در غیر این صورت کار برای آن‌ها دشوار است. تجارت الکترونیک C2C نسبت به یک مدل B2B یا B2C متفاوت است، زیرا مصرف کنندگان به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستنند. با این حال، یک کسب و کار C2C در یک پلت فرم آنلاین عمل می کند. مصرف کنندگان اغلب نقش مهمی در نظارت بر سایت‌های تجارت الکترونیک ازلحاظ کلاهبرداری و سایر محتوای نامناسب بازی می کنند. در اغلب موارد، تجارت الکترونیک C2C توسط شخص ثالثی که مبادله را انجام می دهد، کمک می کند تا مطمئن شود که کالاها دریافت می شوند و پرداخت‌ها انجام می‌شود. هدف از این مقاله، بحث در مورد مبدأ، تعریف، مدل کسب و کار، آمار، مزایا و معایب تجارت الکترونیک C2C است. این مطلب بیشتر به برخی از ویژگی‌های وب سایت تجارت الکترونیک C2C نگاه خواهد کرد.

تجارت الکترونیکیC2C

  1. C2C تجارت الکترونیک: مبدأ

دو مورد از از تجارت C2C وجود دارد که مشتری‌ها به آن بیشتر اعتماد میکنند. یکی از این طبقه بندی حراجی‌ها هستند. قدیمی ترین خانه حراجی خانه استکهلم است که در سال 1674 در سوئد تاسیس شد. جدا از کلمه لاتین “Augere” که به معنی افزایش مزایده است از آن زمان به طور گسترده ای روش انحلال دارایی ها، و به بسیاری از تغییرات مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت. موفق ترین شکل فعلی حراج بر اساس اینترنت با سیستم‌های ی مانند eBay است. تجارت الکترونیک C2C اخیرا با ظهور اینترنت مشهور شده است. شرکت‌های ی نظیر Craigslist، eBay و دیگر سایت‌های طبقه بندی شده و حراج، باعث تعامل بیشتر بین مصرف کنندگان، و تسهیل مدل تجارت C2C شده اند. روزنا مه‌ها و سایر نشریات به علت چاپ‌های مکررشان برای رفع نیاز مشتری مورد استفاده قرار گرفته شدند. عده ای کالایی نیاز داشتند؛ دیگران آن کارا داشتندو میخواستند آن را به فروش برسانند. این تولد آگهی‌ها بود. تجارت C2C راه زیادی رفته است و هنوز هم راه زیادی در پیش دارد.

  1. تعریف C2C تجارت الکترونیک

این یک مدل کسب و کار است که در آن دو فرد یا دو مصرف کننده به صورت مستقیم یا با یکدیگر کار می‌کنند. به طور کلی، یک واسطه شخص ثالث ممکن است درگیر این نوع کسب و کار باشد، اما هدف واسطه تنها برای تسهیل معامله و ارائه یک پلت فرم برای مردم برای اتصال به یکدیگر است. واسطه می‌تواند هزینه یا کمیسیون دریافت کند، اما مسئول تأمین محصول نیست. معمولا C2C به صورت یک مزایده ای است که در آن قیمت گذاری آنلاین انجام می‌شود.

برخی از ویژگی‌های مهم و یا قابلیت‌های برنامه C2C وب

  • خریدار می‌تواند محصولات را از چند فروشنده خریداری کند.
  • همان مشتری می‌تواند به عنوان خریدار و همچنین فروشنده عمل کند.
  • بازار آنلاین به مشتری اجازه می‌دهد که محصولات را با استفاده از معیارهای مختلف مانند: بهترین فروشنده، محبوب ترین محصول، از شهر شما و بسیاری دیگر انتخاب کند.
  • خریداران مختلف می‌توانند در لیست محصولات مورد نظر لیست شده توسط فروشندگان ، آنچه که به دنبال آن میگردند بیابند، به طوری که خریدار می‌تواند بهترین قیمت‌ها و پیشنهادات مختلف را از فروشندگان انتخاب کند.
  • ویژگی‌های ارتباطی رسانه‌های اجتماعی عبارتند از: بحث و گفتگو در مورد انجمن یا وبلاگ و سایر بخش‌های وب سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی.
  • رابط کاربری پشتیبانی شامل ویژگی‌های ی برای مدیریت حساب خریدار و فروشنده، تنظیمات پرداخت، تنظیم گالری و غیره است.

