معایب و مزایا تجارت الکترونیک بیشتر آشنا شوید

مزایا تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان کاربرد دارد از آنجایی که این نوع تجارت باعث می‌شود که شما کارهای خود را در هر چه سریع‌تر انجام دهید و همچنین باعث افزایش اقتصاد و بهره‌وری شما نیز می‌شود. شرکت‌های خصوصی و دولتی و همچنین املاک به این نکته توجه ویژه و خاصی دارند که این مسئله بسیار حائز اهمیت است. به زبان ساده می‌توان گفت که این عوامل ساختار تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهند برای جلب کردن نظر سرمایه گذاران می‌توانید فضاهایی را تشکیل دهید که میان املاک و دولت‌ها شرایط خوب و مطلوبی را ایجاد نماید.
اهمیت تجارت الکترونیک در دنیای امروزی بسیار زیاد است. امروزه تجارت الکترونیک در ایران ثابت شده و اهمیت آن نیز بر کسی پوشیده نیست همچنین با گسترش و توسعه این نوع مفاهیم می‌توانید محدودیت‌های مکانی و زمانی که در دسترس تولیدکنندگان و فروشندگان و همچنین افراد عادی است را خریداری نماید و دسترس عموم افراد نیز قرار دهید. همچنین تولید کنندگان کالاها و خدمات نیز در قسمت‌های مختلفی از این تجارت الکترونیک در ایران فعالیت می‌کنند.
مطابق با بررسی‌ها و مطالعاتی که در خصوص تجارت الکترونیک شده است دریافته‌اند که این نوع تجارت خود مزایا و معایبی دارد که در ادامه گفتار به آن می‌پردازیم.
در حال حاضر از تجارت اکترونیک به عنوان یک ابزاری است که شما می‌توانید در عرصه‌های داخلی برای رقابت با رقبای خود از آن استفاده کنید همچنین به دلیل وجود مشکلاتی که از قبل تجارت الکترونیک در ایران با آن مواجه بوده است منتشر شده است. در این مبحث در خصوص موضوعاتی از قبیل مشکلات عدم توسعه و رشد در تجارت الکترونیکی مطرح شده است.

ویژگی‌های تجارت الکترونیک

  1. مشتریان
  2. کسب و کارها
  3. مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان
  4. راحتی
  5. صرفه جویی در زمان
  6. وسعت و گستردگی گزینه‌های مختلف
  7. راحتی در مقایسه
  8. دسترسی آسان به بررسی‌ها و نظرات
  9. کوپن‌ها و تخفیف‌ها
  10. راحتی و سهل بودن کالا

در ادامه مهم‌ترین عوامل فوق را توضیح خواهیم داد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های انواع تجارت الکترونیک سهل و آسان بودن دسترسی به کالا و محصولات است که شما می‌توانید از طریق اینترنت و سرچ کردن در مورد محصول مورد دلخواه خود آن را جستجو کنید و با مشاهده سایز، شکل و همچنین قیمت، آن را سفارش دهید و بعد از طی کردن مراحل حمل و نقل به شما تحویل داده می‌شود.

1. صرفه جویی در زمان

یکی از بهترین روش‌هایی که شما می‌توانید کالاها و خدمات مورد نیاز خود را به دست آورید. این است که شما می‌توانید محصولات و کالاهای خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین جستجو کنید و بعد از خریداری نماید و ظرف چند روز درب منزل خود دریافت نمایید.

ویژگی‌های تجارت الکترونیک

2. وسعت و گستردگی گزینه‌های مختلف

با تجارت الکترونیک، مشتریان می‌توانند بودن این که نیاز داشته باشند به فروشگاهی مراجعه کند می‌تواند به آسانی محصولات و کالاها را با همدیگر مقایسه کند و متوجه شود که کدام فروشنده، بهترین و منصفانه‌ترین قیمت را اراده می‌دهد و همچنین از این طریق فرد انتخاب بیشتری دارد.
در دنیای حقیقی هر فروشگاهی مساحت محدودی دارد، اما همان فروشگاه می‌تواند از طریق اینترنت کل موجودی انبار خود را به کاربران ارائه دهد.

3. راحتی در مقایسه

در تجارت الکترونیک، می‌توان دو کالا به خوبی با همدیگر مقایسه کرد زمانی که کالاها و محصولات را به صورت آنلاین عرضه می‌کنید، با توجه به این که تمام ویژگی‌ها و مشخصات آن را مطرح می‌کنید. شما می‌توانید با استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی چندین کالا را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

4. دسترسی آسان به بررسی‌ها و نظرات

بیشتر شرکت‌ها برای این که در با سایر رقبای خود، به رقابت بپردازید از شما می‌خواهند که در خصوص محصولات و کالاهایی که از آن‌ها خریداری می‌کندی نظر و پیشنهاد دهید همچنین شما می‌توانید نظرات مشتریان را مشاهده کنید و جنبه‌های مثبت و منفی در هر سایتی وجود دارد شما می‌توانید علاوه بر آن تمامی نقدها و نظرات مثبتی که مربوط به هر محصول می‌شود را مشاهده کنید و همچنین دلایل کسانی که از آن کالا رضایت داشته‌اند نیز آگاه شوند.

5. تخفیف کالاها

برای هر تجارت آنلاینی نیاز است که تعداد بسیاری از تخفیف موجود است که این موضوع به صورت کلی برای مصرف کنندگان بسیار مطلوب است.
با داشتن سایت‌هایی از قبیل فروشگاه‌های بزرگ می‌باشد که می‌توانید اقلامی را در آن جستجو کنید که از جمله تخفیفی تا هشتاد درصد باشد. کسب درآمد به کمک روش تجارت الکترونیک یک روش رایج در دنیای امروز است.

ویژگی تجارت الکترونیک برای کسب و کارها

  1. افزایش پایگاه مشتریان
  2. افزایش فروش
  3. قابل دسترس بودن در طول شبانه روز
  4. توسعه حوزه‌های تجارت
  5. راحتی پرداخت دوره‌ای
  6. تراکنش‌های فوری و سریع

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1. افزایش پایگاه مشتریان

یکی از نگرانی‌های اصلی که معمولا تمامی کسب و کارها چه آنلاین و چه غیر آنلاین وجود دارد پایگاه مشتریان است. لزوماً نیازی نیست که کسب و کارهای آنلاین، دغدغه این را داشته باشند که بهترین خصوصیات در شهر خود را داشته باشند، بیشتر مردم از سراسر دنیا، به محصولات آن‌ها دسترسی دارند و قادر خواهند بود که در هر زمانی که ممکن است برای خرید به آنجا مراجعه می‌کنند.

2. افزایش فروش

در کسب و کارهای آنلاین، معمولا نیاز نیست که یک فروشگاه را اداره کنید شما تنها کافی است که فروش خود را به صورت آنلاین انجام دهید تا سود بیشتری بتوانید دریافت نمایید. همچنین فروشگاه‌های آنلاین به این صورت هستند که می‌توانند با استفاده از شیوه‌های مختلفی پول را از مشتریان خود دریافت نمایند و خرید خوبی و آسانی را رقم بزنند. این دست از کسب و کارها با قابل دسترس بودن به صورت بین المللی قادر خواهند بود که محصولات بیشتری را به فروش برسانند. ۶ روش برای بهبود فروش تجارت الکترونیک وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید درآمد خود را چند برابر کنید.

3. دسترسی شبانه روزی

یکی از مهم‌ترین مزایا تجارت الکترونیک این است که شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز که باشد و همچنین در هر موقعیت و شرایط جوی می‌توانید بدون این که از منزل خارج شوید کالاها و محصولات مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی از فروشگاه‌ها آنلاین خریداری نمایید.

ویژگی تجارت الکترونیک برای کسب و کارها

4. توسعه و گسترش زمینه تجارت

یکی از بهترین وسایل و ابزارهای موجود برای مورد استفاده قرار دادن کسب و کارهای آنلاین از طریق اینترنت است. تنها کافی است که شما یک سایت طراحی کنید و با قرار دادن محصولات و خدمات خود در آن کاربران با مراجعه به سایت شما محصول مورد نظر خود را درخواست می‌کنند و از به صورت آنلاین نیز هزینه آن را پرداخت می‌نمایند سپس محصول خریداری شده را درب منزل تحویل می‌گیرند.