مدل کسب و کار الکترونیکی تجارت الکترونیک C2C

مدل C2C شامل معاملات بین مصرف کنندگان می‌شود. در اینجا مصرف کننده به طور مستقیم با مصرف کننده دیگر معامله می‌کند. EBay و www.bazee.com نمونه‌های رایج از وب سایت‌های حراج آنلاین هستند که مشتری محصول خود را برای تبلیغ و فروش به صورت آنلاین به مشتری دیگری عرضه می‌کند. با این وجود مهم است که هر دو فروشنده و خریدار در سایت حراج ثبت نام کنند. در حالی که فروشنده باید مبلغ ثابت را به خانه حراج آنلاین برای فروش محصولات خود پرداخت کند، خریدار می‌تواند بدون پرداخت هیچ هزینه ای پیشنهاد دهد. این سایت به همراه خریدار و فروشنده به انجام معاملات می‌پردازد.

شکل 1 دو مشتری (مشتری 1 و مشتری 2) و یک وب سایت را فراهم می‌کند که فضای تبلیغاتی را نشان می‌دهد. مشتری 1 آگهی در وب سایت در مورد محصولات که او می‌خواهد به فروش برساند و مشتری 2 بازدید از وب سایت برای جستجو برای محصولاتی که او می‌خواهد برای خرید. معامله بین مشتریان تا زمان پرداخت و تحویل محصول انجام می‌شود.

شکل شماره 1 مدل تجارت C2C

شکل 1: مدل تجارت C2C

  1. آمار C2C تجارت الکترونیک

 

تجارت الکترونیک C2C در وب سایت‌های تبلیغاتی طبقه بندی شده رایگان، مزایده ها، انجمن‌ها و صفحات شخصی برای شروع کارآفرینان، بخش بزرگی از معامل را تسهیل می‌کند. Etsy، eBay، Craigslist، Taobao، آمازون و kickstarter توابعی را ارائه می‌دهند تا معاملات و تعاملات C2C اجرا شود. از زمان راه اندازی حراج و فروش آنلاین C2C در سال 1995، وب سایت eBay یکی از رهبران تجارت الکترونیک C2C بوده است و آمارها نشان می‌دهد که این یکی از سریعترین شرکت‌های اینترنتی در حال رشد است که درآمد خالص سالانه آن بین سال‌های 2008 و 2013 دو برابر شده است. بازار اخیر داده‌ها نشان می‌دهد که مخاطبان eBay بیش از اکثریت جهان را پوشش می‌دهند و در ابتدای سال 2014 بیش از 84 میلیون کاربر از ایالات متحده بازدید می‌کنند. موفقیت eBay باعث می‌شود که Alibaba متوجه شود که بازار C2C چین نیز یک معدن طلائی بزرگ است. در حال حاضر حجم ماهانه کسب و کار در وب سایت ebay برابر 60 میلیون و یا بیشتر و افزایش 20٪ در هر ماه می‌باشد. اگرچه eBay در چین کمیسیونی را راه اندازی کرده است و این کمیسیون به اندازه یک شرکت C2C نیست اما این عمل نشان میدهد که تجارت C2C در چین نیز جواب می‌دهد، این کار هیچ سودی برای شرکت ebay به ارمغان نیاورد. Alibaba مقدار زیادی از پول برای ایجاد وب سایت Taobao سرمایه گذاری کرد، در همان زمان eBay اعلام کرد که Alibaba درخواست 15,000,000 یوانی برای خرید سهام شرکت آمریکایی ebay در چین برای تحت کنترل گرفت این شرکت داده است.

طبق گفته Analysys International بازار آنلاین B2C و C2C چینی در سال 2015 به 2.568 میلیارد یوان (412 میلیارد دلار) رسید و هزینه بازاریابی مرتبط با آن 48.87 میلیارد RMB بوده است. در حال حاضر Taobao تولید 50،000 فروش در هر دقیقه به عنوان بزرگترین مرکز C2C چین است. 17٪ از خریداران آنلاین 47٪ از فروش را تشکیل می‌دهند.