5. آسان شدن پرداخت‌های دوره‌ای

با بررسی‌هایی که صورت گرفته شده است در خصوص تجارت می‌توان پرداخت‌های خود را به صورت دوره‌ای انجام دهید. کسی را بیابید که بتواند نیازهای شما را بیابد و بیشترین همخوانی را با شما داشته باشد تا هنگام صدور صورتحساب به روش‌های پایدار انجام شود و پرداخت‌ها نیز طبق همین روش و به صورت پیوسته انجام شود.

6. تراکنش‌های فوری

چیزی که وجود دارد این است که در تجارت الکترونیک نیازی نیست که منتظر باشید برای این که چک خود را ظرف سی روز نقد کنید. تراکنش‌های خود به خود انجام می‌شود یا در نهایت ظرف دو یا سه روز طول می‌کشد تا پول را بتوانید به وسیله‌ی سیستم بانکی وارد حساب کاربری خود کنید.

معایب تجارت الکترونیک

  1. نبود حریم خصوصی و امنیت
  2. کیفیت نامطلوب
  3. به تعویق انداختن هنگام تحویل کالا
  4. دسترسی به اینترنت
  5. نداشتن روابط عمومی
  6. تجارت الکترونیک برای کسب و کارها
  7. مشکلات امنیتی
  8. صورت حساب‌های مالیاتی
  9. انتقال کالا و خدمات پس از فروش
  10. خدمات اینترنتی لازم
  11. ذخیره کردن مداوم
  12. حریم خصوصی و امنیت

قبل از انجام فرایند تراکنش‌ها از طریق اینترنت بهتر است در ابتدای امر گواهینامه اعتماد الکترونیکی دریافت کنید و با بررسی وب سایت خرید آنلاین و ساده‌ای داشته باشید. اما از آنجایی که کسی دوست ندارد که کسی به اطلاعات و مشخصات شخصی دست درازی کند. اغلب سایت‌ها قابل اطمینان هستند اما بهتر است قبل از هر کاری با بررسی و ارزیابی در خصوص موضوع مورد نظر انجام شود از سایت‌هایی استفاده کنید که امنیت کافی و مطلوبی داشته باشند.

1. کیفیت

در تجارت الکترونیک می‌توان گفت که خیلی از کالاها و خدماتی که مورد نیاز است به راحتی قابل دسترس باشد و مشتریان تنها بعد از دریافت کالاها قادر خواهند بود که آن‌ها را مشاهده و لمس نمایند. بر همین اساس قبل از خرید، روش عودت دادن کالاها در صورت عدم رضایت از آن را مورد ارزیابی قرار دهید و قبل از خرید اطمینان پیدا کنید که امکان عودت دادن کالا نیز وجود دارد یا خیر؟

2. مخارج پنهان

در زمان خرید مشتریان، از قیمت کالا همچنین هزینه‌ی حمل و نقل و بارگیری و مالیات مطلع می‌شوند اما باید مواظب باشند چرا که احتمال این که مخارج پنهانی نیز وجود داشته باشد که در صورتحساب شما بیان نشده است اما بر روی قیمت کالایی که خریداری کرده اید تاثیرگذار بوده است. همچنین امکان دارد که هزینه‌های اضافه بر سازمان نیز برای جابجایی و بارگیری در محل فروشنده‌ی کالا وجود داشته باشد.

3. تاخیر در دریافت کالا

چنانچه که در بیشتر موارد، دریافت محصولات و کالاها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و همچنین در سریع‌ترین زمان نیز انجام می‌گیرد اما باید احتمال این را داد که ممکن است در برخی از موارد دریافت کالای شما مدتی به طول بیانجامد.
برای نمونه می‌توان مثالی را مطرح کرد فرض کنید که طوفان برف در یک منطقه باعث می‌شود که کل سیستم حمل و نقل در منطقه دچار مشکل شود این اتفاق نیز ممکن است که محصول شما گم شود و یا به آدرسی دیگر منتقل شود باید آمادگی هر گونه اتفاقی را داشته باشید و بدانید که چطور باید با آن روبه رو شد.