شکل زیر درآمد ماهانه در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

شکل شماره 2 درآمد ماهانه در سراسر جهان

شکل 4: رقم درآمد ماهانه Etsy در سرتاسر جهان

در طی این ماه ها، فروش وب سایت تجارت الکترونیک C2C در ماه اکتبر 2013، 14.7 میلیون دلار را از 115.2 میلیون دلار در فروش آنلاین درآمد کسب کرد.

در سال 2014، C2C بازار 105 میلیارد دلاری را در مقایسه با 71 میلیارد دلار تجارت الکترونیک B2C ثبت کرده است.

حجم بازار C2C از سال 2004 تاکنون با افزایش چشمگیری روبرو شده است. این افزایش در اندازه بازار C2C می‌تواند به محبوبیت و حمایت از این تجارت در مدت زمان کوتاه منجر شود.

شکل زیر اندازه بازار تجارت الکترونیک (C2C، B2C) نشان می‌دهد.

شکل شماره3 درآمد C2CوB2B

Figure 3. E-commerce (C2C, B2C) market size

مزایای تجارت الکترونیک C2C

  • همیشه در دسترس است به طوری که مصرف کنندگان می‌توانند هر وقت که احساس خرید می‌کنند دسترسی داشته باشند
  • به روز رسانی منظم وب سایت وجود دارد
  • مشتریانی که می‌خواهند محصولاتخود را به مصرف کنندگان دیگر به فروش برسانند، سود حاصل از فروش مستقیم به یکدیگر را از دست نمی دهند
  • در بازار C2C یک هزینه کمی برای ایجاد معامله وجود دارد؛ فروشندگان می‌توانند کالاهای خود را از طریق اینترنت با یک هزینه کم نسبت به قیمت بالای اجاره یک فضا در فروشگاه به فروش برسانند
  • مشتری می‌تواند به طور مستقیم با فروشندگان تماس بگیرد و بدون واسطه خرید خود را انجام دهد

معایب تجارت الکترونیک C2C

  • پرداخت انجام شده هیچ تضمینی ندارد
  • ممکن است سرقت وجود داشته باشد، زیرا ممکن است scammers سعی کند وبسایت خود را با نام برخی از وبسایتهای مشهور C2C مانند eBay برای جذب مشتری ایجاد کند
  • عدم کنترل کیفیت محصولات وجود دارد.
  • تجارت الکترونیکC2C
  1. نتیجه گیری ها

تجارت الکترونیک C2C در طول سفر خود راه زیادی رفته است. همانطور که شکست و پیروزی در همه جا وجود دارد در این شغل نیز ناکامی‌ها و موفقیت‌های ی وجود دارد. با وجودی که تجارت الکترونیک C2C از زمانی که تاسیس شد، موفقیت‌های شگفت انگیزی رسیده است، هنوز نقص‌های وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. ما نمی توانیم مسائل قرن بیست و یکم را با راه حل‌های قرن نوزدهم حل کنیم، بنابراین وب سایت‌های تجارت الکترونیک C2C باید فناوری‌های خود را به روز کنند تا با رویدادهای کنونی کسب و کار خود به روز شوند.

تجارت الکترونیک C2C در حال پیشرفت است و نتایج مثبت بیشتری در آینده از آن دیده می‌شود. به عنوان یک تجارت الکترونیک رو به رشد، به اعتقاد من در آینده نزدیک وب سایت‌های تجارت الکترونیک C2C تکنولوژی پرداخت خود را افزایش خواهند داد تا مشتریان بتوانند به راحتی محصولات را خریداری کنند.

2 پاسخ
  1. محمد نوری
    محمد نوری می گوید

    سلام
    می خواهم از این مقاله در پایان نامه خود استفاده کنم امکان دارد مرجع این مقاله یا نویسنده آن را برای من مشخص کنید تا بتوانم در پایان نامه بیاورم؟

    پاسخ
    • کاردان سیستم
      کاردان سیستم می گوید

      سلام دوست عزیز

      منبع تمام مقالات، وبسایت کاردان سیستم است، اگر منبعی وجود داشته باشد در زیر مقاله به آن اشاره خواهد شد.

      پیروز باشید.

      پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.