4. نیاز به اینترنت

بهره وری از اینترنت اصلا مجانی نیست و در صورتی که شما نیاز به وای فای رایگان دارید می‌توانید اطلاعات خود را بر روی وب سایتی نامطمئن و غیر ایمن به سرقت ببرید و اگر نمی‌خواهید از اینترنت رایگان استفاده کنید یا قادر نخواهید بود که در منزل خود از اینترنت یا کامپیوتر استفاده کنید به شما توصیه می‌کنیم که خریدهای خود را به صورت حضوری انجام دهید.

5. نبود تعامل شخصی

با توجه به قوانین و دستورالعمل‌های هر کسب و کاری به ویژه در تجارت الکترونیک که برای بررسی و تحقیقات شما در نظر گرفته شده است مطالب بسیار گسترده‌ای وجود دارد که بهتر است آن‌ها را مطالعه و مورد بررسی قرار دهید. شاید مسائل قانونی برای شما ابهام و سخت باشد. در خصوص سفارشات بزرگ و مهم کسی نیست که شما را در این زمینه راهنمایی کند و به سوالات شما پاسخ دهد و همچنین شما بتوانید در مورد دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود با او صحبت کنید.

6. مسائل امنیتی

ممکن است برای شما سوال پیش آید که آیا امنیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تجارت الکترونیک است؟ یکی از معایبی که در کسب و کار وجود دارد به این دلیل است که شما می‌توانید با انجام دادن یک سری از اقدامات امنیت خود و مشتریان را حفظ نماید، اشخاصی هستند که قادر خواهند بود که از هر موانعی گذر کنند. اغلب قریب به اتفاق تمامی ما در سال‌های کنونی شاهد این موضوع بوده ایم که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کسب و کارها نیز احتمال هک شدن را دارند.

7. مسائل پرداختی و مالی

بیشتر موسسات مالی، در زمان مناقشه در خصوص پرداخت صورتحساب، سمت مشتری را می‌گیرند به این دلیل که می‌خواهند که مشتری خود را حفظ نمایند. این موضوع زمانی که کالاها از قبل به مشتری تحویل داده شده اند، لیکن مبلغ پرداخت شده به به حساب مشتری برگشته است باعث تحمیل شدن خسارت به کسب و کار تجارت الکترونیک می‌شود.

انتقال کالا و خدمات بعد از فروش

زیرساخت‌هایی که برای کسب و کارها به صورت آنلاین وجود دارد بهتر است تا حد ممکن بدون عیب و نقص باشد. این نوع از زیرساخت‌ها خود هزینه‌های اضافه‌ای برای کسب و کار به وجود می‌آورد چرا که مشتریانی هستند که بعد از تحویل گرفتن محصولات خود از کیفیت آن رضایت نداشتند و کالا را مرجوع کرده اند. به خصوص مشتریانی هستند که چیزی بیش از بازپرداخت مبلغ خود را نیاز دارند.

ضرورت نیاز به خدمات اینترنتی کافی

در حال حاضر اکثریت مردم قادر هستند که از اینترنت و شبکه‌های مجازی استفاده کنند اما باید بدانید که برخی از مناطقی نیز هستند که به دلیل پهنای باند شبکه در آن‌ها می‌توانند باعث بروز یک سری از مشکلات شوند.
قبل از احداث کسب و کار تجارت الکترونیک خود، بهتر است که اطمینان پیدا کنید که منطقه‌ی شما از پهنای باند مخابراتی برخوردار است زیرا برای اداره کردن آن به صورت موثر بسیار الزامی است.

ذخیره مستمر

هنگامی که کسب و کاری کار خود را به صورت تجارت الکترونیک انجام داده است که بتواند با شرایط خود را سازگار نماید با افزایش تکنولوژی، سیستم‌های مورد استفاده در کسب و کار شما نیز باید اطلاعات خود را به صورت آپدیت ذخیره نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.